Udsnit af kort over jernbanen 1930.jpg
Fakta

Danmarks dyreste jernbanesveller

Af

Det har historisk været mest almindeligt, at lokalbaner blev anlagt som privatbaner. Assensbanen blev imidlertid åbnet i 1884 som statsbane, men med tilskud fra kommunerne. Banen blev ført til Tommerup og ikke direkte til Odense. Den beslutning blev truffet efter…

Vis mere

Bidrag til Assensbanen

Har du besøgt / vil du besøge stedet? Bidrag til stedet Tilføj til rute
Udvalgt bidrag

Bare det ikke bliver for billigt

Tid / Periode 1884
0 kommentar 0 anbefalinger

Processen med at få gennemført lovforslaget om anlæggelse af Tommerup-Assens-banen strakte sig over fem år fra 1876-81. Og sidst i forløbet skete der et lille uheld. Man kom til at få en for stor anlægsbevilling. Man måtte ikke købe lokomotiver og vogne for pengene. Ved at købe kraftigere og dyrere skinner, fik man brugt nogle af pengene, men ikke nok. Problemet blev løst, da man fandt ud af at bruge jernsveller. De var meget populære i Tyskland, men endnu ikke afprøvet i Danmark. De var næsten dobbelt så dyre som træsveller. Så kunne Statsbanerne få afprøvet, om de ville være så meget billigere at vedligeholde, at det retfærdiggjorte den høje indkøbspris.

Se alle fortællinger

Kommentarer til fortællingen (0)

Bidrag til Assensbanen

Bidrag med en fortælling om stedet

Bidrag med et eller flere billeder

Bidrag med video

Bidrag med links

Fortællinger (1)

Bare det ikke bliver for billigt

Processen med at få gennemført lovforslaget om anlæggelse af Tommerup-Assens-banen strakte sig…

Billeder (7)