Halsskov Knudshoved 1
Fakta

Da bilerne fik færgerute

Af

Korsør og Nyborg færgehavne var tilpasset togfærgerne. Derfor havde de vanskeligt ved at klare de stigende bilmængder i 1950’erne. Folketinget vedtog i foråret 1954 en anlægslov for nye bilfærgehavne i Halsskov og Knudshoved. Der skulle være…

Vis mere

Bidrag til Halsskov - Knudshoved færgeleje

Har du besøgt / vil du besøge stedet? Bidrag til stedet Tilføj til rute
Udvalgt bidrag

Slut med kø over Storebælt

Tid / Periode 1957
1 kommentar 0 anbefalinger

"Otte kilometer bilkø og lang ventetid i Nyborg," skrev Berlinske Tidende den 13. april 1957 om hjemrejsetrafikken 2. påskedag. DSB havde kæmpet en fortvivlet kamp for at få sejlet de ventende biler over. Havnepladsen var fyldt, og køen gik gennem hovedgaden helt ud til landsbyen Avnslev. Heldigvis var der en løsning på vej. I 1954 havde Folketinget indset, at situationen omkring færgelejerne i Korsør og Nyborg var uholdbar. Tog og biler måtte skilles. Senere i 1957 blev de nye færgelejer på Knudshoved og Halsskov taget i brug. Det ene af de to færgelejer i hver havn fik en dobbeltklap. På den måde kunne færgelejerne betjene den nye dobbeltdækkerfærge M/F Halsskov.

Se alle fortællinger

Kommentarer til fortællingen (1)

Per Balch Sørensen
, for mere end 7 år siden

Der var ren bilfærge, da jeg i 1958 ville over med min motorcykel, blev jeg henvist til togfærgerne, ve du hvor lang tid dette varede.

Bidrag til Halsskov - Knudshoved færgeleje

Bidrag med en fortælling om stedet

Bidrag med et eller flere billeder

Bidrag med video

Bidrag med links

Fortællinger (1)

Slut med kø over Storebælt

"Otte kilometer bilkø og lang ventetid i Nyborg," skrev Berlinske Tidende den 13. april…

Billeder (3)