Reklame
Fakta

Hjejlen holder dampen oppe

Af

Dampskibet Hjejlen har sejlet på Silkeborgsøerne siden 1861. Den unge by Silkeborg ønskede sig et skib til at forbinde handelspladsen med oplandet og til at fremme den spirende turisme. Erhvervsmanden Michael Drewsen skaffede selskabet et stort og velegnet skib fra…

Vis mere

Bidrag til Hjejlen

Har du besøgt / vil du besøge stedet? Bidrag til stedet Tilføj til rute
Udvalgt bidrag

Der skal kul og knofedt til kedlerne

Tid / Periode 1861
2 kommentarer 0 anbefalinger

Da dampskibet Hjejlen blev sat ind i 1861, var det et moderne skib, og det var kun det andet dampskib, som skibsværftet i København byggede. I dag er Hjejlen verdens ældste dampskib i drift. Dampmaskinen var tidens bedste, og den har fungeret lige siden. Kedlen er udskiftet et par gange, men der bruges fortsat masser af kul og håndkraft i maskinrummet. Hjuldamperen er blevet en historisk legende, og den fungerer i dag som et slags aktivt museum. Publikum kan komme ned og se den gamle velholdte maskine, kullet som bliver brugt til at holde gang i kedlen, de fine udskæringer på skibet og den fantastiske stemningsfyldte kahyt, som oprindeligt kun var beregnet til passagerne på 1. klasse.

Se alle fortællinger

Kommentarer til fortællingen (2)

Ivan Madsen
, for mere end 6 år siden

En sejltur med Hjejlen er en ren lise for sjælen. Man føler historien tale til en. (og jeg er ikke så nem at påvirke i den retning). Al mulig respekt for at det er lykkedes at bevare skibet og den originale maskine så længe- at kedlen er skiftet er vel bare en sliddel. Men at stå og kigge på maskinen og så blive inviteret ned i maskinhuset og få en snak om hvad den kan og ikke kan og hvordan den virker. Det var virkelig en oplevelse. Til de der ikke orker at lokke maskinmester til at tale yder den ca. 50 HK og et moment på 3200 NM - gå hjem dieselbiler. Til orientering skal siges at topfart så vidt jeg kunne måle foregår med 40-45 o/min på skovlhjulene. Men det var meget interessant at høre om den dobbeltvirkende dampmaskine og at det stadig er den originale maskine der sidder i Hjejlen. Og at de specielt formede messingskiver har deres helt specielle funktion, nemlig at sørge for at damp når de rette punkter og der "luftes ud" på de rette tidspunkter. Hjejlen medfører ca 2000 l vand (som skiftes hver anden dag) og bruger ca. 600 kg kul om dagen. Og der er ikke partikelfilter på hvilket vi oplevede live ;-) Jeg er ikke dampmaskineentusiast - men blev fascineret af at kigge på dette stykke mekanik der nu i 150 år har fungeret.

Bendt Lund Nielsen
, for mere end 6 år siden

Alle skulle prøve en sejltur med Hjelen. Det er "ren" historie..

Bidrag til Hjejlen

Bidrag med en fortælling om stedet

Bidrag med et eller flere billeder

Bidrag med video

Bidrag med links

Fortællinger (2)

Der skal kul og knofedt til kedlerne

Da dampskibet Hjejlen blev sat ind i 1861, var det et moderne skib, og det var kun det andet…

Hjejlen Fredet

Dampskibet Hjejlen blev i dag officielt udnævnt til ”Historisk monument”. Den gamle…

Billeder (13)