Tog til flere
Den første hovedbanegård fra 1847 lå næsten samme sted, men vinkelret på. Den anden lå, hvor Palads-biografen nu ligger og med sporene ind over søerne. Den tredje og nuværende, indviet i 1911, er tegnet af DSBs overarkitekt Heinrich Wenck og er hans hovedværk. …
Bedre plads i tunnelen
Da pengene skulle bevilges til den nye hovedbanegård, blev budgettet i første omgang beskåret kraftigt i Rigsdagen. Senere kom man imidlertid på bedre tanker og øgede igen bevillingen. De ekstra penge gik blandt andet til de overdækkede perronhaller og en tunnel mellem perronerne, så man kunne komme fra perron til perron uden at skulle op i ankomsthallen. Folketinget valgte endda at gøre perrontunnellen bredere end DSB havde ønsket. Det gjorde man, fordi man mente, at når der blev indført elektrisk drift i Københavns nærtrafik inden længe, ville der komme mange flere rejsende. S-togene kom dog først næsten 25 år senere i 1934.
- Anbefal Log ind eller opret profil for anbefale
- Send
- Del
- Del på facebook
- Tilføj din egen fortælling
Kommentarer til fortællingen (1)
Fin fortælling fra et centralt mødested
Bidrag til Københavns Hovedbanegård
Bidrag med en fortælling om stedet
Bidrag med et eller flere billeder
Bidrag med video
Bidrag med links
Fortællinger (2)
Da pengene skulle bevilges til den nye hovedbanegård, blev budgettet i første omgang beskåret…
En gamle mand med det store hjerte
En eftermiddag i 2009 så jeg en mand vælte omkuld på Københavns Hovedbanegård. Jeg gik hen for…