Per Kirkebys murstensskulptur i Ørestaden
Fakta

På grænsen mellem natur og nybyggerkvarter

Af

Ved DR Byens metrostation skyder moderne bygninger af glas og beton op imellem nyanlagte græsarealer og snorlige kanaler. Mod sydvest strækker det fredede naturområde Amager Fælled sig med træer, buske, siv og vandløb. På grænsen mellem det vindblæste…

Vis mere

Pissoir eller transformatorstation?

Tid / Periode 2001 2004
0 kommentar 0 anbefalinger

Per Kirkebys murstensværker er svære at kategorisere. Kirkeby leger med referencerne til den danske tradition for murstensbyggeri. Skulpturerne ser velkendte ud – de ligner arkitektur, men mangler arkitekturens funktionalitet. I et interview i Information fortalte kunstneren i 2008 om nogle af de reaktioner, murstensskulpturerne afføder: "Når jeg laver de her murstensskulpturer, så er der mange, der siger: Når han nu kan lave sådan nogle smukke oliemalerier, hvorfor skal han så køre løs med de tosserier, hvor man ikke aner, hvad de skal bruges til: Er det et pissoir eller en transformatorstation?" Muren fungerer som en markering af overgangen mellem natur og civilisation – som et pejlemærke eller et varsel om omgivelsernes forandring.

Se alle fortællinger

Kommentarer til fortællingen (0)

Bidrag til ET KUNSTVÆRK TIL ØRESTADEN

Bidrag med en fortælling om stedet

Bidrag med et eller flere billeder

Bidrag med video

Bidrag med links

Fortællinger (1)

Pissoir eller transformatorstation?

Per Kirkebys murstensværker er svære at kategorisere. Kirkeby leger med referencerne til den…

Billeder (4)