Berit Heggenhougen-Jensen

Weilbach information

Genealogy

Jensen, Berit Heggenhougen, *1956, maler. *31.5.1956 i Kbh. Forældre: Overlærer Hans Erling Frode J. og sygeplejerske Turid Heggenhougen. Ugift.

Biography

Berit Jensen var en central kunstner i formuleringen af det såkaldt vilde maleri, der herhjemme fik sit gennembrud på udstillingen Kniven på hovedet, 1982. Som sine kolleger var hun akademielev med udgangspunkt i konceptkunst, hvis principper overførtes til maleriet med stærk inspiration fra især tysk heftigt maleri. Hendes oeuvre, der har gennemgået flere faser i arbejdet med maleri, objekt, installation, foto og video, er kendetegnet ved, at kunstneren i serier af værker undersøger en bestemt problematik. Karakteristisk er en demontering af konventionel billeddannelse og billedforestilling i et spil med ord, materialer og referencer til privatsfæren, samfundet eller kunsthistorien. Hun opererer ikke alene med etablerede kunstkategorier som det idylliske landskab i malerier eller Marcel Duchamp i tekst, men også med trivialkulturen. Processen er det centrale, og motiver gentages i forskellige sammenstillinger, hvorved det ikonografiske spekter udvides. I begyndelsen af 1980erne skabte J. dynamiske indianertegn med spektakulære stærke farver og heftige penselstrøg. Fra midten af 1980erne endevendte hun det idylliske landskab som genre, idet hun monterede singleplader med gamle schlagere på flot malede landskabsmotiver, hvor intet tilhørende vor forestilling om landlig idyl manglede. I begyndelsen af 1990erne dukkede landskabet op igen, hvor singlepladerne nu blev monteret på giftigt gullige, tomme landskabsrum, hvor også andre "uvedkommende" figurer optrådte som kulturens spor: Rappe støvler, sko og folde-ud piger. Maleri snarere som billedobjekt end traditonelt maleri blev afprøvet med mørkviolette velourbetrukne flader, påmonteret forgyldte kondomemballager fra 1992- 93. Disse var muligvis en fortsættelse af tidligere termostofbetrukne flader, påført foto og avisudklip og sporadiske streger. Termostof som materiale og jakker var et centralt motiv i 1980ernes slutning både som kommentar til moden og til materialet som varmeisolerende, der metaforisk skabte barriere mellem et indre og et ydre, et modsætningspar, der hyppigt optræder i J.s kunst. Med en spidsfindighed og ironiseren spiller hun tekst og materialer op mod hinanden i æstetiske brud og forskydninger, hvormed perception, indre forestillinger og den sociale og politiske omverden konfronteres.

Education

Kunstakad. Kbh. (Hein Heinsen, Stig Brøgger, Helge Bertram, Torben Christensen) 1978-83, 1989-90.

Travels

Rejser over hele jorden siden 1976; bosat i Paris 1979-80, 1992; Bruxelles 1991-92.

Occupations

Gæstelærer ved Den Nord. Konstsk., Karleby, Finland 1985.

Scholarships

Bielke 1982; P.E. Bluhme 1984; Thalbitzer 1986; Stat. Kunstfonds 3-årige stip. 1987, arb.legat 1992; Villiam H. Michaelsen 1988; Hafnia Fondens rejselegat 1988.

Exhibitions

KE 1977-78, 1982; KP 1978; Bien. de Paris 1982; Kniven på hovedet, Tranegården 1982; Under nordstjernen møder den døddrukne rorgænger rådvildheden, Karlsvik, Sth. 1982 og Kunstforen., Kbh. 1983; Græsset malker koens ben, Værkstedet Værst, Kbh. 1983; Uden titel, Aarhus Kunstmus. 1983; Furious, Pictura, Lund 1984; Hommage à Sven Guttorm, Tranegården m.fl. 1984; Gud og grammatik, Charl.borg 1984; Spejlet og labyrinten, Sophienholm 1984; De Danske, Kulturhuset, Sth. 1985; Miniatur, Now Gal., East Village, N.Y. 1986; Limelight, Charl.borg 1986; Vild med kunst, Aarhus Kunstmus. 1987; De danske "vilde", Nordens Hus, Reykjavík m.fl. 1988; Fondation Cartier, Paris 1989; Keramiske skitser, Køge Skitsesaml. 1990; Rockens billeder, Brandts Klædefabrik 1991; Kitsch bli'r kunst, Kunstforen., Kbh. 1992; Spejlbilleder, Fr.borgmus. 1992; De Vilde indianerne i 80ernes kunst, Storstrøms Kunstmus. m.fl. 1992; Flag, Hollerups Kunsthdl., Kbh. 1992. Separatudstillinger: Fra Charl.borg, For- Rådskælderen, til Valha.., Rådskælderen, Kbh. 1983; Tilstanden Durrutti, Gal. Flindt, Århus 1983 (s.m. Claus Carstensen); 10 materialer, Aura Krognoshuset, Lund 1985; Relative State of Horror Vacui, Gal. Yyz, Toronto 1985; Hat-Hit, Eks-skolens Forlag, Kbh. 1986; Formlære, symposium og det land er naivt, Gal. Prag, Kbh. 1986; Tiltrækning/frastødning, smst. 1987; Golden Natur, Gal. Lång, Malmö 1986; Berit Jensen 1, Franz Pedersens Kunsthdl., Horsens 1987; Alternativt videnshunger proj., Gal. Fahl, Sth. 1988; Ad-skillelser "fra finger til mund", Vestsjæll. Kunstmus. 1989; Termoskifte, Gal. Prag, Kbh. 1989; Frøken Jensens gastronomiske indetermination, Gal. C., Århus 1991; Underholdt 2, Gal. Prag, Kbh. 1991; Delay in the Arcades, smst. 1993; Self-portrait; Internalexternal Yo-Yo, Bie & Vadstrup, Fr.berg 1993; Gal. Paulina Rieloff, N.Y. 1994; Gal. DCA, N.Y. 1994; Between Pepe-girls and Pepe-boys, smst. 1995.

Artworks

Succubus jagter ilden II (mal., 1982, Aarhus Kunstmus.); Energi som forføres i lyset (mal., 1982, Stat. Mus. for Kunst); Tankeprocesser IV (del af serie, mal., 1983, smst.); Landskab (mal., 1984, Aarhus Kunstmus.); Skulptur med huller (brændt ler, 1985, Stat. Mus. for Kunst); Stærk realisme (skulptur, stentøj, 1985, Aarhus Kunstmus.); Historie Genetik (mal., 1986, Vestsjæll. Kunstmus.); Naturriget (mal., 1986, smst.); Landarsenal for campingturister (papir, 1986, smst.); Gummikølle (papir, 1986, smst.); Dem der bruger gummi er dumme i nakken (papir, 1986, smst.); Termo-dække og bord/seng ad-skillelser (skulptur, 1989, smst.); Frøken Jensens gastronomiske indetermination (1991, smst.); Schlager (mal., collage, 1991, Stat. Mus. for Kunst); repr. i flere udenlandske saml. Udsmykninger: Hvorfor er jeg så thransfattig (mal., 1982, Herning Handelshøjsk.); Uden titel (mal., Panum Inst.); Arena (mal., 1990, Europa Parlamentets sekr.).

Literature

Mikael Wivel i: Gutenberghus Årsskr., 1982, 17; John Hunov (red.): B.J. (Bibliotek Burlesk), 1983; Lennart Gottlieb i: Uden Titel, Aarhus Kunstmus. 1983; Erik Werner Pedersen i: Semiotik, 5/6, 1983; Kasper Monrad i: Pol. Revy, 445, 1983; Fr. Stjernfelt & Anneli Pohlen i: Relative States of Horror Vacui, Gal. Yyz, Toronto 1985; Else Marie Bukdahl i: Northern Poles, 1986; John Peter Nilsson i: Siksi, 4, 1986, 43; Kasper Monrad i: De da. Vilde, Nordens Hus, Reykjavík 1987; Berit Jensen (red.): Tiltrækning/Frastødning, Gal. Prag 1987; Fr. Stjernfelt & Poul Erik Tøjner: Billedstorm, 1989; Chr. Gether i: Adskillelser, Vestsjæll. Kunstmus. 1989; Berit Jensen (red.): Termoskifte, Gal. Prag, Kbh. 1989; Berit Jensen (red.): Frøken Jensens gastronomiske indetermination, Gal. C., Århus 1991; Lotte Stuhr i: Kunsten at se, 1992 (folder). Dagblade: Pol. 29.5.1986 (Øystein Hjort); 22.11.1990 (Malene Vest Hansen); Inf. 24.-25.11.1990 (Mikkel Bogh); 27.11.1991 (Peter Laugesen); Berl. Tid. 15.1.1993 (Henrik Wivel).

Author: Ann Lumbye Sørensen (A.L.S.) Abbreviations Notice: The information comes from the 4th version of Weilbachs Kunstnerleksikon. The editing of the encyclopedia ended in 1994. The information is not continuously updated.