Genealogy
Gauguin, Jean René, 1881-1961, billedhugger. *12.4.1881 i Paris, ?21.4.1961 i Kbh. (urne på Vestre Kgrd.). Forældre: Maleren Paul Eugène Henri G. og Mette Sophie Gad. ~1° 21.12.1913 med Clara Sophie Feddersen, *30.9.1889 i Kbh., ?24.3.1966 i Gent., datter af læge Gustav F. og Gottfrida (Frida) Lorentze Holmer. Ægteskabet opl. ~2° 1935 med tegneren Hedvig (Sys) Poulsen (se Gauguin, Sys), *18.2.1909 på Fr.berg, datter af mus.insp. Poul Fr. Sigfred P. og Ellen Nonny Ørting Møller. Ægteskabet opl.
Biography
Jean Gauguin kom til Danmark i 1884 sammen med sin mor og sine søskende. På sine tidlige rejser til Grækenland og Paris studerede han kunst på egen hånd på museerne. Hans snedkeruddannelse og et venskab med Kai Nielsen førte naturligt til, at han omkring 1910 begyndte at arbejde med småskulpturer i træ, og han fik sit kunstneriske gennembrud på Grønningen i 1915, hvor han udstillede en større samling bronzeskulpturer af både mennesker og dyr i stærk bevægelse. I 1921 opholdt han sig på Sleiss' keramiske fabrik i Gmunden, hvor han udførte en række arbejder i fajance med tinglasur. Herefter blev netop den keramiske proces central for G.s kunstneriske skaben. Med henblik på den kommende verdensudstilling i Paris blev han i 1923 ansat hos Bing & Grøndahl, hvor han siden virkede som en af fabrikkens førende kunstnere. I 1925 vakte han opsigt i Paris med sine uglaserede arbejder i en særlig stentøjsler med chamotte, roche céramique, og flere udenlandske museer købte ved den lejlighed. I 1927 resulterede et gæsteophold på Sèvres- fabrikken i arbejder med forskelligt farvede glasurer, og i årene herefter eksperimenterede han til stadighed med keramikkens polykrome muligheder. Hvor hans småskulpturer er øjebliksbilleder af ekstreme bevægelser eller balancestudier, er hans monumentale bronzeskulpturer nok i bevægelse, men alligevel holdt i mere stramme, enkle former.
Education
Forlod skolen 1895; herefter frivillig lærling i Marinen i 11 mdr.; i snedkerlære hos Sophy A. Christensen; svend 1903 (sølvmed.); autodidakt som billedh.
Travels
München (2 mdr.) og Athen (2 vintre) o. 1904-06; Columbia o. 1907; Pyrenæerne, Paris, Madeira ca. 1908-foråret 1909; Gmunden 1921; Sèvres 1927; Frankrig (cykeltur Lyon, Avignon, Narbonne, Toulouse, Orléans, Paris, Dunkerque, Esbjerg, Kbh.) o. 1930; Portugal 1936; Paris 1937.
Occupations
Arb. før 1910 en kort tid som møbelsnedker i Kbh.; medl. af Akad.rådet 1922-28; ans. hos Bing & Grøndahl fra okt. 1923.
Scholarships
Ronge 1913-14; Akad. 1917, 1920; Ancker 1921; Raben- Levetzau 1922; Olympisk sølvmed., Paris 1924; grand prix for keramik, Paris 1925; Thorvaldsens Med. 1950 (afslog modtagelsen).
Exhibitions
Den frie Udst. 1911-12; Der Sturm, München 1913; Charl. Forår 1914, 1916-17, 1919-21, 1923, 1937-44, 1946; Høstudst., Kristiania (Oslo) 1915- 16; Grønningen 1915, 1921-22, 1926, 1929-33; da. udst., Liljevalchs, Sth. 1918-19; KE 1920-21, 1923; Nord. konst, Göteborg 1923; Olympiske Lege, Paris 1924; verdensudst., Paris 1925, 1937, Bruxelles 1935; Det da. Kunststævne, Forum 1929; Barcelona 1929; Salon des Artistes décorateurs, Paris 1930; Exhib. of Painting, Sculp. and Arch., Edinburgh 1934; da. udst., Amsterdam 1934; bien., Venezia 1936; da udst., Riga, Budapest, Bukarest 1936, Beograd 1937; Da.-norsk billedh.sammenslutn., Kunstnernes Hus, Oslo 1938; N.Y. 1939; Den off. da. Kunstudst. i Oslo 1946; Ny Carlsbergfondets jub.udst. Charl.borg 1952; Charl. Eft. 1953, 1958, 1961 (mindeudst.); Deense beeldhouwkunst, Stadspark Groningen 1957; Carl Gruvemans kunstsaml., Anneberg 1978; Erling Koefoeds saml. af maleri, skulp., grafik, Nikolaj, Kbh. 1980; Grønningen, de tidlige år, Glyptoteket 1990. Separatudstillinger: Oslo 1912, 1918; Bird, Eriksen & Ko., Vestervoldg., Kbh. 1913; Da. Kunsthdl., Kbh. 1918; Sèvres 1927; Sth. 1928; Kunsthallen, Kbh. 1936; Chr. Larsens Kunsthdl., Kbh. 1938; Bing & Grøndahl, Kbh. 1941, 1943, 1951, 1981.
Artworks
Skulpturer: Mandsfigur (træ, 1917, Aarhus Kunstmus.); Maleren Carl Holsøe (buste, ibenholt, udst. 1917, sort marmor, ca. 1918, Stat. Mus. for Kunst); Abehoved (granit, udst. 1919); Bokser (gips og cement, udst. 1921, i bronze med titlen Nævefægter, stående, nøgen mand, Stat. Mus. for Kunst, i cement, Århus Stadion, olympisk sølvmed., Paris 1924); Diskoskaster (bronze, 1927, Århus Stadion, flyttet 1948 til Riisvangens Stadion); Springvandsgruppe, havmand og havfrue (glaseret stentøj, 1928, Ordrupgaardsaml., andre ekspl. tidl. opst. i Tuilleriehaven, Paris, og i Kilden, Ålborg, Thorvaldsens Med. 1950); Radioguden (polykromt marmor, 1931, Stærekassen); Torso (keramik, udst. 1933, Nasjonalgal., Oslo); Malajbjørn (springvandsfigur, polykromt glaseret stentøj, 1933, Svendborg Zoo. Mus.); Havhesten (fontæne i porcelæn, 1935, tidl. Østerbro Svømmehal); Fodboldgruppe (bronze, 1935, Århus Stadion); Hoved af en zebuokse (glaseret stentøj, 1936, Stat. Mus. for Kunst); Keramikeren (roche céramique, 1937, Ålborg); Fodboldspiller (bronze, 1938, Fælledparken, Kbh.); Rådyr, der klør sig (bronze, 1939, Lindevangens Haveby, Virum); Rå med diende kalv (bronze, 1939, smst. og Ålestrup Lystanlæg, Viborg Amt); Tiger (polykromt glaseret stentøj, 1941). Statuetter: Blodhundehvalpen Pedro (1911, 3 forsk.); Gaucho til hest (1912); Jockey springer over galoperende hest (bronze, 1915); Dværgantilope (bronze, 1915, Ordrupgaardsaml.); Siddende harmonikaspiller (træ, udst. 1917); Kapgænger i start (bronze, 1917, Fyns Kunstmus.); Mandlig figur, stående, nøgen mand (stentøj, ca.1923, Stat. Mus. for Kunst); Antilope (malet gips, Stat. Mus. for Kunst); Sankt Georg og dragen (roche céramique, efter 1927, Storstrøms Kunstmus.); Fisk (forarb. til springvandsgr., stentøj med blå glasur, 1928, Ordrupgaardsaml.); Bisontyr (stentøj m. lustreglasur, Ribe Kunstmus.); Elefanten ØK (roche céramique, 1937, Vejle Kunstmus.); Drage (glaseret stentøj, Ordrupgaardsaml.); grafik i Kobberstiksaml.
Literature
Pol. 26.10.1910 (N.Lützhøft); 26.5.1927 (A.Vinding); Carl V. Petersen i: Tilskueren, 1918, I, 348-54 (optrykt i sammes Afhandlinger og Artikler, 1939); Berl. Tid. 29.1.1918; 21.12.1921; 15.4. 1928; 3.12.1928; 29.1.1929 (Th. Oppermann); J.G. i: Samleren, 1924, 1-19; Gabriel Mourey i: Art et Décoration, okt. 1925; René Chavance i samme, okt.1927; Ebbe Sadolin i: Arch. 1927, 159f; Bing & Grøndahls Porcelænsfabrik, 1928, 73; Sig. Schultz i: Nyt Tidsskr. for Kunstindustri, 1930, 27; L'art et les artistes, XX, 1930, 350-52; Pol.Mag. 17.1.1932; Axel G. Jørgensen i: Nyt Tidsskr. for Kunstindustri, 1932, 19-23; S. Rindholdt i: Samleren 1939, 48f; M. Bodelsen i: Nyt Tidsskr. for Kunstindustri, 1940, 73; Asger E. Bremer: J.R.G. og hans Arbejder, 1941; Sigurd Thorsen (red.): Stadens Kunst, Kbh. Komm. Kunstfonds virke 1897-1947, 1950, 101, 191; Asger E. Bremer i: Charl. Eft., kat. 1961, 22f; Hans Bendix: Urolig sommer, 1970, 44, 158, 164; Thyge Klemann: Skulptur i Aarhus, 1979; H.P. Jensen: Skulptur i det fri i Aalborg, 1978, 33; Mirjam Gelfer-Jørgensen: Da. Kunsthåndværk fra 1850 til vor tid, 1982, 137, 147, 184; Poul Harris: Århus i friluftskunst og mindesmærker, 1983; Lennart Gottlieb i: Kunst og Mus., 1984, 28f; Lennart Gottlieb og Hanne Abildgaard i: Grønningen, de tidlige år, Glyptoteket 1990, 30, 36, 48, 50, 52, 54, 58, 75, 91.
Breve (Det kgl. Bibl.); fotografier fra Bing & Grøndahls udst. 1981 på Kunstakad. Billedsaml.
|