En moderne togrejse
Vesterport Station er resultatet af en lov fra 1930 om elektrificering af togene i København, S-togsbanen, som også medførte, at nye stationer blev bygget, blandt andet Vesterport. De nye stationsbygninger blev opført af overarkitekt ved De Danske Statsbaner, K. T. …
Rulletrapper til de moderne
Vesterport Station blev bygget i 1934 og fulgte de nyeste tendenser. Stationsbygningen var i jernbindingsværk med pudsede mure og stålvinduer. Mod gaden lå en rummelig indgang mellem to lave, buede facader med store, gennemgående vinduesbånd, der rundhåndet udstillede de mange kioskvarer, der kunne købes indenfor. Det var en ny og moderne salgsteknik i 1930’erne. Billetsalget var praktisk placeret lige indenfor på vejen til perronen, og lidt længere inde lå venterum og bar. Stationsbygningen, der ligger i gadeplan, blev forbundet med den lavtliggende perron i banegraven med et overdækket trapperum. Her var der både en almindelig trappe og den første rullende trappe på en dansk station. Trappen rullede skiftevis opad og nedad. Alt var lagt an til en nem og behagelig rejse.
- Anbefal Log ind eller opret profil for anbefale
- Send
- Del
- Del på facebook
- Tilføj din egen fortælling
Kommentarer til fortællingen (0)
Bidrag til Vesterport Station, København
Bidrag med en fortælling om stedet
Bidrag med et eller flere billeder
Bidrag med video
Bidrag med links
Fortællinger (1)
Vesterport Station blev bygget i 1934 og fulgte de nyeste tendenser. Stationsbygningen var i…