Genealogy
Haugen Sørensen, Jørgen, *1934, billedhugger. *3.10.1934 i Kbh. Forældre: Maskinarbejder og montør, senere fabrikant Leo Haugen S. og Dagny Amanda Mårtenson. ~ 1955 med keramikeren Martha Zøllner Jensen ( se Zøller Jakobsen, Martha), * 18.11.1935 i Kbh., datter af vaskeriejer William Knud Albert Zøller J. og Helvig Edel Kristiansen. Ægteskabet Opl. 1962. Samliv fra 1968 med kunsthistoriker Jette Mühlendorph Christensen, *5.1.1942 i Nørresundby, datter af forretningsfører Harald C. og Augusta Mühlendorph Knudsen.
Biography
Jørgen Haugen Sørensen begyndte som barn sammen med broderen Arne at tegne og senere at modellere. I de tidlige værker som portrætstatuerne af Ragnhild og Martha gik han ud fra det klassiske i et forenklet formsprog. Han fortsatte erobringen af virkeligheden i mere ekspressive dyre- og menneskefremstillinger. Centralt står især slagtescenerne som engagerede udtryk for kunstnerens opfattelse af verden som et slagtehus. Under et ophold på Bornholm i slutningen af 1950erne arbejdede H.S. på Rabækværket. Hans formsprog ændredes til abstraktioner af fabriksfremstillede teglrør, der i deres sammensætninger og titler associerer til organisk liv. I de dramatiske år under Algierkrigen bosatte H.S. sig i Paris. De nonfigurative skulpturer i bronze fra 1959 til 1963 viser arrede, flænsede, organisk rundede former, hvis sprængninger afslører indre sårbarhed. Disse skulpturer kan tolkes som udtryk for en virkelighed af grusomhed, angst og seksualitet, men det grumme er tilføjet et islæt af afvæbnende humor. 1960ernes eksperimenter resulterede i skulpturens opdeling, som i Stofskulptur i 8 dele og Portræt af en gammel aftale. Delingen og udbredelsen i rummet på gulvplan understregede mangfoldighed og et indhold af både leg og alvor, hvor de enkelte elementer kunne anbringes i vilkårlig orden. Det betød samtidig en åbning i forhold til beskueren. Disse skulpturelle landskaber var udført i stof, glasfiber, aluminium, plastik og bronze. I årene 1968-71 var H.S. udelukkende beskæftiget med film. Fra 1961 havde H.S. rejst mellem Paris og Verona for at benytte de italienske bronzestøberier. I 1968 bosatte kunstneren sig permanent i Italien, først i Verona og i 1975 ved marmorbruddene i Pietrasanta. H.S. var fra 1971 begyndt at arbejde i sten som travertin og marmor og senere granit. H.S.s væsentligste udsmykningsopgave fra 1971-73 blev skulpturlandskabet til Journalisthøjskolen i bronze og forskelligtfarvet marmor. Her brød kunstneren med de traditionelle udsmykningsnormer, idet skulpturerne blev et angreb på arkitekturen, ikke mindst ved en tungeform, der gennembryder betonmuren. Blandt skulpturens enkeltdele er tungelignende former, som H.S. siden ofte har anvendt, samt toppe og sammenkrøllet bronzebånd. Materialefornyelsen åbnede for muligheder, som blev afprøvet med kunstnerisk energi og frygtløs formmæssig nytænkning med forskelligt farvet marmor i organiske, tunge- og kønslignende former. Fra slutningen af 1970erne og årene frem anvendte H.S. desuden geometriske former i kontrast til det organiske som i Huset der slikker solskin og Kommuneskulptur. Efterhånden blev monumentaliteten mere fremherskende, men stadigvæk med ekspressive undertoner. Udsmykningsopgaverne har været mange både i Danmark og i udlandet. Tasankara i Ankara og Huset der regner på Skt. Hans Torv i København er begge basale udtryk for balance og præcision, der sammen med brugen af rå brudflader viser H.S.' ønske om at nå frem til en forenkling, der ligner en tilfældighed.
Education
Gipser og pottemager 1949; Kunsthåndv.sk. 1949; som billedh. autodidakt.
Travels
Paris 1958; bosat i Paris 1960-67; Verona 1961; bosat her en årrække fra 1968; Düsseldorf 1969; Spanien 1970; Pietrasanta 1973; bosat i Jugoslavien (Ika Istria) 1974; i Pietrasanta 1975; senere i Vallecchia (Lucca); Portugal 1989; Ankara, Tyrkiet 1991.
Occupations
Censor for KE 1958-59.
Scholarships
Bielke 1956; Akad. 1956, 1958; Det franske statslegat 1958; Kai Nielsen 1958; Carlsons Pr. 1959; Ny Carlsbergfondets romerstip. 1960; Stat. Kunstfonds 3-årige stip. 1965, livsvarig ydelse 1984; Kritikerprisen på Ungdomsbien., Paris 1965; Eckersberg Med. 1969; Victor Freund 1970; Anne Marie Carl Nielsen 1970; Premio Europeo Umberto Biancamano 1977; Thorvaldsens Med. 1979.
Exhibitions
Charl. Forår 1954; KE 1954; Da. nutidskunst, Charl.borg 1956; Decembristerne 1956, 1958, 1963, 1969, 1971, 1973, 1975; Deense beeldhouwkunst, Stadspark Groningen 1957; Maj-udst. 1958; bien., Venezia 1958; Expo. de sculpture et art graphique danois, Det da. Hus, Paris 1958; bien., Mus. d'art moderne de la ville de Paris. 1959, 1963; The Pittsburgh Internat., Carnegie Inst., Pennsylvania, 1961; Å-udst. 1961, 1963; IV Concorso Internaz. del Bronzetto, Padova 1961, 1963, 1965; Da. Abstract Art, vandreudst. USA 1964; Ungdomsbien., Paris 1965; Jeune Sculpture, Paris 1966, 1969; Ung da. kunst 1942-1967, Den frie Udst. bygn. 1967; Grønningen 1969, 1978-79, 1981-82, 1984, 1987-88; Cuadernos del Taller Clot, Bramsen et Georges, Mexico City 1971; Art danois 1945-1973, Grand Palais, Paris 1973; IV internat. udst. af originaltegninger, Rijeka, Jugoslavien 1974; Nogle da. kunstnere efter 1945, Kunstforen., Kbh. 1976; 4 artisti danesi, Pal. Reale, Milano 1977; Skulptur Veksølund 1978-91; bien., Middelheim, Antwerpen 1979; Paris-København, Gal. Birch i Den frie Udst. bygn. 1981; Veksølund besøger Nikolaj, Kbh. 1981; Attitudes, Yorkshire Sculpture Park, England 1982; The Da. Show, smst. 1986; En alternativ kunstformidling, Esbjerg Kunstpav. 1983; Skulptur i mørke, Nordjyll. Kunstmus. 1983; Billeder af en fremtid, smst. 1984; Nat af bly og aske, Charl.borg 1984; De Danske, Liljevalchs, Sth. 1984-85; Scultura, Carvings from Carrara, Massa and Pietrasanta, Yorkshire Sculpture Park 1988; Nordisk 60-tal, Brandts Klædefabrik m.fl. 1990; Strejf i da. havekunst fra 1930 til i dag, Køge Skitsesaml. 1994. Separatudstillinger: Athenæum, Kbh. 1954 (s.m. Ejler Berg, J.P. Groth Jensen og Eigil Wendt), 1957; Gal. Birch, Kbh. 1960, 1972-73; SDS-Hallen, Malmö 1961 (s.m. C.O. Hultén); Gal. Ariel, Paris 1963; Louisiana m.fl. 1964 (s.m. Willy Ørskov, Shinkichi Tajiri og Quinto Ghermandi); Gal. Ferrari, Verona 1967; Souvenir, Aarhus Kunstmus. 1968 (s.m. Per Arnoldi); Jysk Kunstgal., Kbh. 1969; I.E. Graphic, Kbh. 1973-74; Louisiana 1975; Kunstforen., Kbh. 1975 (s.m. Arne H.S.); Nordjyll. Kunstmus. 1976 (s.m. samme); Henie-Onstad Mus., Norge 1976 (retrosp.); Gal. Nord, Randers 1976, 1978; Kulturhuset, Randers 1979; Glyptoteket 1980: Centro Storico, Prato 1983; Charl.borg 1987; Yorkshire Sculpture Park og Charl.borg 1993.
Artworks
Ragnhild (1953, Aarhus Kunstmus.); Martha (1953, smst.); Martha (1954, Stat. Mus. for Kunst); Skitse, siddende kvinde (1954, Storstrøms Kunstmus.); Portræt af maleren Poul Lillesøe (1955, Stat. Mus. for Kunst); samme (1955, Nordjyll. Kunstmus.); Martha (1955, Fyns Kunstmus.); Slagtegruppe (1957, smst.); Slagtet lam (1957, Storstrøms Kunstmus.); Slagtegruppe (1957, smst.); Slagtegruppe (1958, Stat. Mus. for Kunst); Kunstelskeren (1959, Horsens Kunstmus. Lunden); Slagterscene (1959, Aarhus Kunstmus.); Kamp (1960, Silkeborg Kunstmus.); Portræt af et par (1960, Randers Kunstmus.); Både drenge og piger (1961, smst.); Dunkedyret (1961, Louisiana); Maske (1961, Aarhus Kunstmus.); Hvad døde de af? (1962, Skive Kunstmus.); Spiraldyr (1964, Aarhus Kunstmus.); Pudeskulptur (1967, Randers Kunstmus.); Skulptur i 6 dele (1971, Silkeborg Kunstmus.); Babelstårnet (1971, Esbjerg Kunstmus.); En bunke med tilskuere (1971, Stat. Mus. for Kunst); Portræt af en gammel aftale (1972, Randers Kunstmus.); Selv under bordet galer han op (1973, Aarhus Kunstmus.); Den der kravler over den der stopper (1974, Randers Kunstmus.); Cipela en Carapa (1974, Trapholt); Las Civia (1975, Vejle Kunstmus.); Ægget (1975, Esbjerg Kunstmus.); Bordet fanger (1975, smst.); Lascivia (1976, smst.); Salvador Puigs sidste måltid (1976, Randers Kunstmus.); For glat til korset (1977, Glyptoteket); Skriget (1977, Esbjerg Kunstmus.); Alle de knaldede ruder (1978, Sønderjyll. Kunstmus.); Monument med støtte (1978-79, Esbjerg Kunstmus.); De der er sure og de der bider (1978-79, Louisiana); Landskab med bro (1979, smst.); Huset der slikker solskin (1979, Glyptoteket); Saks (1979, Storstrøms Kunstmus.); Portræt af den der lukker sig (1980, Herning Kunstmus.); Portræt af en stele (1980-83, smst.); Den slanke der løfter den lange (1981, Glyptoteket.); Den ene bærer den anden (1983, Esbjerg Kunstmus.); Den grønne pæl (1983). Udsmykninger: Portræt af en offentlig opgave i 6 dele (1969, Herning Handelshøjsk.); Skulpturer i 10 dele (1970, Maribo Stiftsbibl.); Skulpturer (1973, Danm. Journalisthøjsk., Århus); Ham der altid smutter igennem (1973, Viborg Amtsgymn.); Den blå kravler over den røde (1977, Kastrupgaardsaml.); Ham der ikke kan flyve og ham der er slatten (1978, Roskilde Univ.center); Salvader Puigs sidste måltid (1978, smst.); Skulpturer (1979, foran Kbh. Univ., Amager); Huset der slikker solskin (1980, Det da. Inst., Rom); Broen der bider (1981, Lodsparken, Hvidovre); Stene der suger (1982, Helsingør Gymn.); Den slanke som bærer den tunge (1983, Kbh. Rådhus, Rosenhaven); De kantede bær' de glatte glidere (1984, Ass. Kgrd., Kbh.); De glatte prøver (1985, Kbh. Univ., Amager); Kommuneskulptur (1981, opstillet 1985, Prato); Pæl i landskab (1988, Den olympiske Skulpturpark, Seoul); Herningstenen (1988, Hafniahus, Herning); Ikaststenen (1990, Frisenborgparken, Ikast); Tasakara (1992, Ankara, Tyrkiet); Huset der regner (1993, Skt. Hans Torv, Kbh.). Bøger: En berettelse for de mindste, 1961; Alle de knaldrede ruder, 1971. Film: J.H.S. (1965, s.m. Gregers Nielsen); Ole (1969); Barcelona (1970); Landpostbudet Ferdinand Cheval (1971).
Literature
Chr. Dotremont m.fl. i: J.H.S. 1953-1976, Gal. Birch, Kbh. 1976; Minna Heimbürger Ravalli: 4 artisti danesi, Pal. Reale, Milano 1977; Birgitta Trotzig: J.H.S. Profiler i da. kunst, 1978; Jette Mühlendorph i: Skulptur Veksølund, 1978-79, 1981; H.E. Nørregård-Nielsen, Per Hovdenakk og Helmer Jørgensen i: J.H.S., Glyptoteket 1980; R. Dahlmann Olsen i: Veksølund besøger Nikolaj, 1981; Andrea B. Del Quercio m.fl. i: Skulptur Veksølund, 1982; Pol. 13.11.1988 (interv.); 30.4.1993 (P.M. Hornung); Leila Krogh: Kunst i rummet, 1989; Ankara. Samtaler med Henrik Nordbrandt, 1992; Jørgen Gustava Brandt m.fl. i: Souvenir, Yorkshire Sculpture Park og Charl.borg 1993; Marina Vaizey: J.H.S. Da. Nutidskunst, 1994.
Kulturrevyen, DR TV 22.12.1983.
|