Mølleåen (Furåen)
Fakta

Åen der blev en del af Københavns fæstningsanlæg

Af

Mølleåen karakteriseres som "industriens vugge" i Danmark. Næsten alle søer og åforløb i det vi klader Mølleåen er idag fredet. Dog mangler den største sø Furesøen.

Vis mere

Justitsråd Christian Frederik Garde

Tid / Periode 1829 1913
0 kommentar 0 anbefalinger

En af sommerens hovedattraktioner var Bagsværd Sø, hvor justitsråd Christian Frederik Garde allerede i 1893 tog initiativ til det, der skulle blive Baadfarten. I 1894 gav grev Schulin fra Frederiksdal Gods sin tilladelse til at Garde måtte anløbe et antal nærmere udpegede pladser langs Lyngby og Bagsværd Sø samt kanalen fra Lyngby Sø til Furesøen. Nogen anløbsplads i Bagsværd fik man dog rent faktisk først i 1913, hvor den gamle Nybro blev revet ned og bygget op i en bredere og højere version. Til gengæld anlagde man så både pladser ved Nybro og Søpavillonen. Derudover ejede C.F. Garde (f. 1829, d. 1912) Den sjællandske Sydbane og stod derfor for en del sporanlæg på Sjælland og i København.

Se alle fortællinger

Kommentarer til fortællingen (0)

Bidrag til Mølleåen (Furåen)

Bidrag med en fortælling om stedet

Bidrag med et eller flere billeder

Bidrag med video

Bidrag med links

Fortællinger (2)

Bådfartens historie

Bl.a. Fæstningskanalen mellem Frederiksdal og Lyngby Sø var en del af et oversvømmelsesanlæg,…

Justitsråd Christian Frederik Garde

En af sommerens hovedattraktioner var Bagsværd Sø, hvor justitsråd Christian Frederik Garde…