Genealogy
Scheller, Ada Bøgh, *1939, maler, grafiker og installationskunstner. *29.8.1939 i Tres Arroyas, Argentina. Forældre: Gårdejer Wiggo Christian Jensen og Asta Johanne Marie Bøgh. ~9.7.1960 i Søllerød med Carl-Erik Vibe Scheller, *24.8.1928 i Kbh., søn af stenhuggerm. Carl Alfred S. og Vibeke Christine Vibe- Hastrup.
Biography
Ada Schellers motivverden koncentrerer sig for størstedelen om to felter. Det ene er et abstrakt landskabsmaleri, dog med genkendelige strukturer fra naturen, såsom vækstlignende figurer eller mindelser om hav og himmel. Farvevalget ligger tæt op ad naturens, jordfarver, nuancer af gråt, sort eller hvidt, mens klare farver dæmpes af overmalinger. Papir, avisrester o.l., som øger det stoflige indtryk og giver et ekstra betydningslag kan indgå, formatet er oftest stort. Den anden motivkreds er fragmenter af den fysiske omverden, oplevet tæt på, inspireret af brugte og vejrbidte muroverflader, som S. har oplevet på rejserne i Nordafrika, Nepal og Mexico. Ofte bruges collageformen til disse billeder, som er af mindre format end malerierne. S. arbejder endvidere med installationer. Her mødes de to motivkredse, f.eks. i den store installation Mur og rum. Et abstrakt landskabsmaleri, opdelt i sektioner af lyse, rustikke piller, fyldte udstillingens ene endevæg fra gulv til loft, afsluttet af tværgående sidemure, der trak det øvrige rum med ind. En større og mere total ruminddragelse skete med den store installation Vejrguder. Den bestod af tre "altre", et hovedalter for enden af salen og to sidealtre, opført i mixed media og holdt i sort/hvidt, kun brudt af enkelte røde, tegnagtige metalrør. Rummets eksisterende søjler understregede alterkarakteren. I installationen indgik lyden af storm og regn. S. arbejder med samspillet mellem det nære, muren, og det fjerne, rummet, og søger i de nære billeder at gengive spor af det uendelige, mens de store formater i den tætte sanselighed bevarer fornemmelsen af nærhed.
Education
Kunsthåndv.sk., Kbh. 1958-61; Grafisk Værksted, Havartigården, Holte 1981-82.
Travels
Rom 1961, 1970, 1978, 1988; Egypten 1981, 1989; Tunesien 1983, 1985, 1992; Marokko 1984, 1993; Mexico 1987; Nepal 1988.
Occupations
Censor ved Charl. Forår 1990-91; i BKF opt.udv. 1991-92; i Da. Kunstnerråds medieudv. for TV2/Lorry fra 1993; Kunstn. rådg. for Karlebo Komm. fra 1994.
Scholarships
Exhibitions
KP 1982; Charl. Forår 1983-85; Kunstnernes Sommerudst., Tistrup 1982-84, 1987-88; Labyrint 1988; Een plus fem, Helsingør Bibl. 1988; Blå sekvens, Marienlyst Slot, Helsingør 1993. Separatudstillinger: Fragmentbilleder, Café Heering, Kbh. 1986; Brudstykker, Nivå Bibl. 1988; Mur og rum, Lyngby Kunstbibl. 1990; Vejrguder, Kulturhuset Toldkammeret, Helsingør 1993; Aalborg Kunstpav. 1996 (s.m. Linda Lildholdt, Gert Brask og Håkan Nyström).
Artworks
Universfantasier (grafikserie, 1981-83); En dag i København (33 skitser, 1982); Ansigt (grafikcollage, 1983); Komposition over trekanttema (rad., 1984); Vasefragment (1987); Israelmur (mal., 1988); Mur og rum (install., 1990); Vejrguder (install., 1993); Vinterbilleder (1996). Udsmykninger: Skodsborg Badesanatorium (mal., 1978-79, venteværelse); Islandshøjparken, Nivå (murmal., 1986, ikke bev.); Lindhard Computer Systems, Birkerød (mal., 1989, kantine); Errpege a/s, Farum (mal., 1992, konferencerum).
Literature
Kunstavisen, 17, 1983, 20; Inf. 11.4.1990 (Lars Grambye); Helsingør Dagbl. 26.5.1993; Fr.borg Amts Avis 29.5.1993.
|