Europas længste bro
Storstrømsbroen var et resultat af DSB's bestræbelser på at få mere trafik over Østersøen via Gedser-Warnemünde-ruten. Færgefarten fra Masnedø til Falster var en flaskehals, indtil anlægsloven blev vedtaget i 1931. Storstrømsbroen blev sammen med en ny…
Broen og beskæftigelsen
Storstrømsbroen var en gammel drøm for DSB. De ville gerne have en hurtig forbindelse via færgen Gedser-Warnemünde til resten af Europa. I danske industrikredse arbejdede man i 1930'erne aktivt for en såkaldt fugleflugtsforbindelse fra Tyskland op i Skandinavien. I en krisetid kunne et stort brobyggeri skabe mange arbejdspladser. Men der var også flere andre hensyn bag anlægsloven. Jyderne blev kompenseret med en kombineret bro over Oddesund. For at imødekomme det vigtige engelske eksportmarked gav man en engelsk stålkoncern opgaven at levere ståloverbygningen. Trafikministeren undlod heller ikke at appellere til nationalstoltheden. Det ville blive Europas dengang længste bro med 3.211 meter, og Danmark kunne blive europamester i brobygning.
- Anbefal Log ind eller opret profil for anbefale
- Send
- Del
- Del på facebook
- Tilføj din egen fortælling
Kommentarer til fortællingen (0)
Bidrag til Storstrømsbroen
Bidrag med en fortælling om stedet
Bidrag med et eller flere billeder
Bidrag med video
Bidrag med links
Fortællinger (1)
Storstrømsbroen var en gammel drøm for DSB. De ville gerne have en hurtig forbindelse via færgen …