Mølleåen (Furåen)
Fakta

Åen der blev en del af Københavns fæstningsanlæg

Af

Mølleåen karakteriseres som "industriens vugge" i Danmark. Næsten alle søer og åforløb i det vi klader Mølleåen er idag fredet. Dog mangler den største sø Furesøen.

Vis mere

Bådfartens historie

Tid / Periode 1893 2012
0 kommentar 0 anbefalinger

Bl.a. Fæstningskanalen mellem Frederiksdal og Lyngby Sø var en del af et oversvømmelsesanlæg, som blev etableret i 1892 bl.a. pga. svenskekrigene og bombardementet af København i 1807. Efter gravningen mellem Nybro og Frederiksdal var der skabt basis for bådsejlads fra Lyngby til Frederiksdal og videre op gennem Furesøen til Farum. Bådseladsen begyndte på C.F. Gaardes initiativ i 1893 i områderne Farum Sø, Furesø, Vejle Sø og Lyngby Sø. Efter broen udskiftning ved Nybro i 1913 blev der også bådfart i Bagsværd Sø, I dag drives sejladsen af de til søerne tilstødende kommuner.

Se alle fortællinger

Kommentarer til fortællingen (0)

Bidrag til Mølleåen (Furåen)

Bidrag med en fortælling om stedet

Bidrag med et eller flere billeder

Bidrag med video

Bidrag med links

Fortællinger (2)

Bådfartens historie

Bl.a. Fæstningskanalen mellem Frederiksdal og Lyngby Sø var en del af et oversvømmelsesanlæg,…

Justitsråd Christian Frederik Garde

En af sommerens hovedattraktioner var Bagsværd Sø, hvor justitsråd Christian Frederik Garde…