Kort over Frihavnen
Fakta

En moderne havn

Af

Den internationale handel sidst i 1800-tallet krævede kajer med dybt vand og moderne havnefaciliteter. En gammel drøm gik i opfyldelse, da hovedstadens havn blev udbygget med Frihavnen i årene 1891-94. Det var et teknisk moderne projekt på internationalt niveau.…

Vis mere

Bidrag til Frihavnen og Nordhavnen

Har du besøgt / vil du besøge stedet? Bidrag til stedet Tilføj til rute
Udvalgt bidrag

Internationalt besøg i Frihavnen

Tid / Periode 1895
0 kommentar 0 anbefalinger

Frihavnen var kun lige åbnet, da det i juni 1895 lykkedes at lokke et hold internationale journalister til at rejse videre til Frihavnen. Journalisterne var egentlig til åbningen af Kejser Wilhelm-Kanalen (Kielerkanalen), men fortsatte til Københavns nye stolthed, et havneanlæg af internationale dimensioner. Men hvad skulle man gøre for at signalere aktiviteter og driftighed, når anlægget ikke for alvor var taget i brug? Finansmanden C.F. Tietgen sørgede for, at det hele så mere imponerende ud ved at lade et stort antal dampskibe fra rederiet DFDS lægge til ved kajerne i Frihavnen, mens besøget stod på. Efter sigende undrede enkelte journalister sig over, at alle kajer og pakhuse var som støvsuget for varer. Men målet blev nået, for Frihavnen fik international omtale og anerkendelse.

Se alle fortællinger

Kommentarer til fortællingen (0)

Bidrag til Frihavnen og Nordhavnen

Bidrag med en fortælling om stedet

Bidrag med et eller flere billeder

Bidrag med video

Bidrag med links

Fortællinger (1)

Internationalt besøg i Frihavnen

Frihavnen var kun lige åbnet, da det i juni 1895 lykkedes at lokke et hold internationale…

Billeder (3)