Krydset mellem Holbækmotorvej og Motorring 3, træer
Fakta

Københavns sydlige krydsfelt

Af

Allerede i 1959-62 blev den store plan lagt for motorvejene syd for København. I 1970’erne blev området fra Vallensbæk og Taastrup ind til Valby til en zone, hvor motorveje møder hinanden. Køge Bugt– og Holbækmotorvejene er forbundet ved Vallensbæk og deler…

Vis mere

Bidrag til Krydset mellem Holbækmotorvej og Motorring 3

Har du besøgt / vil du besøge stedet? Bidrag til stedet Tilføj til rute
Udvalgt bidrag

Komplekst møde mellem motorveje

Tid / Periode 1962
0 kommentar 0 anbefalinger

Flere fik bil og ville hurtigt frem i 1950-60’erne. Derfor var motorvejene i fokus, da Det Trafikøkonomiske Udvalg i 1955-61 lagde planer for Danmarks infrastruktur frem til 1980. Udvalget vurderede, at der var brug for 800 kilometer motorvej i stedet for blot et par hundrede kilometer. Forbindelser over Storebælt og Øresund indgik i planerne, men de storkøbenhavnske indfaldsveje blev prioriteret først. Et komplekst system for udfletninger var nødvendigt for at få Køge Bugt- og Holbækmotorvejene til at møde hinanden og føre ind til hovedstaden. De skulle også møde Motorring 3 og forbinde bilisterne med Helsingørmotorvejen. En motorvej skulle også strække sig over Amager. I 1962 præsenterede Vejdirektoratet planen for udfletningerne. Systemet kunne måle sig med udfletningerne ved Lyngby og Jægersborg nord for København.

Se alle fortællinger

Kommentarer til fortællingen (0)

Bidrag til Krydset mellem Holbækmotorvej og…

Bidrag med en fortælling om stedet

Bidrag med et eller flere billeder

Bidrag med video

Bidrag med links

Fortællinger (1)

Komplekst møde mellem motorveje

Flere fik bil og ville hurtigt frem i 1950-60’erne. Derfor var motorvejene i fokus, da Det…

Billeder (3)

Videoer (1)

  • Video