Frichsparken 2
Fakta

Frichs Fabrikker

Af

Frichs fabrikker havde baggrund i det jernstøberi og maskinværksted, som Søren Frich i 1854 grundlagde i Århus. Virksomheden producerede en bred vifte af produkter, blandt andet kakkelovne, landbrugsredskaber og dampmaskiner, men senere også dieselmotorer og ikke…

Vis mere

Bidrag til Frichsparken, Århus

Har du besøgt / vil du besøge stedet? Bidrag til stedet Tilføj til rute
Udvalgt bidrag

En dansk producent af lokomotiver

Tid / Periode 1854 1977
0 kommentar 0 anbefalinger

Produktion af lokomotiver var en krævende opgave for en maskinfabrik. Markedet var udenlandsk domineret og svært at få adgang til. Frichs gik ind i produktionen i 1913 og leverede mange damplokomotiver til DSB. Først da firmaet fra 1926 sendte diesellokomotiver- og motorvogne på markedet, fik man adgang til de danske privatbaner. Siden kørte der mange Frichs-lokomotiver og motorvogne på danske skinner og desuden i lande som Siam, Frankrig, Sverige, Holland, Belgien, Spanien, Finland, Estland og New Zealand. Frichs satsede imidlertid taktisk forkert, da produktionen af MY-diesellokomotiver blev igangsat først i 1950’erne. De to MY-lokomotiver ”Marilyn Monroe” og ”Sophia Loren” med B&W-motorer, som Frichs leverede med forsinkelse i 1957, gav talrige problemer og blev hensat. Det var begyndelsen til enden for Frichs som togproducent.

Se alle fortællinger

Kommentarer til fortællingen (0)

Bidrag til Frichsparken, Århus

Bidrag med en fortælling om stedet

Bidrag med et eller flere billeder

Bidrag med video

Bidrag med links

Fortællinger (1)

En dansk producent af lokomotiver

Produktion af lokomotiver var en krævende opgave for en maskinfabrik. Markedet var udenlandsk…

Billeder (3)