Infrastruktur - veje og jernbaner

Tema

Fra hulvej til motorvej

0 anbefalinger

De første oksekærrer skabte oldtidens veje. Ønsket om sikker og hurtigere transport skabte Danmarks først hovedvejsnet i 1764-1861. Jernbanerne gav de rejsende mulighed for at komme hurtigt mellem landsdelene. Men jernbanen fik hård konkurrence, da bilismen kom til med stor bevægelsesfrihed og behov for motorveje. Transportteknologien har drevet udviklingen af trafikale net og rejsemønstre.

I 1867 overdrog indenrigsminister Jacob Estrup hovedlandevejene og vejvæsenet til amterne. Staten havde brugt næsten 100 år på at anlægge 1365 kilometer hovedlandeveje, men nu skulle der satses på jernbanerne. Ministeren fik tilnavnet ”jernbaneministeren” og en række rigsdagsmedlemmer var enige om, at al fjerntrafik snart ville køre med tog.

Jernbanefeber
Jernbanenettet med stationer, værksteder, signalposter og alt det tekniske udstyr, blev gennemført med rekordfart fra 1860’erne til 1870’erne. Den første jernbanefærge over Lillebælt blev indsat i 1871.

Med et nyt landevejsnet og jernbanenet blev Danmark i 1800-tallet et meget mindre land målt i rejsetid. Hvor en tur med postvogn fra Nordjylland til København før kunne vare tre døgn, tog den nu et døgn med jernbane. Lokalt gik der en jernbanefeber over…

Tisdlinje for Infrastruktur - veje og jernbaners fortællinger

Se Infrastruktur - veje og jernbaners steder på kortet

Gruppe Gruppe
Steder Steder
Nyt Nyt
Gruppe Gruppe
Ruter Ruter