Den gamle rutebilstation
Fakta

Holdeplads med vokseværk

Af

Den første station til rutebiler i Århus blev indrettet i 1923 og lå i Rosensgade 28 og Graven 19. I 1930 blev der opført en ny station på Amtsmandstoften nær ved hovedbanegården, fordi antallet af ruter var fordoblet. Den var tegnet af arkitekt Wilhelm Kleemann.…

Vis mere

Bidrag til Rutebilstationen i Århus

Har du besøgt / vil du besøge stedet? Bidrag til stedet Tilføj til rute
Udvalgt bidrag

Jernbaner bremsede ikke busser

Tid / Periode 1923 1954
1 kommentar 0 anbefalinger

DSB og privatbanerne overtog i 1930'erne mange indbringende rutebilsruter. Trafikministeriet bakkede op om ejerskiftene, fordi ministeriet gerne ville begrænse busruter, der konkurrerede med jernbanen. Alligevel blev busser og rutebiler stadig mere populære. Rutebilsstationen i Århus fra 1930 var kun tiltænkt 31 ruter. Derfor var der nærmest trafikprop i stationens lukkede gård, da stedet betjente hele 51 ruter. Den fantasifulde station med funkisgavle blev erstattet af en moderne bygning i glas og beton. Busserne fik et åbent anlæg med båse, mens passagerne fik ventesal, restaurant og toiletter. Personalet fik også egne lokaler. Rutebilerne kører til forstæderne og oplandet. Bybusserne holder for sig selv lige ved hovedbanegården.

Se alle fortællinger

Kommentarer til fortællingen (1)

Bendt Lund Nielsen
, for mere end 6 år siden

Fin fortælling fra et sted, hvor mange mødes. Jeg har boet 24 år i Århus, så jeg har selvfølgelig været der mange gange. Også fra mit nuværende bosted i Hammel har jeg været der mange gange. Også med udgangspunkt til besøg i København (min bror på Nørrebro) og til ture til f.eks. Berlin.

Bidrag til Rutebilstationen i Århus

Bidrag med en fortælling om stedet

Bidrag med et eller flere billeder

Bidrag med video

Bidrag med links

Fortællinger (1)

Jernbaner bremsede ikke busser

DSB og privatbanerne overtog i 1930'erne mange indbringende rutebilsruter. Trafikministeriet…

Billeder (2)