Inger Lise Rasmussen

Weilbach information

Genealogy

Rasmussen, Inger Lise, *1941, grafiker. *20.10.1941 på Ølundgård, Skeby Sogn. Forældre: Gårdbestyrer, senere godsinsp. på Gyldensteen Hans Christian R. og Karen Johanne Larsen. Ugift.

Biography

Inger Lise Rasmussen har siden sin debut i 1976 i Beograd været i dialog med eksperimentelt arbejdende grafikmiljøer i udlandet. Hendes søgen efter nye metoder og udtryk afspejler sig i et oeuvre, som er væsensforskelligt fra hovedstrømningerne i nyere dansk grafik. Hun har haft eget værksted siden 1978 og bl.a. arbejdet med farvegrafik, monotypi og fotogravure. Mange af R.s værker har en filosofisk-litterær dimension. Erindringen, eros og døden er ledemotiver i de tidlige, surrealistisk inspirerede arbejder, og R. vælger ofte suggestive og poetiske titler. Arbejdet i englænderen S.W. Hayters Atelier 17, Paris 1980-81, resulterede i eksperimenter med automatisme, og ætsningerne blev overvejende abstrakt- ekspressionistiske, farverne stærke og rene. Et japansk-inspireret udtryk ses i flere serier. Under og efter New York-opholdet 1983-84 kombinerede hun sin farvetryksteknik med monotypi og collage, painterly prints. De såkaldte duo-værker, udført sammen med den norske grafiker Peter Esdaile siden 1990, viser tilsvarende mod på eksperimenteren. I de senere år har R. med xeroxtransfer og fotogravure genopdaget figurationen, herunder den antikke ikonografi.

Education

Det jyske Kunstakad., Århus 1968-71; Kunstakad. Beograd 1971-73; Kunsthåndværkersk., Prag 1974-75.

Travels

Oslo, Atelier Nord (Anne Breivik) 1978; Paris, Atelier 17 (S.W. Hayter) 1980-81; N.Y., Pratt Graphics Center (Claire Romano) 1983-84; USA; Rusland.

Occupations

Lærer på Grafisk Sk., Århus 1981-83; på Randers Kunstsk. 1984-89; gæstelærer på Kolding Kunsthåndv.sk. 1990; på Kunstakad., Trondheim 1990; amanuensis, Vestlandets Kunstakad., Bergen 1990-94.

Scholarships

Wilstrup 1971; H.C. Koefoed 1971-72; jugoslavisk statsstip. 1971; Thalbitzer 1972; tjekkisk statsstip. 1974; Danm. Nationalbanks Jub.fond 1976; K. Højgård 1980, 1983; C. og M. Pagh 1981; Norsk Kulturråd (s.m. norsk grafiker Peter Esdaile) 1994; Dronn. Ingrids romerske Fond 1996.

Exhibitions

Kunstakad., Beograd 1978; Guirlanden 1984, 1990; Monotypes, Weintraub Gal., N.Y. 1984; Karan i studenti 1950-85, Beograd m.fl. 1985- 86; Fotogravure før og nu, Danm. Grafiske Mus. m.fl. 1995; Kunstmus., Tórshavn 1996; s.m. Atelier Nord: Gal. F 15, Moss m.fl. 1982; Høvikodden Kunstsenter m.fl. 1990; s.m. Atelier 17: Aarhus Kunstforen. m.fl. 1983; Eskildstunas Konstmus. m.fl. 1983; Hjørring Kunstmus. 1984; s.m. værkstedsgruppen 9B: Kunstnernes Hus, Århus 1988; Århus Kunstbygn. 1994. Separatudstillinger: Gal. graficki kolektiv, Beograd 1976; Gal. Birkdam, Kbh. 1980, 1983; Gal. Clemens, Århus 1981, 1985; Skive Kunstmus. 1988; Aabenraa Mus. 1990; Hjørring Kunstmus. 1992; s.m. Peter Esdaile: Aarhus Kunstforen. 1992; Bergen Kunstforen., m.fl. 1994-95; Gotlands Fornesal, Visby 1996.

Artworks

Nattens klange (1981); Billeder fra den ny verden (1984); Itinéraire (1986); Rebus (1990, s.m. Peter Esdaile); Tryksag (1990-92, 18 tryk, duo- værk s.m. samme); Visage de l'oubli (1992); Gotiska resa (1996, duo-værk s.m. Peter Esdaile). Skriftlige arbejder: Den spejlvendte verden, S.W. Hayter og Atelier 17, i: Cras, XVIII, 1978; Når jeg'et møder et du. Om partnerskaber i kunsten, i: Uten titel, 1, 1993; ledere og artikler i BKF-bladet siden 1995.

Literature

U. Holst: 30 da. kvindel. grafikere, 1982; D. Beltoft i: Hrymfaxe, 2, 1983; P.M. Andersen i: Samme, 4, 1989; G. Danbolt i: Vi ser på kunst, Tidsskr. for Norske Kunstforen., 3, 1995; G. Lager i: Grafiknytt, 3, 1996.

Author: Margrethe Floryan (M.F.) Abbreviations Notice: The information comes from the 4th version of Weilbachs Kunstnerleksikon. The editing of the encyclopedia ended in 1994. The information is not continuously updated.