J.L. Jensen

Weilbach information

Genealogy

Jensen, Johan Laurentz, 1800-1856, maler. *8.3.1800 i Gent., ?26.3.1856 i Kbh., begr. i Gent. Forældre: Lærer Frederik J. og Ane Margrethe Timm. ~27.5.1825 i Gent. med Signe Marie Vilhelmine Visby, døbt 27.3.1804 i Ramløse, ?23.12.1885 i Kbh., datter af lærer Hans Jensen V. og Anne Magdalene Hahn.

Biography

J.L. Jensens talent vakte opmærksomhed, mens han som ganske ung blev uddannet på Akademiet. En tid overvejede han portrætkunsten, men valgte så at specialisere sig i blomstermaleriet. Med støtte fra Akademiets præses, prins Christian Frederik, den senere Christian VIII, rejste han i 1822 via Hamburg og Holland til Paris, hvor han studerede hos de flamske brødre Gérard og Corneille van Spaendonck, som på den tid havde stor succes med deres blomsterstykker. På opfordring af sin velynder søgte han endvidere undervisning på porcelænsfabrikken i Sèvres, hvor han lærte at mestre det brogede overglasurmaleri og de særlige regler for blomstermaleri i det lille format. Efter hjemkomsten blev J. medlem af Kunstakademiet og desuden ansat som overmaler på Porcelainsfabrikken. Efter J.L. Camradt og C.D. Fritzsch skabte J. en fornyelse i dansk blomstermaleri og vandt stor popularitet. Til prinsesse Caroline og prins Ferdinand malede han således en større udsmykning af spisestuen i parrets nye hjem i Bernstorffs Palæ. Som staffelibilleder havde genren sine stilistiske konventioner i arv fra det nederlandske 1600tals maleri, som var blevet videreført og udviklet af franske kunstnere i 1700-tallet. Blomsterne var typisk arrangeret som en opsat buket i en vase, anbragt på en plade. En mørk, neutral baggrund, eventuelt udformet som en niche, tjente til at fremhæve blomsternes lysende farvepragt. Dertil kom blomsternes symbolik. Den foretrukne plante var rosen, ofte sammensat med en enkelt anden blomst som f.eks. lilje eller myrte, eller med en hel mængde andre forskellige arter. J. beherskede den fuldkomne naturgengivelse, og hans beundring for de ældre forbilleders dekorative kvaliteter ses gennem hele hans værk. Det fik betydning for ham, at der i 1843 blev erhvervet et maleri af Jan van Huysum til Den kongelige Malerisamling. Karakteristisk for J.s arbejder er en rigdom af arter og farver, og hans særpræg ses vel nok bedst i farveholdningen. J. varierede de kendte opstillinger og malede også blomster liggende på en stenplade eller anbragt i en flettet kurv, eventuelt bundet i kranse. Han var blandt de malere, der arbejdede efter sjældne og kostbare planter i væksthusene ved Rosenborg, men han holdt mest af at arbejde på landet i Gentofte. Også vilde blomster og jordbær kunne indgå i hans malerier, ligesom sydens frugter, appelsin og ananas, var blandt hans yndede motiver. I 1840rne ses endvidere blomstrende grene med eksotiske fugle og andre former for nature morte, især fuglevildt. Han fik en vidtstrakt kundekreds, der spændte fra kongehuset og hoffet til borgerskabet. Desuden var flere kunstnere blandt hans beundrere. J. fik stor betydning gennem sit eksempel og den udstrakte undervisning, han gav i sit atelier. Blandt hans elever var en hel række kvindelige malere, bl.a. Louise af Hessen, Christian IXs senere dronning. I 1980erne fik hans kunst et internationalt gennembrud.

Education

Kunstakad. Kbh. 1814, fra gipssk. til modelsk. jan. 1817, lille sølvmed. 1817, st. sølvmed. 1818; samt. elev af C.W. Eckersberg i figurmaleri; elev af blomstermaleren C.D. Fritzsch.

Travels

Paris og Sèvres 1822-23; Sydfrankrig (Montpellier) og Italien (Rom, Sorento, Napoli) 1833-35; Paris og Holland 1845; Paris 1855.

Occupations

Overmaler ved Den kgl. Porcelainsfabrik 3.5.1825.

Scholarships

Fonden ad Usus Publicos 1821, 1823; agréeret ved Kunstakad. Kbh. 1824, medl. 1825; titulær prof. 1835.

Exhibitions

Charl. Forår 1818-22, 1824-33, 1835-56; Kunstakad. Sth. 1834, 1850, 1853; Univ. Udst., Kbh. 1843; Nord. Kunstudst., Kbh. 1872; Raadhusudst., Kbh. 1901; Pittori danesi a Roma nell'Ottocento, Pal. Braschi, Rom og Stat. Mus. for Kunst 1977-78; De ukendte guldaldermalere, Kunstforen., Kbh. 1982; Niedersächsisches Landesmus., Hannover 1987-88; Verner Åmell, London, 1988; Hirsch & Adler Gal., N.Y. 1988-89; Blomster fra sans og samling, Kunstindustrimus. 1990.

Artworks

En blomsterguirlande og nogle frugter (1825, Kunstakad. Kbh., medl.stk.); En ananas og andre frugter (1832, Stat. Mus. for Kunst); Nature morte med blomster på en marmorbordplade (1833, Thorvaldsens Mus.); Nature morte med frugter på en marmorbordplade (1833, smst.); Nature morte med blomster i antik vase på en marmorbordplade (1834, smst.); En vase med blomster (1834, Stat. Mus. for Kunst); Nature morte med grøntsager og vildt på et køkkenbord (Thorvaldsens Mus.); Væksthuse i Botanisk Have bag Charlottenborg (1835, Kbh. Univ.); Nature morte med blomster i antik vase på en marmorbordplade (1838, Thorvaldsens Mus.); Opstilling af frugt og vildt (1840, Aarhus Kunstmus.); Opstilling med frugtskål og buket (1841, Städtisches Mus., Flensborg); Hvide liljer og grene af et rosentræ foran en mur med efeu (1843, Thorvaldsens Mus.); En kurv med frugter på en træstub (1844, Stat. Mus. for Kunst); Skudt vildt (1846, smst.); En kårde med laurbærkrans (1848, smst.); Forskellige frugter, blandt andet melon og vindruer (1852, smst.); Kamelier og rhododendron (1852, smst.); Orkideer og blå blomster i urtepotter (Aarhus Kunstmus.). Udsmykninger: 10 malerier til spisestuen i Bernstorffs Palæ, Kbh. (nu Baltica), heraf 3 landskaber og 7 med blomster og frugtguirlander (efter 1829, nu nedt.); malede blomsterguirlander til 1. etages logerække, Det kgl. Teater (1855, nu Odense Teater). Porcelænsdekoration: Prøvetallerken med blomster (1827, Royal Copenhagen Mus.); tallerken med stedmoderblomster på fanen (smst.); 84 desserttallerkener til prinsesse Vilhelmine (1828); desserttallerkener til prinsesse Caroline (1829); 2 malede vaser (udst. 1829, Fr. VII); 12 tallerkener med blomster og frugter (som forannævnte); plader med blomster på smykkeskrin (1842, Rosenborgsaml.).

Literature

Mindebl. om Prof. J.L. Jensen, 1856; Sig. Schultz i: Da. i Paris, II, 1938, 240f; Pers.hist. Tidsskr. 12 rk., IV, 1949, 80, 104; samme, V, 1950, 22, 24f; Bredo L. Grandjean: Kgl. da. Porcelain 1775-1884, 1962; H.C. Andersens dagbøger, I, 1971; Hanne Westergaard: H.C. Andersens blomster, Stat. Mus. for Kunst 1978; samme: O.D. Ottesen, arb.bog og optegn., 1979; Barbara Scott i: Apollo vol. 126, nov. 1987, 337-43; Ingvar Bergström i: Kat. Verner Åmell, London 1989; Kasper Monrad: Hverdagsbilleder, 1989; Hanne Westergaard i: Blomster fra sans og samling, Kunstindustrimus. 1990.

Author: Elisabeth Fabritius (E.F.) Abbreviations Notice: The information comes from the 4th version of Weilbachs Kunstnerleksikon. The editing of the encyclopedia ended in 1994. The information is not continuously updated.