Amtmand Hoppes Bro
Fakta

Et kunsterisk mesterværk

Af

Jernbetonbroen i Langå er tegnet og bygget i 1905 af firmaet Christiani og Nielsen for 13.645 kroner. Christiani og Nielsen var pioner i jernbetonkonstruktioner. Randers Amtsråd var bygherre. Nu fik de endelig bundet byen sammen med sognets østlige del. Af hensyn til…

Vis mere

Bidrag til Amtmands Hoppes Bro

Har du besøgt / vil du besøge stedet? Bidrag til stedet Tilføj til rute
Udvalgt bidrag

Beton på den smukke måde

Tid / Periode 1905
0 kommentar 0 anbefalinger

Jernbeton forbindes sjældent med smuk arkitektur. Men ingeniørfirmaet Christiani & Nielsen var i begyndelsen af 1900-tallet et ingeniørfirma af internationalt format. Og de skabte flere kunstneriske mesterværker i form af mindre jernbetonbroer. Amtmand Hoppes Bro i jernbanebyen Langå syd for Randers er måske den mest vellykkede. Randers amtsråd ville have en træbro, men betoneksperten Rudolph Christiani fik overtalt amtsrådet til at bruge det nye armerede beton. På trods af, at mange stadig ikke troede på betonens bæreevne. Broen fik navn efter en levende, ikke-kongelig person, amtmand Hoppe. Det var meget usædvanligt. Hoppe var formand for amtsrådet og derfor ansvarlig for broprojektet. I 1965 blev der bygget en ny bredere bro, der kunne bære tunge lastbiler. Heldigvis blev den gamle bro fredet.

Se alle fortællinger

Kommentarer til fortællingen (0)

Bidrag til Amtmands Hoppes Bro

Bidrag med en fortælling om stedet

Bidrag med et eller flere billeder

Bidrag med video

Bidrag med links

Fortællinger (1)

Beton på den smukke måde

Jernbeton forbindes sjældent med smuk arkitektur. Men ingeniørfirmaet Christiani & Nielsen var…

Billeder (1)