Østfacaden af Københavns hovedbanegård set fra nord i 1980erne.jpg
Fakta

Tog til flere

Af

Den første hovedbanegård fra 1847 lå næsten samme sted, men vinkelret på. Den anden lå, hvor Palads-biografen nu ligger og med sporene ind over søerne. Den tredje og nuværende, indviet i 1911, er tegnet af DSBs overarkitekt Heinrich Wenck og er hans hovedværk. …

Vis mere

Bidrag til Københavns Hovedbanegård

Har du besøgt / vil du besøge stedet? Bidrag til stedet Tilføj til rute
Udvalgt bidrag

Bedre plads i tunnelen

Tid / Periode 1904
1 kommentar 0 anbefalinger

Da pengene skulle bevilges til den nye hovedbanegård, blev budgettet i første omgang beskåret kraftigt i Rigsdagen. Senere kom man imidlertid på bedre tanker og øgede igen bevillingen. De ekstra penge gik blandt andet til de overdækkede perronhaller og en tunnel mellem perronerne, så man kunne komme fra perron til perron uden at skulle op i ankomsthallen. Folketinget valgte endda at gøre perrontunnellen bredere end DSB havde ønsket. Det gjorde man, fordi man mente, at når der blev indført elektrisk drift i Københavns nærtrafik inden længe, ville der komme mange flere rejsende. S-togene kom dog først næsten 25 år senere i 1934.

Se alle fortællinger

Kommentarer til fortællingen (1)

Bendt Lund Nielsen
, for mere end 6 år siden

Fin fortælling fra et centralt mødested

Bidrag til Københavns Hovedbanegård

Bidrag med en fortælling om stedet

Bidrag med et eller flere billeder

Bidrag med video

Bidrag med links

Fortællinger (2)

Bedre plads i tunnelen

Da pengene skulle bevilges til den nye hovedbanegård, blev budgettet i første omgang beskåret…

En gamle mand med det store hjerte

En eftermiddag i 2009 så jeg en mand vælte omkuld på Københavns Hovedbanegård. Jeg gik hen for…

Billeder (4)