Østerport stations bygning
Fakta

Fra endestation til knudepunkt

Af

I 1897 åbnede Kystbanen fra København til Helsingør ved anlægget af banestykket Klampenborg-Snekkersten. Baneforbindelsen til Helsingør fra 1864 gik via Hillerød. Fra Hovedbanegården gik forbindelsen uden om byen til Hellerup. Derfor byggede man i 1897 også…

Vis mere

Bidrag til Østerport Station

Har du besøgt / vil du besøge stedet? Bidrag til stedet Tilføj til rute
Udvalgt bidrag

Midlertidig station blev permanent

Tid / Periode 1897
0 kommentar 0 anbefalinger

Fra begyndelsen var det usikkert, om stationen kunne blive liggende på samme sted. Den blev derfor opført i bindingsværk, så den let kunne flyttes. Man havde ganske vist en plan om at anlægge en såkaldt boulevardbane - en underjordisk baneforbindelse gennem København fra en ny hovedbanegård. Men det havde man talt om i så mange år, at ingen rigtig troede på det. Boulevardbanen åbnede da også først i 1917 med forbindelse fra Hovedbanegården over Vesterport og Nørreport stationer til Østerport gennem de murbuer, der bærer stationen. Hermed ophørte Østerport med at være Kystbanens sydlige endestation. Siden har ingen talt om at flytte den midlertidige station.

Se alle fortællinger

Kommentarer til fortællingen (0)

Bidrag til Østerport Station

Bidrag med en fortælling om stedet

Bidrag med et eller flere billeder

Bidrag med video

Bidrag med links

Fortællinger (1)

Midlertidig station blev permanent

Fra begyndelsen var det usikkert, om stationen kunne blive liggende på samme sted. Den blev derfor …

Billeder (4)