Langå-broen set nede fra
Fakta

Den sprængte bro

Af

Den lille stationsby Langå har fra 1860'erne været et vigtigt jernbaneknudepunkt. Herfra skulle den sekundære jernbaneforbindelse til Viborg, Skive, Struer og Holstebro udgå fra hovedlinjen fra Fredericia til Aalborg. Man begyndte på denne sidelinje i 1861,…

Vis mere

Bidrag til Langåbroen

Har du besøgt / vil du besøge stedet? Bidrag til stedet Tilføj til rute
Udvalgt bidrag

En bro i bytte for lokomotiver

Tid / Periode 1862 1864
0 kommentar 0 anbefalinger

Under krigen i 1864 trængte preussiske tropper op i Nørrejylland. De danske styrker havde overtaget Det Jysk-Fynske Jernbaneselskabs tog til at soldatertransport. Tropperne blev kørt til Skive, hvor man fjernede vigtige reservedele fra lokomotiverne, så de ikke kunne køre. Den preussiske øverstkommanderende forlangte fra sit hovedkvarter i Århus at få lokomotiverne udleveret. Da det ikke kunne lade sig gøre, blev broen i Langå sprængt som straf. Broen blev hurtigt genopbygget efter krigen og var i brug indtil 1952. Siden blev der anlagt to parallelle gitterdragerbroer til den tunge togtrafik. De nye broer blev sprængt af danske sabotører i november 1943. 1864-broen slap med skrækken.

Se alle fortællinger

Kommentarer til fortællingen (0)

Bidrag til Langåbroen

Bidrag med en fortælling om stedet

Bidrag med et eller flere billeder

Bidrag med video

Bidrag med links

Fortællinger (1)

En bro i bytte for lokomotiver

Under krigen i 1864 trængte preussiske tropper op i Nørrejylland. De danske styrker havde…

Billeder (3)