Frichs Fabrikker
Frichs fabrikker havde baggrund i det jernstøberi og maskinværksted, som Søren Frich i 1854 grundlagde i Århus. Virksomheden producerede en bred vifte af produkter, blandt andet kakkelovne, landbrugsredskaber og dampmaskiner, men senere også dieselmotorer og ikke…
En dansk producent af lokomotiver
Produktion af lokomotiver var en krævende opgave for en maskinfabrik. Markedet var udenlandsk domineret og svært at få adgang til. Frichs gik ind i produktionen i 1913 og leverede mange damplokomotiver til DSB. Først da firmaet fra 1926 sendte diesellokomotiver- og motorvogne på markedet, fik man adgang til de danske privatbaner. Siden kørte der mange Frichs-lokomotiver og motorvogne på danske skinner og desuden i lande som Siam, Frankrig, Sverige, Holland, Belgien, Spanien, Finland, Estland og New Zealand. Frichs satsede imidlertid taktisk forkert, da produktionen af MY-diesellokomotiver blev igangsat først i 1950’erne. De to MY-lokomotiver ”Marilyn Monroe” og ”Sophia Loren” med B&W-motorer, som Frichs leverede med forsinkelse i 1957, gav talrige problemer og blev hensat. Det var begyndelsen til enden for Frichs som togproducent.
- Anbefal Log ind eller opret profil for anbefale
- Send
- Del
- Del på facebook
- Tilføj din egen fortælling
Kommentarer til fortællingen (0)
Bidrag til Frichsparken, Århus
Bidrag med en fortælling om stedet
Bidrag med et eller flere billeder
Bidrag med video
Bidrag med links
Fortællinger (1)
En dansk producent af lokomotiver
Produktion af lokomotiver var en krævende opgave for en maskinfabrik. Markedet var udenlandsk…