Infrastruktur - veje og jernbaner
TemaAnbefal Log ind eller opret profil for anbefale
Fra hulvej til motorvej
I 1867 overdrog indenrigsminister Jacob Estrup hovedlandevejene og vejvæsenet til amterne. Staten havde brugt næsten 100 år på at anlægge 1365 kilometer hovedlandeveje, men nu skulle der satses på jernbanerne. Ministeren fik tilnavnet ”jernbaneministeren” og en række rigsdagsmedlemmer var enige om, at al fjerntrafik snart ville køre med tog.
Jernbanefeber
Jernbanenettet med stationer, værksteder, signalposter og alt det tekniske udstyr, blev gennemført med rekordfart fra 1860’erne til 1870’erne. Den første jernbanefærge over Lillebælt blev indsat i 1871.
Med et nyt landevejsnet og jernbanenet blev Danmark i 1800-tallet et meget mindre land målt i rejsetid. Hvor en tur med postvogn fra Nordjylland til København før kunne vare tre døgn, tog den nu et døgn med jernbane. Lokalt gik der en jernbanefeber over…
Se Infrastruktur - veje og jernbaners steder på kortet




