Poul Janus Ipsen

Weilbach information

Genealogy

Ipsen, Poul Janus, *1936, maler og grafiker. *20.7.1936 på Fr.berg. Forældre: Malerm. Janus Peter I. og Asta Ellen Elisabeth Christiansen. ~31.12.1980 på Fr.berg med vurderingsmand Sylvia Leonard, *5.2.1941 i Rochester, N.Y., USA, datter af reklamemand Alvin L. og designer Toby Asch.

Biography

Poul Janus Ipsens billeder er, for de flestes vedkommende, barske udsagn om mennesket og tilværelsen i det moderne samfund. I de tidlige 1960ere malede han i en fabulerende og ornamental stil, beslægtet med Cobramalernes, men efterhånden begyndte dybe billedrum at optræde, fyldt med sære og foruroligende virkelighedsfragmenter, og dermed var han slået ind på den udtryksform, der stadig kendetegner hans kunst. Den præges af hans kortvarige tilknytning til surrealismen i de tidlige år, især i dens forkærlighed for at fragmentere motivet og kombinere forskellige stiludtryk og rumvirkninger, samt at lege med de muligheder, der ligger i overraskelseselementet. Men hans hensigt er ikke at skabe gåder, tværtimod vil han have os til at tænke over tilværelsen. Hans billedsprog baserer sig især på ét symbol: Den menneskelige skikkelse. Nøgne silhuetter famler rundt i billedrum, der snart er klaustrofobisk trange, snart har udsigt til endeløs tomhed. Figurerne er uden ansigter og ofte uden hoved, eller blot repræsenteret ved hænder og fødder. De er ofte identitetsløse, men ind imellem er det også hans egen, som regel let genkendelige skikkelse, man møder. Mange genstande fra vores dagligdag indgår i I.s billedsprog. De er malet i en fotorealistisk stil, mens andre billedelementer kan være skabelonagtige eller blot skitserede. Resultatet bliver en fragmenteret, konfliktfyldt beskrivelse af en virkelighed, der på én gang er genkendelig og overraskende. Motiverne handler først og fremmest om det enkelte, anonyme individ og de mellemmenneskelige relationer i det moderne samfund, men også meget andet optager I., især det, som vækker hans harme eller bekymring, eller som repræsenterer problemfyldte, personlige erfaringer fra hans eget liv. På denne måde ønsker I. at gøre opmærksom på alt det, der er sygt og forkert i den virkelighed, vi er en del af. Hans farveholdning er kulørt indtil det sødladne og danner en påfaldende kontrast til billedernes indhold. Den fungerer blandt andet som et lokkemiddel, der får den intetanende beskuer til at nærme sig billederne, som derpå afslører deres sande jeg. Siden 1979 har I. været bosat i New York. Hans farveholdning er blevet lysere, og indtryk fra byen har sat deres naturlige spor i hans motiver, men dog ikke forandret hans kunst nævneværdigt.

Education

Autodidakt.

Travels

Europa, USA, Sydamerika; bosat i N.Y., USA siden 1979.

Occupations

Censor for KE 1967-68.

Scholarships

Stat. Kunstfond 1966-69, 1972-76, 1989-80; Villiam H. Michaelsen 1971; Silkeborgs Kunstnerpr. 1978; Ny Carlsbergfondets rejselegat 1978.

Exhibitions

Sommerudst. 1962; KE 1962, 1964-65; Charl. Forår 1962-65; KP 1963; Pro 1965-69; 70'ernes Kunstnere, Gal. 101, Kbh. 1966; Figuration, Nikolaj, Kbh. 1971; Salon des Réalités Nouvelles, Paris 1971; Ung da. kunst, Århus Kunstbygn. 1972; Grønningen 1972-74, 1976-79, 1982, 1984-85, 1987-88, 1990-94; Nye tendenser, Esbjerg Kunstpav. 1973; Art danois 1945-1973, Grand Palais, Paris 1973; Å-udst. 1974, 1979; Fantasterne, Nikolaj, Kbh. 1976; Septemberudst., Sophienholm 1977; Menneskeopfattelser, Vejle Kunstmus. 1977; Østersøbien, Rostock 1977; Sommerudst., Gal. Asbæk, Kbh. 1977; Ung da. kunst, Charl.borg 1980; American Scandinavian Gal., N.Y. 1982; Byen, en grafikudst., Århus Kunstmus. 1983; Sommerudst., Gal. Asbæk, Kbh. 1983; Gyrr 1984; Portrætter, Gal. Asbæk, Kbh. m.fl. 1985; Da. Kulturdage, Kunstnernes Hus, Ukraine 1986; Da. Grafikere 1989; I virkeligheden, Nikolaj, Kbh. 1989; Intergrafik 8, Intertrien., Rostock 1990. Separatudstillinger: Henning Larsens Kunsthdl., Kbh. 1966; Gal. Prisma, Sth. 1972; Gal. Birkdam, Kbh. 1972, 1974, 1976; Kunstforen., Kbh. 1974; Galleriet, Kolding 1975; Gal. Dobloug, Oslo 1976; Esbjerg Kunstpav. 1976; Gal. Torso, Odense 1976, 1978, 1980, 1983, 1985; Gal. Börjeson, Malmö 1981; Hirschsprung 1981; Kaber Gal., N.Y. 1982; Gal. Asbæk, Kbh. 1984, 1987, 1989; Uddoh Gal., N.Y. 1990; Mus. of Modern Art, Buenos Aires 1992; Nikolaj, Kbh. 1992; Hjørring Kunstmus. 1993.

Artworks

Groende vækst (1951-69, Randers Kunstmus.); Himmelvæsner (1964, Vejle Kunstmus.); Stemningsbillede, Greenwich Village (1972, smst.); Min lille urtehave (1972, smst.); Folketaleren (1972, Esbjerg Kunstmus.); Hverdagsbilleder (1974, smst.); Fragment af udkast til et monument af vor tid (1975, Aarhus Kunstmus.); Selvstudie I og II (1978, Skive Kunstmus.); Fra mit nye sted (1979, Storstrøms Kunstmus.); Gerdas værelse (1980, Stat. Mus. for Kunst); Selvportræt I, II og III (1980, Sønderjyll. Kunstmus.); The Harbinger of Spring (1984, Hobro Gymn.); Drømmen II (1985, Esbjerg Kunstmus.); repr. i Kobberstiksaml.; Trondheim Kunstmus.; Kunstmus. i Tel Aviv; det grafiske Mus., West Coburg, Tyskland. Udsmykninger: Løjtegård Gymn., Kastrup (mal., 1975); Birkelundsk., Albertslund (keramisk relief, 1976); SiDs Vestibule, Kbh. (relief, aluminium, 1978); Hobro Sportscenter (relief, aluminium og cement, 1980); Virum Gymn. (facademal., 1985); Novo Nordisk, N.Y. (1990). Plakater: DSB (6 stk., 1982); Tivoli (1984); Copenhagen Jazz Festival (1991).

Literature

Tor Refsum i: Kunst og Kultur, 1961, 197-99, 203, 205f, 214; 1962, 223-38; Jyll.p. 27.4.1965; 22.11.1981 (interv.); Ole Vincent Larsen i: Kunst, 8, 1967, 189-91; Henning Olsen i: Billedkunst, 3, 1968, 153f; Pol. 19.11.1972; 13.11.1978 (interv.); 14.2.1984 (Gunnar Jespersen); 14.10.1992 (P.M. Hornung); Berl. Tid. 20.11.1972 (Gunnar Jespersen); 11.7.1977 (interv.); 30.4.1984 (P.M. Hornung); 24.2.1992 (Ole Nørlyng); Knud Voss i: Grafik, ser. II, 3, 1973, 6-10; Øystein Hjort i: P.J.I., Kunstforen., Kbh. 1974; Virtus Schade: 70'ernes Kunstnere?, 1974; Aktuelt 17.4.1983; Virtus Schade: 20 profiler i da. grafik, 1985; Bent Irve (red.): Da. grafik gennem 25 år, 1985; Palle Schmidt: Fortabelsens landskab om P.J.I., 1985; Jens Jørgen Thorsen: Modernisme, 1987; Alice Fanøe: P.J.I., Selected Works 1983-91, 1992. Farvet af New York, DR TV 29.8.1987.

Author: Majken Meinhardt (M.Me.) Abbreviations Notice: The information comes from the 4th version of Weilbachs Kunstnerleksikon. The editing of the encyclopedia ended in 1994. The information is not continuously updated.