Danmarks dyreste jernbanesveller
Det har historisk været mest almindeligt, at lokalbaner blev anlagt som privatbaner. Assensbanen blev imidlertid åbnet i 1884 som statsbane, men med tilskud fra kommunerne. Banen blev ført til Tommerup og ikke direkte til Odense. Den beslutning blev truffet efter…
Bare det ikke bliver for billigt
Processen med at få gennemført lovforslaget om anlæggelse af Tommerup-Assens-banen strakte sig over fem år fra 1876-81. Og sidst i forløbet skete der et lille uheld. Man kom til at få en for stor anlægsbevilling. Man måtte ikke købe lokomotiver og vogne for pengene. Ved at købe kraftigere og dyrere skinner, fik man brugt nogle af pengene, men ikke nok. Problemet blev løst, da man fandt ud af at bruge jernsveller. De var meget populære i Tyskland, men endnu ikke afprøvet i Danmark. De var næsten dobbelt så dyre som træsveller. Så kunne Statsbanerne få afprøvet, om de ville være så meget billigere at vedligeholde, at det retfærdiggjorte den høje indkøbspris.
- Anbefal Log ind eller opret profil for anbefale
- Send
- Del
- Del på facebook
- Tilføj din egen fortælling
Kommentarer til fortællingen (0)
Bidrag til Assensbanen
Bidrag med en fortælling om stedet
Bidrag med et eller flere billeder
Bidrag med video
Bidrag med links
Fortællinger (1)
Bare det ikke bliver for billigt
Processen med at få gennemført lovforslaget om anlæggelse af Tommerup-Assens-banen strakte sig…