Niels Macholm

Weilbach information

Genealogy

Macholm, Niels Bjørn Spliid, 1915-1997, maler og grafiker. *26.8.1915 i Odense, ?5.11.1997. Forældre: Red., journalist, gross. Niels Alexander Spliid M. og Maud Axeline Christiane Franck. ~27.12.1944 i Østerlars med stoftrykker Ilse Kure, *9.3.1919 i Kbh., datter af gårdejer Viggo Leopold K. og Henrikka Karoline Andersen.

Biography

Niels Macholm havde i skolen en engageret tegnelærer i maleren Aage Gitz-Johansen, der var med til at vække hans interesse for billedkunst. Under en række ferieophold på Bornholm fik han råd og opmuntring af Olaf Rude, Oluf Høst og Niels Lergaard. Den påbegyndte arkitektuddannelse blev hurtigt lagt til side til fordel for malerkunsten. De tidlige billeder fra debut'en på KE i 1944 og til 1950 bærer præg af Lergaard, Høst og af Søndergaard. Naturindtryk var igangsættende for disse poetiske billeder, hvor fabelvæsener færdes blandt menneskene. I 1943 åbnede M. sin legendariske Macholms Kul-, Koks- og Cindersforretning, hvor han om morgenen solgte koks og om eftermiddagen forsøgte at sælge kunst. Her arrangerede han en række udstillinger af høj kunstnerisk kvalitet samtidig med, at han mødte de kunstnere, der senere dannede Cobra og Linien II. Han var selv medstifter af Linien II, og efter gruppens dadaistiske forsøg på Tokanten i 1947 fulgte han ganske kort de øvrige medlemmers konstruktive interesser. Han skabte i 1948 ved Liniens udstilling et af de strammeste konkrete værker, der bestod af 5 geometriske former, skåret i krydsfinerplader, mens den 6. form blev tegnet direkte på væggen. Det konkrete formsprog virkede imidlertid for begrænsende og blev hurtigt forladt. I 1960erne arbejdede han som tegnelærer og havde hermed mindre tid til sin egen kunstneriske udfoldelse. Dog udførte han en del objekter, bestående af træplader og genbrugsmaterialer som ølkapsler, søm m.m. I 1970 begyndte en øjensygdom, som i årenes løb forværredes. Figurerne i hans kompositioner blev mere enkle, konturerne kraftigere og paletten begrænset til standardfarverne. Omkring 1979 blev han tvunget til at ophøre med at male. Hans billedunivers er enkelt og omfatter de nære omgivelser. Den lille kerne-familie og hverdagsgenstandene bliver aldrig banale, men opnår tværtimod en almengyldig dimension. Sprudlende humor og grænseløs fantasi forenes med rene farver, sorte konturer og fladevirkning, mens det akademiske linearperspektiv erstattes af et betydningsperspektiv, hvor størrelsesforhold bestemmes ud fra tingenes eller personernes betydning.

Education

Autodidakt.

Travels

Italien 1966; Frankrig 1966, 1970; Paris 1969-70, 1972, 1981- 82, 1985.

Occupations

Ejer af kunsthdl. 1943-48, 1952; i censurkom. for KE 1946-47, 1951-52; fmd. for Unionen 1967-72; kunstnerisk kons. i Tokantens Kunsthdl. 1947-48; lærer ved Kbh. Komm. skolevæsen 1950-61; ved Stat. Socialpæd. sem. 1961-78; ved Zahles Sem., Kbh. 1964-71.

Scholarships

Henry Heerup 1973, 1976, 1982; Hessellund 1974; Stat. Kunstfond 1973, 1975-77; Sadolin og Holmblad 1975; Eckersberg Med. 1976; Drop- Inn Legatet 1980; Ridder af Drakabygget 1984; Stat. Kunstfonds livsvarige ydelse 1985.

Exhibitions

KE 1944-45, 1948-51, 1954, 1958; Unge talenter, Kunsthallen 1945; Ung da. Kunst, Den frie Udst. bygn. 1947; Linien II 1947-48; Majudst. 1953; Spiralen 1953, 1955, 1957, 1966, 1978, 1991-92; Pro 1963-72; Samvirkende da. Kunstforen., vandreudst. 1964; Øjeblikkets Realister, Herninghallen 1966; Da. Nutidskunst, Oslo 1967; Hässelby Slott, Sverige 1970; Figuration, Nikolaj, Kbh. 1971; Fantaster, smst. 1976; Grønningen 1975-77; Vin og kransekage, Lyngby Bibl. 1979; Poesien breder sig, Charl.borg 1982; Figurative fabulanter, Nikolaj, Kbh. 1982 m.fl.; Linien II 1947-50, Stat. Mus. for Kunst 1988 m.fl.; Omkring Munkeruphus, Dronningmølle 1989; Kærlige Kra-Ke-Leringer, Overgaden, Kbh. 1989; Situationisterne, Drakabygget, Sverige 1993-94. Separatudstillinger: Trefoldigheden 1949; Den frie Udst. bygn. 1969 (retrosp.); Århus Rådhus 1969; Gal. Gl. Strand, Kbh. 1975, 1979; Skovhuset, Værløse 1978; Gal. Asbæk, Kbh. 1977, 1980; Det da. Hus, Paris 1981; Esbjerg Kunstmus. 1983; Nikolaj, Kbh. 1985 (retrosp.); Køge Gal. 1986; Bispegården, Kalundborg 1986; The American-Scand. Society, N.Y. 1987; Det da. Konsulat, N.Y. 1988; Det Gule Palæ, Roskilde 1988; Kunsthallen, Kbh. 1989, 1992; Trapholt 1990; Bornholms Kunstmus. 1990; Rundetårn, Kbh. 1995; Nordens Hus, Reykjavík 1995.

Artworks

Sommerdag ved havet (1947, Esbjerg Kunstmus.); Aftenrummet (1949, Bornholms Kunstmus.); Skæbnens Slot (1949); Sommerdag. Gudhjem (1956, Bornholms Kunstmus.); Hurra for Bornholm (1959-60, smst.); Sommerdag ved havet (1966, Gladsaxe Komm.); Lagkagespiseren (1969, Bornholms Kunstmus.); Iskagemanden (1969, Aarhus Kunstmus.); Fars kop (1969, Trapholt); Det danske smil (1969, smst.); Slaraffenland (1970-73, Stat. Kunstfond); Den sømmelige familie (1970-73); Kaffen er klar (1970-75, Roskilde Højsk.); Livets mølle (1972, smst.); Kagekonen (1972-73, Trapholt); Det røde træ (1972-73, smst.); Kællingeblomster (1972-73, smst.); Under 3 øjne (1974); Selvportræt med gule lokker (1975, Havnesk., Rødby); Livets mølle (1979, Roskilde Højsk.); Livets lagkage (1986, smst.); plakat for Energimin. (1987). Udsmykninger: Dekorering af Trefoldigheden, Kbh. (1950); Maleren fylder 50 (mal., 1966, Herning Komm.); Ingen vil have min blomst (mal., 1969, Århus Sprogakad.); Kagedrengens fødselsdag (mal., 1970, Louis Poulsen & Co., Kbh.); 3 malerier (1971, Dyvekesk., Kbh.); Slaraffenland (1973, Brønderslev Gymn.); 2 sømrelieffer (1976, Kbh. Univ., Amager); 7 serigrafier (1977, Kbh. Domhus, 10. afd.); Sømrelieffer (1980, Børneinst. Springbanen, Gent.); Solmand med kone (gavlmal., 1989, Gl. Kongev., Kbh.); Den glade familie (glasmosaik, 1990, Roskilde Højsk.); Sommerdagens Smil (glasmosaik, 1991, beboerhuset Olivenlund, Kolding). Skriftlige arbejder: Gennemtræk, Pro 1967; Selvportræt af mig selv, Sadolins Årsskr. 1975; Fabulantens fødselsdag, maler og spøgefugl, 1985; Hyldesttale til Heerups 80 års fødselsdag, Decembristerne 1988; Kommentarer til maleriet Slaraffenland, Gyldendals undervisning, Dansk i 6., 1988.

Literature

J.J. Thorsen: Modernisme, 1965 og 1987; Virtus Schade: M.s forunderlige verden, 1975; Johan Møller Nielsen i: Cras XIV, 1977, 83-86; samme: Livets små delikatesser i N.M.s udg., 1979; Uffe Harder i: Kat. Det da. Hus, Paris 1981; Helge Ernst: Bornholmermalerne, 1984; Ilse Macholm: N.M., maler og spøgefugl, 1985; Uffe Harder: Barbarernes Hug, 1, 1985, 24-27; Guy Atkins: Jorn in Scandinavia 1930-1953, 1968; Linien II, Stat. Mus. for Kunst, 1988; Sven Jørn Andersen: M.s slaraffenland, 1990; Lars Kærulf Møller: M.s slaraffenland, 1990; Gunnar Jespersen: De abstrakte, 1991; Peter Tiemroth: Gudhjem, 1992; M. Barbusse og L. Olesen: De konkrete, 1995. Livet er dødsskønt, DR TV 1971; En skærm fuld af smil, DR TV 1980; Magasinet, Linien II, DR TV 1988; Billedjagt, DR TV 1991; N.M. i Kunsthallen, Aurora film og video 1992; Kul-koks og kunst, samme 1993-94.

Author: Marianne Barbusse Mariager (M.B.M.) Abbreviations Notice: The information comes from the 4th version of Weilbachs Kunstnerleksikon. The editing of the encyclopedia ended in 1994. The information is not continuously updated.