Roskilderemise.jpg
Fakta

Damp under kedlerne

Af

I 1900 blev Roskildes oprindelige lokomotivremise ved Røde Port nedlagt. Den blev erstattet af en ny, der ligger vest for stationen. Det er en såkaldt rundremise. Remisen hedder sådan, fordi sporene stråler ud fra en central drejeskive. Remisen blev brugt til at…

Vis mere

Bidrag til Remiseanlægget ved Roskilde Station

Har du besøgt / vil du besøge stedet? Bidrag til stedet Tilføj til rute
Udvalgt bidrag

Danmarks første lokomotiv

Tid / Periode 1900
0 kommentar 0 anbefalinger

Danmarks Jernbanemuseum i Odense vedligeholder og kører med historiske tog under navnet DSB Museumstog. For Sjællands vedkommende kommer damplokomotiverne fra Roskilde Remise. Fra toget kan man være heldig at se damplokomotiver stå opfyrede uden for remisen klar til at køre veterantog. I værkstederne bygger museet i perioden 2005-2010 en komplet køreklar kopi i fuld størrelse af Danmarks første lokomotiv. Det hed ODIN og blev leveret fra Manchester i 1846 til åbningen af Danmarks første jernbane København-Roskilde i 1847. ODIN blev hugget op allerede i 1864. Derfor bygger Jernbanemuseet nu en kopi. Der er ikke offentlig adgang til værkstederne og sporområdet. Færdsel her er, som på andre spor-områder, livsfarlig.

Se alle fortællinger

Kommentarer til fortællingen (0)

Bidrag til Remiseanlægget ved Roskilde Station

Bidrag med en fortælling om stedet

Bidrag med et eller flere billeder

Bidrag med video

Bidrag med links

Fortællinger (1)

Danmarks første lokomotiv

Danmarks Jernbanemuseum i Odense vedligeholder og kører med historiske tog under navnet DSB…

Billeder (1)