Karl Larsen

Weilbach information

Genealogy

Larsen, Karl Georg, 1897-1977, maler. *18.4.1897 i Kbh., ?24.11.1977 i Holte, begr. på Søllerød Kgrd. Forældre: Arbejdsmand, senere lygtetænder Carl Christian L. og Malene Kirstine Jensen. ~27.2.1920 i Kbh. med Bertha Louise Katrine Højgaard Christensen, *28.11.1899 smst., ?3.8.1967 i Holte, datter af arbejdsmand Lorenz Frederik Otto Emil Dusinus C. og Kersti Månsdotter.

Biography

Karl Larsen fik, kun 20 år gammel, et lyngennembrud med maleriet Trappegang, der kom frem på den skandaleombruste KE 1917. L. havde i dette billede formået at forene en række af tidens nye strømninger i en indtagende, gådefuld helhed. Hovedfiguren er en høj, svajende mandsfigur, hentet fra El Grecos maleri af Laokoon, men af L. omplantet til et kubistisk interiør i fyldige, varme farver og med en stoflig delikatesse, der delvis var fremkaldt ved hjælp af påklistrede papirstykker. Samtidens kritik lod sig charmere af den unge, selvlærte og indtil da helt ukendte maler, men billedet er også på længere sigt blevet stående som L.s hovedværk og som et af den tidlige danske modernismes betydeligste arbejder. I de følgende år arbejdede L. med et bredt spektrum af udtryksformer, spændende fra dæmpede, farvefine opstillinger over det omhyggelige, naturalistiske portræt af samleren Chr. Tetzen-Lunds mor, for hvilket han kun 22 år gammel modtog Eckersberg Medaljen, til ekspressionistiske portrætter af kunstnervenner og frie fantasier over gamle mestres værker. L. var en flittig leverandør til tidsskriftet Klingen, og i 1920rne tilhørte han sammenslutningen De Fire. Som gruppens andre medlemmer, Svend Johansen, Vilhelm Lundstrøm og Axel Salto, boede han adskillige år i Sydfrankrig. I den første halvdel af 1920rne arbejdede han i stadig flere retninger, bl.a. malede han sydlandske landskaber, hvor man ofte mærker den franske kunsts nærvær både i motivvalg og i de glødende farver. I andre arbejder, bl.a. i opstillinger og større figurkompositioner, blev det tydeligt, at han også, som vennen Vilhelm Lundstrøm, var tiltrukket af den faste opbygning, der prægede megen europæisk kunst i samtiden. L.s udtryksform var livet igennem stærkt skiftende, og han eksperimenterede gerne med forskellige materialer. Efter en kort periode på Kunstakademiets dekorationsskole, hvor han beskæftigede sig med mosaik, kom dette materiale til at spille en vigtig rolle for ham. I mosaikkerne søgte han enkelhed og harmoni, og såvel motiver som komposition bringer ofte mindelser om antikke forbilleder. L. har i årenes løb malet en del billeder fra egnen omkring Vejlesø, hvor han boede fra 1929, og fra anden halvdel af 1930rne malede han ofte på Bornholm og Christiansø. H. har også arbejdet som billedhugger, bl.a. i 1940rne for Den kgl. Porcelainsfabrik, hvor han udførte en række dyrefigurer, byggende på studier i Zoologisk Have. Efter 2. verdenskrig genoptog L. portrætmaleriet, som han tidligt havde vist færdighed i.

Education

I malerlære hos Aug. Tørsleff, Kbh. 1911; Tekn. Sk., Kbh., vinteren 1912-13; Kunstakad. Kbh., dek.sk. 1929.

Travels

Oph. i Frankrig og Italien 1921-25 (Paris, Bormes og Cagnes- sur-Mer, en tid s.m. Svend Johansen, Vilh. Lundstrøm og Axel Salto); flere rejser til Italien herfra; en rk. senere rejser i Europa, bl.a. Rom 1969; Uganda 1970.

Occupations

Privat malersk. ca. 1925-33.

Scholarships

Aarsmed. 1 1919; Stoltenberg 1921; Zach. Jacobsen 1924; Akad. 1926; Vilh. Pachts Kunstnerbolig på livstid 1929; Hirschsprung 1939.

Exhibitions

KE 1916-20, 1941; Charl. Forår 1919-20, 1936-37, 1957, 1974; Nyere da. Kunst, Liljevalchs, Sth. 1919; Den frie Udst. 1920; De Fire 1921, 1923-25, 1928; Salon d'Automne, Paris 1922; Expo. Franco-Scand., Maison Watteau, Paris 1923; Moderne da. Malerkunst, Charl.borg 1925; Da. Nat. Exhib., Brooklyn Mus. 1927; Da. Målarkonst, Helsingfors 1928; Det da. Kunststævne, Forum 1929; Unionalen, Kbh. 1931; Den da. Kunstudst., Kunstnernes Hus, Oslo 1931; Den fynske Forårsudst. 1932; Den nye Udst. og Skulpturudst. 1933; Rundskueudst. 1936; Da., islandsk, svensk Konst, Mässhallen, Göteborg 1941; Tegneudst., Stat. Mus. for Kunst 1940-41; Charl. Eft. 1957, 1960; Med Dannebrogen i topp, Liljevalchs, Sth. 1961; Carl Gruvemans kunstsaml., Anneberg 1978. Separatudstillinger: Triangeludst., Ovenlyssalen, Kbh. 1919 (s.m. Vilh. Lundstrøm og Aage Wiboltt); Kunsthallen, Kbh. 1930, 1934; Kunstindustrimus. 1935 (mosaik); Charl.borg 1937 (s.m. Johan Behrens og Kai Mottlau); Kunstforen., Kbh. 1938; Fischer & Krarup, Kbh. 1944; Kunst for Varer, Kbh. 1949; Gal. Birch, Kbh. 1951; Winkel & Magnussen, Kbh. 1954; Aarhus Permanente 1961; Bachs Kunsthdl., Kbh. 1967; Tårnby Rådhus 1968 (retrosp.); Henning Larsens Kunsthdl., Kbh. 1971; Søllerød Rådhus 1974, 1977; Sophienholm 1975; Gal. Sct. Agnes, Roskilde 1975-77 (s.m. Søren Frandsen og Svend Johansen); Gal. Vanting, Kbh. 1976; Jonstrupvang 1977, 1982 (s.m. Lise Strandberg), 1985 (s.m. samme).

Artworks

Selvportræt (1915); Opstilling (1916, Prins Eugens Waldemarsudde, Sth.); Opstilling med blå bojan (1917); Udsigt over tage (1917, Randers Kunstmus.); Trappegang (1917); Portræt af grosserer Tetzen-Lunds moder (1918, Aarsmed. 1919); Selvportræt (1919, Fyns Kunstmus.); Udsigten, Odense (1920, smst.); Nature morte (1921, Nordjyll. Kunstmus.); Dame med hat (1921, smst.); Opstilling (1921, Esbjerg Kunstmus.); Nature morte (1921, Vejle Kunstmus.); Vandfald, Pont du Loup, Sydfrankrig (1923); Pont du Loup (1923, Stat. Mus. for Kunst); Torv i Sydfrankrig (1924); Nature morte, bord med dug og frugter (1925, Aarhus Kunstmus.); Opstilling, trebenet bord (1925); Landskab fra Cagnes (1926); To fiskerbåde på stranden (1927, Ribe Kunstmus.); To store og en lille fiskerbåd på stranden (1927, smst.); Redningshuse, Thy (1927, Nordjyll. Kunstmus.); Dansen, efter Goya (1930); Stilleben (1930, Ystads Konstmus.); Nature morte (1931, Nasjonalgal., Oslo); Familien Soya (udst. 1937); Landskab, Christiansø (1938); Opstilling med rød bog (1942); Selvportræt (1943); C.L. David (tegn., 1955 og mal., begge Davids Saml.); Hans Bendix (1963); Axel P. Jensen (1965); Rektor Carl Iversen (1968, Kbh. Univ.); Huse nær Altmarkt og Zwinger, Dresden (1968); Kirsten Kjær (1973); Opstilling med blå vase (1975); Axel Salto (Malmö Mus.); dyrestudier (sortkridt, Kunstindustrimus.); tegn. og grafik i Kobberstiksaml.; endv. akvareller og farveklip. Mosaik: Kvartet (1931); To stør (1933); Fuglebad (vinget barn på delfin) (1934, Kunstindustrimus.); Fad med fisk (1939, smst.); Selvportræt (1930rne, Malmö Mus.); Opstilling (1939); Skakbord med fugle (1940); Tukaner (1942). Skulptur: Sys Gauguin (ler, 1936); Alexander Klingspor (kunststen, udst. 1937); dyrefig. i stentøj med sungglasur for Den kgl. Porcelainsfabrik, modelleret 1941-50, hvoraf flere i Royal Copenhagen Mus.: Skildpadde (1941); Flodhesteunge (1942, Kunstindustrimus.); Siddende abe (1942); Mankefår (1942); Wapiti-hind (1943); Rød bøffel (1946); Liggende yakokse (1946); Søbjørn (1947). Udsmykninger: Bispebjerg Krematorium (glasmosaik, udkast udst. 1954); Den tidl. Kunsthåndv.sk., Ahlefeldtsg., Kbh. (6 glasmosaikvinduer til hovedtrappen, 1960, 1964); Søllerød K. (glasmosaik, 1966); Søllerødscenens teatersal, Ny Holte Sk. (mosaik, 1968-69); Amtsgården, Blegdamsv., Kbh. (intarsia).

Literature

Poul Henningsen i: Klingen, II, 8, 1918-19; Otto Gelsted: Ekspressionisme, 1919, 56-59; Ekstrabl. 8.5.1919 (Leo Swane); 2.1.1928 (Otto Gelsted); 3.5.1940 (interv.); Verden og Vi 9.5.1919; Vore Herrer 28.10.1920; Pol. 2.1.1921 (Emil Bønnelycke); 14.1.1921 (Oluf Thomsen); 29.1.1923 (samme); 8.1.1924 (Vilh. Wanscher); 27.12.1924; 28.12.1924; 2.1.1925 (Vilh. Wanscher); 1.11.1925 (samme); 18.10.1965 (Henrik Sten Møller); 31.1.1968 (Pierre Lübecker); 2.7.1973; 21.6.1975 (Bertel Engelstoft); Berl. Tid. 26.7.1922 (Emil Bønnelycke); 14.4.1944 (E. Mentze); 28.4.1944 (Kai Flor); 10.8.1975 (interv.); Pol. Mag. 21.5.1923 (Axel Salto); Erik Blomberg i: Konstrevy, 1927, 4-9; Egon Mathiesen i: Nyt Tidsskr. for Kunstindustri, 1934, 53f; Sig. Schultz i: Danske i Paris, II, 1938; samme i: Klingen, 1942, 105-08; Jan Zibrandtsen: K.L., 1944; Soc.dem. 18.4.1947 (Møller Nielsen); Jan Zibrandtsen: Moderne da. Maleri, 1948 (2. udg. 1967); Berl. Aften 12.4.1957 (Harald H. Lund); 27.7.1968 (Virtus Schade); Fr.borg Amtsavis 27.3.1966; Hans Bendix: Urolig sommer, 1970, 20, 29, 33, 94, 96, 170; Jan Zibrandtsen i: K.L., Sophienholm, 1975; Laura Jacobsen: Søllerød, set med malerøje, 1983; Lennart Gottlieb i: Kunst og Mus., 1984, 25, 32; Hanne Abildgaard: Tidlig modernisme (Ny da. kunsthist.), 1994. DR TV 8.3.1966 (tilr. William Borberg).

Author: Hanne Abildgaard (H.A.) Abbreviations Notice: The information comes from the 4th version of Weilbachs Kunstnerleksikon. The editing of the encyclopedia ended in 1994. The information is not continuously updated.