Wilhelm Marstrand

Artworks

Et uheld på Kilderejsen (skitse, 1830, Stat. Mus. for Kunst); En flyttedagsscene (1831, Nivaagaard, Hirschsprung); En gadescene i hundedagene (1832, Stat. Mus. for Kunst); Et musikalsk aftenselskab hos grosserer, vinhdl. Waagepetersen (1834, Fr.borgmus.); En auktionsscene (1835, skitse på Nivaagaard); Nausikaa bringer den skibbrudne Odysseus klæder (1835, Stat. Mus. for Kunst); Det Waagepetersenske familiebillede (1836, smst.); Et aftenselskab (1836, Fr.borgmus.); Skt. Antoniusfesten i Rom (1838, to skitser på Nivaagaard); Romerske borgere forsamlede til lystighed i et osteri (1839, smst., mange skitser hertil, bl.a. på Hirschsprung); Lystighed uden for Roms mure på en oktoberaften (1839, Thorvaldsens Mus.); Abate omgivet af italienske piger (1839, Hirschsprung); Jeppe ved bordet (1840rne, smst.); Søstersengen (1840?, Stat. Mus. for Kunst, skitse på Hirschsprung); Fugleskydningsselskabs skive til Søren Borch (1842, Hirschsprung); Scene af bondelivet, motiveret efter Holbergs Erasmus Montanus (1843, Kunstakad. Kbh., gent. på Stat. Mus. for Kunst); En friers mor taler sin søns sag (1845, Stat. Mus. for Kunst); Fra Ludvig Holberg: Barselsstuen (1845, smst.); Don Quixote og Sancho Panza rider fra værtshuset (ca.1845-48, Hirschsprung); Politikere uden for et osteri på et italiensk torv (1847, smst.); Piger i karnevalsdragt skæmte med en abbate (1847?, smst.); Italiensk osteriscene. Pige der byder den indtrædende velkommen (1847, Glyptoteket); En romerinde i karnevalsdragt (1847, Stat. Mus. for Kunst); En charlatan sælger blanksværte på Piazza Barberini i Rom (1847?, smst.); Dans i skumringen på Ischia (landskabet malet af L. Gurlitt, 1847); Don Quixote angriber fåreflokken (1847, Fyns Kunstmus.); Moccoli aftenen på Corsoen i Rom (skitse, 1848, Ordrupgaard); Collegium Politicum. Fra Ludvig Holberg: Den politiske kandestøber (1852?, Stat. Mus. for Kunst, senere version i Hirschsprung); Til Leksands sognekirke i Dalarne kommer folket i deres store kirkebåde over Siljansøen om søndagen til gudstjeneste (1853, Stat. Mus. for Kunst); Færgescene på Canale Grande i Venedig (1853, Ordrupgaard); To knælende venetianerinder (1853, smst.); Landstigning i Venedig. En tiggergondol har på Canale Grande fulgt en herskabsgondol (1854, Stat. Mus. for Kunst); Rejsende i Venedig (1854, Hirschsprung); Gondol med tiggermunke (1854, smst.); Parti fra Canale Grande (1854, Aarhus Kunstmus.); Annette Hage viser sin brorsøn Hother Hage en bog med planteafbildninger (1856, Nivaagaard); Frierens besøg. Scene fra hverdagslivet (1857, Stat. Mus. for Kunst, andre versioner smst. og på Glyptoteket); Musikanter på Markuspladsen (1857, Aarhus Kunstmus.); Kristus og disciplene i Emaus (1858, Faaborg K.); Fra Ludvig Holberg: Det lykkelige skibbrud, V. akt (1857-59, Glyptoteket, skitse på Nivaagaard); En trolovelse ved en sygeseng (1860erne, Stat. Mus. for Kunst); Kunstnerens hustru og børn i atelieret på Charlottenborg (1862-66, smst.); Chr. IV på Trefoldigheden (skitse, 1863, Glyptoteket); Arendses sidste besøg hos Johannes Ewald ved dennes sygeleje (1864, Fr.borgmus.); Christian IV på Trefoldigheden (1864-66, Roskilde Domk.); Christian IV dømmer Rosenkrantz (1864-66, smst.); Den opstandne Kristus (1864-66 smst.); Jacob von Thyboe og Jean de France (1865, Stat. Mus. for Kunst); Per Degn synger for en snaps (1865, smst., skitse på Glyptoteket); Holberg til kaffeselskab (1866?, Hirschsprung); Adam og Eva (1867?, smst.); Paris dom (1867?, Malmö Mus.); Den nyskabte Eva (1867?, Gisselfeld); Eva rækker Adam æblet (1867?, Stat. Mus. for Kunst); Den fortabte søns hjemkomst, jødisk version (1868, smst.); Parablen. Den store nadver (1869, smst., skitse på Hirschsprung); Lignelsen om de betroede pund (1869, Stat. Mus. for Kunst, ændret version på Glyptoteket); Kvinder knuser majs (1869, smst.); Universitetets indvielse i Vor Frue Kirke den 1. juni 1479 (1869-71, Kbh. Univ. festsal); Ligvognstoget. Snefald, vinterdag ved Holmens Kirke (1870, Aarhus Kunstmus.); En abbate skæmtende med to unge piger (1873, Thorvaldsens Mus.). Portrætter: Louise Collin (1833, H.C. Andersens Hus); Christiane Braa (1833, Randers Kunstmus.); Ernst Ferdinand Schmidt-Phiseldeck (1833, smst.); Ark. Gottlieb Bindesbøll (1834?, Stat. Mus. for Kunst); C.W. Eckersberg (1836, Nat.mus., Sth.); Henrik Rung med guitar (1838); Christen Købke (1839, Stat. Mus. for Kunst); Selvportræt (1840rne, Fr.borgmus.); Botanikeren og politikeren J.F. Schouw (1840, Folketinget, skitse på Fr.borgmus.); Chr. Stampe (1841, Nysø); Henrik Stampe (1841, smst.); Marstrands forlovede Thekla Foss (1842); Gottlieb Bindesbøll (1844, Stat. Mus. for Kunst); Vilhelmine Hage (1845); Frederikke Raffenberg, f. Hagerup (1846, Stat. Mus. for Kunst); J.Th. Lundbye (1846, smst.); Ernst Meyer (1848, Fr.borgmus.); Købmand C.F. Hage og hustru, Christiane Annette, f. Just (1849, Nivaagaard); Frederikke Vilhelmine Hage med børn (1850); H.C. Ørsted (1851, Fr.borgmus.); Vilhelmine Hage, stående (1853, Nivaagaard); En negerpige med to børn. Otto Marstrands børn og deres barnepige (1857); Johanne Louise Heiberg (1858-59, Fr.borgmus.); B.S. Ingemann (1859, Sorø Akad.); Jørgen Roed (1860erne, Fr.borgmus.); Constantin Hansen (1862, Stat. Mus. for Kunst); N.F.S. Grundtvig (1862, Kbh. Rådhus); Marstrands døtre Ottilia og Christy i haven (1865); N.L. Høyen (1868, Stat. Mus. for Kunst); Ottilie, Julie og Christy Marstrand. Kunstnerens 3 døtre (1871?); tegninger, grafik og skitsebøger især i Kobberstiksaml. og Hirschsprung; desuden en lang rk. ill. i træsnit, kemitypi og litografi.

Author: Stig Miss (S.Mi.) Abbreviations Notice: The information comes from the 4th version of Weilbachs Kunstnerleksikon. The editing of the encyclopedia ended in 1994. The information is not continuously updated.