O.V. Borch

Weilbach information

Genealogy

Borch, Orla Valdemar, 1891-1969, maler. *25.5.1891 i Kbh., ?19.12.1969 smst. Forældre: Malerm. Valdemar Carl B. og Dagmar Prægel. ~1° 26.12.1915 i Kbh. med billedh. Ragnhild Sophie Mathilde Ekelund Jensen (se Borch, Ragnhild), *2.2.1892 smst., ?6.11.1960, datter af musikeren Alfred J. og Anna Christina Ekelund. Ægteskabet opl. ~2 med Inga Thyge Lange, *4.5.1904 i Viskinge ved Bjergsted, ?29.4.1979 i Kbh.

Biography

O.V. Borch er en af de få malere i Danmark, der direkte lod sig påvirke af den tyske senekspressionisme, som han formåede at videreudvikle i forhold til sit eget mystisk-romantisk orienterede temperament. Dette kom bl.a. til udtryk i Korsnedtagelsen fra 1920. B.s skovbilleder, især med motiver fra Grib Skov, fremviser en stoffornemmelse og en naturindlevelse, der er uset i dansk kunst, hvad voldsomhed angår. Som maler forlod B. sig i stadig stigende grad på sin personlige intuition og skabte således en særpræget og udtryksfuld stil. Sit kunstneriske højdepunkt nåede han i årene omkring 1930, hvorefter hans malerier blev mere og mere konventionelle og konservative i udtrykket.

Education

Tekn. Sk. og private skoler; undervisn. af landskabsmaleren Hans Christian Koefoed.

Travels

Tyskland 1922, 1923, 1931; Belgien 1925; Paris 1926; Sverige 1930.

Occupations

Medl. af best. for Malende Kunstneres Sammenslutn. fra 1929; fmd. for KE 1930-32; medl. af Akad.rådet 1931-46.

Scholarships

Hielmstierne-Rosencrone 1921, 1922; Ronge 1923, 1924; Bielke 1923, 1925; Raben-Levetzau 1923; Carlsons Pr. 1927; Carlsons Legat 1928; Sødrings Pr. 1929.; Poul S. Christiansen 1938; van Gogh 1940.

Exhibitions

KE 1916-17, 1919-26, 1928-29; Charl. Forår 1921-29, 1952; Den frie Udst. 1930-45 (medl. fra 1931); Aarhus Kunstforen. 1920; Die junge Dänen, Der Sturm, Berlin 1923; Da. Nat. Exhib., Brooklyn Mus. 1927; Da. målarkonst, Helsingfors Konsthall 1928; Bygge- og Boligudst., Forum 1929; Da. Kunstudst., Kunstnernes Hus, Oslo 1931; Da. Udst., Budapest, Warszawa og Riga 1936; Da. Kunststævne, Fyens Forum 1936; Nord. konstutst., Mässhallen, Göteborg 1939; Da. Kunst, Fyens Forum 1940; Nord. Kunst, Aarhushallen 1941; Sommerudst. på Stat. Mus. for Kunst 1941. Separatudstillinger: Bachs Kunsthdl., Kbh. 1933; Kunsthallen, Kbh. 1952.

Artworks

Portræt af en xylograf (1918); Korsnedtagelsen (1920/29, Vejle Kunstmus.); Scene fra en renæssancekomedie (Carlsons Pr. 1927); Haregalsbakken, efterår (1930, Vejen Kunstmus.); Vinterbillede fra Gribskov (ca. 1930, plejehjemmet Strandgården, Nyk. M.); Præstevejen i Gribskov, juli (1931, Stat. Mus. for Kunst); Gamle Ege, Gribskov (1934, Trapholt); endvidere keramik udført på Skotterup Keramikfabrik (1916-20) og på Ørebro (1921-22). Skriftlige arbejder: Artikler i Klingen 1917, senere i Samleren; redaktør af Buen 1924-25; kunstkritiker ved B.T. 1929-40, ved Fædrelandet 1941-45; derudover har B. skrevet en række mindre kunstnermonografier: Daniel Hvidt (1937); Aage Øbro (1937); Poul Bille-Holst (1938); Søren Sørensen (1940).

Literature

B.T. 22.11.1933 (Alexander Fugl); Berl. Tid. 24.11.1933 (Kai Flor); Dag. Nyh. 27.11. 1933 (Sig. Schultz); Herman Madsen: Da. Kunst, 1934; Konstrevy, 1934, 28; Poul Uttenreitter i: Tilskueren 1935, I, 61, 323; Cai M.Woel: O.V. Borch, 1937; Fædrelandet 16.3.1941; Troels Andersen, Per Kirkeby og Allan de Waal: Hus, billede, dekoration, 1978, 54; Helge Ernst: Bornholmermalere og malere på Bornholm, 1984, 17; Erik Mortensen: Kunstkritikkens Historie i Danmark, II, 1990; Bente Scavenius: Den frie Udstilling i 100 år, 1991.

Author: Jørn Otto Hansen (J.O.H.) Abbreviations Notice: The information comes from the 4th version of Weilbachs Kunstnerleksikon. The editing of the encyclopedia ended in 1994. The information is not continuously updated.