Mondæn modernisme fra mellemkrigstid
Området Bellevue i Klampenborg nord for København blev anlagt og udbygget i starten af 1930’erne. Det blev formet efter planer af arkitekt Arne Jacobsen. Anlægget bestod af Bellevue Strandbad, Mattssons Ridehal, boligbebyggelsen Bellavista samt Bellevue Teater.…
Strandbad som strategisk branding
I 1931 blev Arne Jacobsen inviteret til at lave et forslag til en konkurrence om etablering af et badeanlæg. Det var en del af Gentofte Kommunes samlede plan for området. Jacobsen vandt. I sommeren 1932 kunne Bellevue Strandbad åbne som en betalingsstrand med faciliteter til omklædning, livreddertårne og elegante kiosker beklædt med metalplader. Alt var designet ned i mindste detalje. Strandbadet havde en gennemgående visuel identitet, der satte præg på alt fra iskiosk og emballage til sæsonkort. Dermed var Bellevue Strandbad et tidligt eksempel på en konsekvent brandingstrategi. Københavnerne strømmede til. Først med den faste bådrute København-Klampenborg og fra 1934 med den nyåbnede S-togsbane. Det søde liv kunne nydes af de mange, selvom de eksklusive Bellavista-boliger var forbeholdt de få.
- Anbefal Log ind eller opret profil for anbefale
- Send
- Del
- Del på facebook
- Tilføj din egen fortælling
Kommentarer til fortællingen (0)
Bidrag til Bellevue
Bidrag med en fortælling om stedet
Bidrag med et eller flere billeder
Bidrag med video
Bidrag med links
Fortællinger (1)
Strandbad som strategisk branding
I 1931 blev Arne Jacobsen inviteret til at lave et forslag til en konkurrence om etablering af et…