Storstrømsbroen set fra jernbanedæmningen på Masnedø.
Fakta

Europas længste bro

Af

Storstrømsbroen var et resultat af DSB's bestræbelser på at få mere trafik over Østersøen via Gedser-Warnemünde-ruten. Færgefarten fra Masnedø til Falster var en flaskehals, indtil anlægsloven blev vedtaget i 1931. Storstrømsbroen blev sammen med en ny…

Vis mere

Bidrag til Storstrømsbroen

Har du besøgt / vil du besøge stedet? Bidrag til stedet Tilføj til rute
Udvalgt bidrag

Broen og beskæftigelsen

Tid / Periode 1937
0 kommentar 0 anbefalinger

Storstrømsbroen var en gammel drøm for DSB. De ville gerne have en hurtig forbindelse via færgen Gedser-Warnemünde til resten af Europa. I danske industrikredse arbejdede man i 1930'erne aktivt for en såkaldt fugleflugtsforbindelse fra Tyskland op i Skandinavien. I en krisetid kunne et stort brobyggeri skabe mange arbejdspladser. Men der var også flere andre hensyn bag anlægsloven. Jyderne blev kompenseret med en kombineret bro over Oddesund. For at imødekomme det vigtige engelske eksportmarked gav man en engelsk stålkoncern opgaven at levere ståloverbygningen. Trafikministeren undlod heller ikke at appellere til nationalstoltheden. Det ville blive Europas dengang længste bro med 3.211 meter, og Danmark kunne blive europamester i brobygning.

Se alle fortællinger

Kommentarer til fortællingen (0)

Bidrag til Storstrømsbroen

Bidrag med en fortælling om stedet

Bidrag med et eller flere billeder

Bidrag med video

Bidrag med links

Fortællinger (1)

Broen og beskæftigelsen

Storstrømsbroen var en gammel drøm for DSB. De ville gerne have en hurtig forbindelse via færgen …

Billeder (2)