Udsnit af kort over jernbaner 1930.jpg
Fakta

Danmarks første jernbane

Af

I 1847 åbnede strækningen København-Roskilde som Danmarks første jernbane. Det vil sige bortset fra Altona-Kiel fra 1844, der dengang var dansk. Roskildebanen blev anlagt af aktieselskabet Sjællandske Jernbaneselskab. Det var imidlertid svært at tjene penge på…

Vis mere

Bidrag til Jernbanestrækning - København - Roskilde - Korsør

Har du besøgt / vil du besøge stedet? Bidrag til stedet Tilføj til rute
Udvalgt bidrag

Hvad skal vi med dobbeltspor?

Tid / Periode 1856
0 kommentar 0 anbefalinger

Staten garanterede forrentningen af anlægskapitalen efter forlængelsen til Korsør. Derfor skulle Staten også godkende omkostningerne, selv om banen blev anlagt af et privat aktieselskab. I første omgang fik finansminister Sponneck projektet afvist i Statsrådet, fordi det var planen at købe så bredt et jordstykke, at der senere kunne anlægges dobbeltspor. Finansministeren mente, det var en unødvendig udgift. Og først da den var fjernet, blev forslaget godkendt. I 1900 havde banen alligevel fået dobbeltspor hele vejen, men nu kørte der også væsentligt mere end de tre oprindelige tog dagligt i hver retning. I dag er der enighed om, at der mellem København og Ringsted bør være fire spor.

Se alle fortællinger

Kommentarer til fortællingen (0)

Bidrag til Jernbanestrækning - København -…

Bidrag med en fortælling om stedet

Bidrag med et eller flere billeder

Bidrag med video

Bidrag med links

Fortællinger (1)

Hvad skal vi med dobbeltspor?

Staten garanterede forrentningen af anlægskapitalen efter forlængelsen til Korsør. Derfor skulle …

Billeder (4)

Videoer (1)

  • Video