Københavns Lufthavn udefra
Fakta

Lufthavnens mesterværk

Af

I 1939 stod en ny og moderne lufthavnsterminal opført i Københavns Lufthavn. Bygningen var tegnet af arkitekten Vilhelm Lauritzen og blev opført med en betonkonstruktion, som også indeholdt alle tekniske installationer. Over ankomst- og afgangshal lå et…

Vis mere

Bidrag til Københavns Lufthavn

Har du besøgt / vil du besøge stedet? Bidrag til stedet Tilføj til rute
Udvalgt bidrag

Da terminalen rullede over landingsbanerne

Tid / Periode 1939
0 kommentar 0 anbefalinger

En septembernat i 1999 var Københavns Lufthavn sat i yderste beredskab. Terminalen fra 1939 lå i vejen for lufthavnens udbygning og skulle flyttes tværs over landingsbanerne til Maglebylille. For at flytte den 2600 tons tunge og 110 meter lange bygning, måtte man først opsætte 50 stålafstivninger og herunder placere sammenkoblede blokvogne (744 hjul) med indbyrdes højdejustering. Langsomt rullede bygningen nu ud i natten over landingsbanerne - efterfulgt af bulldozere, der skulle rydde banerne inden morgentrafikken, hvis bygningen styrtede sammen. Det blev heldigvis ikke nødvendigt. Bygningen nåede sit bestemmelsessted i Maglebylille, hvor den efter anlæggelsen af en flystandplads fungerer som terminal ved specielle VIP- modtagelser.

Se alle fortællinger

Kommentarer til fortællingen (0)

Bidrag til Københavns Lufthavn

Bidrag med en fortælling om stedet

Bidrag med et eller flere billeder

Bidrag med video

Bidrag med links

Fortællinger (1)

Da terminalen rullede over landingsbanerne

En septembernat i 1999 var Københavns Lufthavn sat i yderste beredskab. Terminalen fra 1939 lå i…

Billeder (2)