Fakta

Kærlighedsaffære med en knallert

Af

Puch er for mange indbegrebet af knallertkørsel i Danmark – selv om den er produceret i Østrig. Den første Puch blev importeret i 1956 blot to år efter, at produktionen var begyndt. I alt er der solgt over 350.000 Puch-knallerter i Danmark. Flere af modellerne…

Vis mere

Bidrag til Dansk Cykel & Knallert Museum

Har du besøgt / vil du besøge stedet? Bidrag til stedet Tilføj til rute

Danske knallerters guldalder

Tid / Periode 1949 1975
0 kommentar 0 anbefalinger

I 1949 blev der udviklet på livet løs for at komme først med en hjælpemotor til cykler. Man havde set et marked for et alternativ til den ordinære cykel. Året efter var Diesella fra Kolding, BFC fra Skuderløse og Derby (Skylon) fra Århus alle klar til præsentation af en løs motor til montering på cyklens bagagebærer - den såkaldte "skubber". Hos sin cykelsmed fik man forstærket sine hjul og sin forgaffel, og med kørekort, en ansvarsforsikring og et sæt nummerplader kunne man så suse derudaf med 60 i timen! Allerede i 1952 tog man dog konsekvensen af mange ulykker grundet de spinkle køretøjer: Konstruktionen blev forbudt, motoren blev flyttet til et lavere tyngdepunkt ved kranken, farten modereret til 30 km.t., og kørekort og nummerplade blev overflødige. Nu var mange flere klar til at deltage i festen som knallertfabrikant. Der var snart ikke en cykelsmed, der ikke tilbød sig, om ikke andet så med frembringelser, man kaldte konfektionsknallerter med motor og/eller stel købt fra andre - også fra udlandet. Men også flere store cykelfabrikanter meldte sig ind - f.eks. SCO og Everton begge fra Odense. Der kan tælles omkring 60 forskellige mærker, og man regner med, at der de næste 10-12 år blev fremstillet mindst 400.000 danske knallerter. Men branchen sov i timen og var slet ikke klar til konkurrencen med de nye importknallerter som f.eks. NSU og Puck - senere Kreidler og Yamaha. Den danske guldalder var ude, og al produktion var praktisk taget helt slut i af 70'erne.

Se alle fortællinger

Kommentarer til fortællingen (0)

Bidrag til Dansk Cykel & Knallert Museum

Bidrag med en fortælling om stedet

Bidrag med et eller flere billeder

Bidrag med video

Bidrag med links

Fortællinger (2)

”Puch – det en fee’ maskin!”

Knallerter kørte rundt på vejene fra 1900-tallets begyndelse, men det var først efter 2.…

Danske knallerters guldalder

I 1949 blev der udviklet på livet løs for at komme først med en hjælpemotor til cykler. Man…

Billeder (9)