Genealogy
Trampedach, Kurt Henning, *1943, maler, billedhugger og grafiker. *13.5.1943 i Hillerød. Navneskift fra Trampedach Sørensen 16.2.1968. Forældre: Typograf Knud Henrik Trampedach S. og Erna Margrethe Larsen.
Biography
Kurt Trampedach markerede sig fra starten som en ener i dansk kunst. Han brød igennem midt i 1960erne med en autoritet og en selvfølge, der var karakteristisk for tiden, men som i praksis var helt hans egen. Han lagde sig med det samme i forlængelse af en storladen, figurativ tradition i vesterlandsk maleri og valgte som sine første forbilleder et par sublime kunstnere som Rembrandt og Goya. Siden blev han opmærksom på samtidige, internationale kunstnere som Alberto Giacometti, Francis Bacon og George Segal, som han benyttede som afsæt for sin egen, meget personlige fortolkning af traditionen. Nordiske kunstnere som Edvard Munch og Vilhelm Hammershøi var ligeledes retningsgivende. T. har fra første færd taget udgangspunkt i sit eget fysiognomi og det med en sådan konsekvens, at selvportrættet er blevet synonymt med hans værk. Der har dog aldrig været tale om selvportrætter i traditionel forstand, snarere om sindbilleder eller psykiske ligheder, hvor det er en tilstand, der fremmanes af farven og ikke en karakteristik. Indtil 1980erne betjente T. sig af en mørkstemt farveskala og en ekspressiv realisme, der understregede alvoren i hans bestræbelser. Der var tale om en række eksistentialistiske udsagn, der beskæftigede sig med mennesket som individ i den moderne storbykultur. Tidens rockmusik og dens selvbevidste ikonografi spillede en afgørende rolle for udtrykket, og T. ramte den øjeblikkelige stemning så rent, at hans billeder kom til at stå frem som eksemplariske for en hel generation. Denne drift mod en øjeblikkelig almengørelse af egne erfaringer medførte, at T. i begyndelsen af 1970erne vendte sig mod skulpturen og lod sine figurationer tage form af tableauer af en mærkeligt foruroligende livagtighed. Sidst i 1970erne forlod T. Danmark for at søge ny inspiration, dels i det franske baskerland og dels i New York, hvor han siden, i selvvalgt isolation, har praktiseret et maleri, der virker fuldkommen forudsætningsløst i samtidens kunst. Der er tale om psykiske figurationer af arketypisk karakter, hvor små verdenskloge børn eller stedfortrædere på sært bevægende vis symboliserer stadier på livets vej. Farven er stærk og klar og muret op som et stof af hidtil ukendt fylde. Sideløbende med den stadige fordybelse i egen psyke har T. desuden markeret sig som en af tidens mest interessante portrætmalere.
Education
Udlært malersv., Hillerød 1964; Kunstakad. Kbh. (Dan Steerup-Hansen) 1964-65, (Søren Hjorth Nielsen) 1965-69.
Travels
Færøerne 1968; Tyskland, Holland 1969; Italien (Rom) 1969; N.Y. 1975, 1983-90; Frankrig (Sare, Pay Basque) fra 1978.
Occupations
Scholarships
Levisons Kunstnerpr. 1966; Carlsons Pr. 1967; Foltman 1967; Hielmstierne-Rosencrone 1967; Blume 1967; Stat. Kunstfond 1968-69; Dronn. Ingrids romerske Fond 1969; Eckersberg Med. 1984.
Exhibitions
KE 1962, 1964-65, 1967-69; Charl. Forår 1964-66, 1969; Den frie Udst. 1967-68; Gal. 101, Kbh. 1967; Unge Malere, Henning Larsens Kunsthdl., Kbh. 1968; Østersøbien., Rostock 1969; Decembristerne 1970-73, 1975, 1977, 1979-81, 1986; Akvareludst., Gal. Jensen, Kbh. 1970; Efterårsudst., Gal. Birkdam 1970-71; Ung da. kunst, Århus m.fl. 1972; Å-udst. 1972; Art Danois 1945-1973, Paris 1973; Realism, Lund 1974; Ungt Danmark, Södertälje 1975; Gal. Korn, Hillerød 1975; Gal. Jensen, Kbh. 1976; Teckningsutst., Gal. 1 + 1, Hälsingborg 1976; Birthe og Erik Veistrups Saml., Tårnby 1977; Nutida nord. konst, Gal. Plaisiren, Sth. 1978; bien., Middelheim, Antwerpen 1979; Ti år med da. realisme, Kunstforen., Kbh. m.fl. 1980-81; Malernes Hus, Kbh. 1981; Portrætter, Gal. Asbæk, Kbh. m.fl. 1985; Rockens Billeder, Odense 1990; Huset fuld af kunst, Birthe og Erik Veistrups Saml., Kastrup 1995. Separatudstillinger: Hillerød Bibl. 1970; Gal. Jensen, Kbh. 1970-71, 1975; Fyns Kunstmus. 1971, 1991; Gal. Arnesen, Kbh. 1973; Gal. Leger, Malmö 1974; Stefanotty, N.Y. 1974; Gal. Birch, Kbh. 1976; Hovedbibl., Helsingør 1976; Gal. Asbæk, Kbh. 1978, 1980, 1983; Nordjyll. Kunstmus. 1978; Gal. Clemens, Århus 1978; Koldinghus 1979; Gal. Specta, Århus 1981; Gal. Torso, Odense 1981; 1985; Storstrøms Kunstmus. 1982; Gal. Moderne, Silkeborg 1985, 1993, 1996 (FIAC), 1997; Allan Stone Gal., N.Y. 1987, 1990, 1995; Gal. Provence, Ålborg.
Artworks
Oliemalerier: Nedbøjet (1964, Stat. Mus. for Kunst); Selvportræt (1965, smst.); Selvportræt II (1966, Aarhus Kunstmus.); Model (1967, Stat. Mus. for Kunst); Billede I (1968, Askov Højsk.); Selvportræt (1967- 68, Nærumgaardsk.); Selvportræt (1968-69, Randers Kunstmus.); Billede V (1968-69, Vejdirektoratet); Nadverbillede (1969, Nordjyll. Kunstmus.); Tolv selvportrætter (1969-70, Fyns Kunstmus.); Selvportræt, hel figur, gående (1970, Stat. Mus. for Kunst); Tre gratier (1970-71, Ringkøbing Handelssk.); Ensom (1971, Fyns Kunstmus.); Mennesker venter (1971-72, Dag- og Aftensem., Skovlunde); Gående mand i et forløb I (1973, Dagmarsk., Ringsted); Portræt af Poul Hjelt (1980, DSB); Portræt af Peter Augustinus (1982); Rioja-drikkeren, Chilardicoborda (1983); Portræt ved højlys dag, Chilardicoborda (1985); Portræt ved nattetide, Chilardicoborda (1985); Uden titel, Selvportræt i gult (1987); Uden titel, Selvportræt med forældrene (1987); Portræt af Verner Dalskov (1987-88, Odense Komm.); Uden titel, Lille maler mellem søjler (1988); Portræt af Mads Eg Damgaard (1988, Ege Tæpper, Herning); Portræt af Ege Andersen (1988-89, Løgstør Rør, Løgstør); Mumieportræt I, II & III (1989); Uden titel, Mor med barn (1994-95); Uden titel, Dreng med skjold (1994-95); Uden titel, To små malere (1994-95); Dobbeltportræt af Prins Joachim og Prinsesse Alexandra (1997, Schackenborg). Skulptur: Portræt (1968, Stat. Mus. for Kunst); Maske I (1968, Fyns Kunstmus.); Morgen (1972-73, Stat. Mus. for Kunst); Stoppestedet (1972-73, Nordjyll. Kunstmus.); Mandshoved (1972-73, Trapholt); Akvarierummet (1976); Telefonboksen (1977, Randers Kunstmus.); Dreng på en stol (1971, Mus. Middelheim, Antwerpen); Selvportræt, Talende skulptur (1978, destrueret); Liggende dreng, Henrik (1979, Randers Kunstmus.); Lille maler I, II og III (1988-89); repr. med akvareller, tegn. og grafik i bl.a. Kobberstiksaml., Fyns Kunstmus., Storstrøms Kunstmus. Illustrerede publikationer: Ole Sarvig: Et kunstværk sandere end livet. Varia, nr. 1, 1969, 6-13; Bob Dylan: The Ballad of Frankie Lee and Judas Priest, 1970; Kostas Kindinis: Anatomiske optegnelser, 1976; Jess Ørnsbo: Lige ved siden af, Fredag, nr. 14, 1987, 66- 73.
Literature
Grafik, nr. 1, 1970, 15f (Eske K. Mathiesen); Cras, IV, 1974, 41-46; Samvirke, nov. 1974, 9-12 (A. Steen); Keld Zeruneith: K.T., Gal. Jensen, 15 år i dansk kunst, 1976, 100-06; samme: K.T., Gal. Birch, 1976; Klaus Rifbjerg: K.T., Gal. Asbæk, 1978; M. Wivel: K.T., Tegn. fra Baskerlandet 1979-1980, 1981; Gutenberghus Årsskr., 1982, 6f (M. Wivel); Thomas Ohrt (red.): Rockens Billeder, 1990, 150f; Rolf Læssøe: K.T. (Da. Nutidskunst, 7), 1990; Privat, Børsens Magasiner, April 1994, 20-26 (Øyvind Kyrø); M. Wivel: K.T., N.Y. 1995; Mikkel Bogh: Ny Da. Kunsthist., bd. 9, 1996, 174f; P.M. Hornung: Samme, bd. 10, 1996, 39f; Busstop, vinter 1997, 34-37 (Øyvind Kyrø); M. Wivel: K.T., Gal Provence, 1998. Avisartikler: Pol. 4.2.1971; 8.11.1973 (J. Dwinger); 18.10.1978 (Helge Ernst); 15.6.1981 (Ø. Hjort); 28.1.1989 (Sven Grønlykke); 22.12.1995 (P.M. Hornung); 4.6.1997 (Lars Bang Larsen); Berl. Tid. 18.10.1972 (G. Jespersen); 11.2.1973 (samme); 10.5.1985 (P.M. Hornung); 4.10.1988 (Martin Burcharth); 16.8.1992 (H. Wivel); 21.12.1995 (M. Wivel); 27.12.1995 (Lotte Mejlhede); Weekendavisen 19.11.1973 (V. Schade); 22.8.1975 (B. Irve); 22.10 1976 (V. Schade); 20.5.1983; 10.5.1985 (M. Wivel); Nørrebro Avis 26.4.1973; Inf. 25.3.1975; 19.8.1975; 22.10.1976; 29.3.1977; 28.10.1978; 29.11.1980 (M. Wivel); Det Fri Aktuelt 29.11.1987 (Gitte Rabøl); Ekstra Bl. 1.7.1990 (Ingeborg Brügger); Midtjyll. Avis 2.6.1997 (Stig Winding).
Steen Baadsgaard: Manden på Bjerget. DR TV 1995.
|