Holdeplads med vokseværk
Den første station til rutebiler i Århus blev indrettet i 1923 og lå i Rosensgade 28 og Graven 19. I 1930 blev der opført en ny station på Amtsmandstoften nær ved hovedbanegården, fordi antallet af ruter var fordoblet. Den var tegnet af arkitekt Wilhelm Kleemann.…
Jernbaner bremsede ikke busser
DSB og privatbanerne overtog i 1930'erne mange indbringende rutebilsruter. Trafikministeriet bakkede op om ejerskiftene, fordi ministeriet gerne ville begrænse busruter, der konkurrerede med jernbanen. Alligevel blev busser og rutebiler stadig mere populære. Rutebilsstationen i Århus fra 1930 var kun tiltænkt 31 ruter. Derfor var der nærmest trafikprop i stationens lukkede gård, da stedet betjente hele 51 ruter. Den fantasifulde station med funkisgavle blev erstattet af en moderne bygning i glas og beton. Busserne fik et åbent anlæg med båse, mens passagerne fik ventesal, restaurant og toiletter. Personalet fik også egne lokaler. Rutebilerne kører til forstæderne og oplandet. Bybusserne holder for sig selv lige ved hovedbanegården.
- Anbefal Log ind eller opret profil for anbefale
- Send
- Del
- Del på facebook
- Tilføj din egen fortælling
Kommentarer til fortællingen (1)

Fin fortælling fra et sted, hvor mange mødes. Jeg har boet 24 år i Århus, så jeg har selvfølgelig været der mange gange. Også fra mit nuværende bosted i Hammel har jeg været der mange gange. Også med udgangspunkt til besøg i København (min bror på Nørrebro) og til ture til f.eks. Berlin.
Bidrag til Rutebilstationen i Århus
Bidrag med en fortælling om stedet
Bidrag med et eller flere billeder
Bidrag med video
Bidrag med links
Fortællinger (1)
Jernbaner bremsede ikke busser
DSB og privatbanerne overtog i 1930'erne mange indbringende rutebilsruter. Trafikministeriet…