Genealogy
Henning, Gerhard, 1880-1967, billedhugger. *27.5.1880 i Sth., ?16.9.1967 i Hell., urne i Kbh. (Holmens). Navneskift fra Nilsson 1885. Forældre: Skrædderm. August Henning N. og Alma Sophia Göthberg. Da. indfødsret 1931. ~1° 1912 med Alma Christine Bissen, *12.2.1889 i Kbh., ?1.7.1962 smst., datter af maleren Rudolf B. og Olga Nensine Augusta Jacobs. Ægteskabet opl. 1914. ~2° 26.2.1918 på Fr.berg med væveren Gerda Heydorn, *2.3.1891 på Fr.berg, ?29.6.1951 i Hell., datter af gross. Heinrich Martin Christian H. og Adelaide Amondsen. ~3° 10.3.1966 i Hell. med Sidsel Katrine Kristensen, *8.3.1901 i Bøvling, ?14.3.1982, datter af gårdejer Mads K. og Ane Dorothea Thomine Pedersen, adopt. Løkke.
Biography
Gerhard Henning traf den svenske maler Ivar Arosenius på Slöjdföreningens Skole i Göteborg 1897-98, og dette venskab blev af stor betydning for den unge H., der til omkring 1907 fortrinsvis arbejdede som maler og grafiker i en stil, der, i lighed med kredsen omkring Arosenius, var inspireret af Aubrey Beardsley. I 1909 blev H. ansat på Den kgl. Porcelainsfabrik, og hermed fik det plastiske arbejde en større vægt. For fabrikken udførte han raffinerede smågrupper med ornamental dekoration i overglasur, stilistisk påvirket af fransk 1700-tals kunst. Men efter at være blevet ven med Kai Nielsen og sammen med ham studeret skulptur, fortrinsvis på Glyptoteket, ændredes hans formudtryk. Det var især C. Meunier, Auguste Rodin, Aristide Maillol, A.-J. Dalou og enkelte af de antikke arbejder, der gjorde indtryk, og gradvis voksede et mere personligt og monumentalt udtryk frem i hans skulpturer. H. interesserede sig tidligt for antikkens digtekunst, bl.a. for Ovids Metamorfoser, og derfra fik han inspiration til talrige små kærlighedgrupper, Amor og Psyke, Pygmalion og Galathea m.fl. Men centrum for H.s arbejde var hele livet igennem den nøgne kvindefigur, som han i begyndelsen arbejdede med i sam- og modspil med Kai Nielsen. H.s statuette Liggende pige fra 1914 blev således udgangspunkt for Kai Nielsens Leda uden svanen, der igen på lang sigt, efter Kai Nielsens død i 1924, gav H. mod til at afprøve det store format. Rækken af H.s store kvindefigurer blev indledt med den stillingsmæssigt dristige Danäe fra 1927, hurtigt fulgt af den frodigt svulmende Stående pige fra 1928-29. Men han ændrede skulpturstil omkring 1930 med Moderne pige, der er en slankere type med kortklippet hår i modsætning til de tidligeres antikinspirerede, tunge frisurer. Et stykke ind i 1930rne udstyrede han de nøgne kvindefigurer med sko og sokker, detailler, han senere udelod. Siddende pige fra 1937-38 er bygget op over et indviklet diagonalmotiv, men fremstår alligevel med vægt i en rolig, harmonisk balance. Liggende pige fra 1942-43 har samme blanding af stillingskompleksitet og harmoni. H.s sidste store skulptur, Susanne fra 1964, havde han arbejdet på i 10 år, og udgangspunktet var et motiv, brugt i flere Pygmalion og Galathea-skitser fra 1919-20, som han gentagne gange senere havde taget op. H.s fornemmelse for formens runding og spænding, for den frodige tyngde og den komplekse balance, der både giver sig til kende i hans modeltegninger og i hans tredimensionale figurer, gør ham til en af de vægtigste skildrere af kvindefiguren i dansk skulptur.
Education
Tekn. Sk., Kbh. (H. Grønvold) 1892-94; i malerlære, Kbh. (malerm. Schübeler) 1895, i Hälsingborg og Göteborg 1896-98; tegnede på Slöjdfören. Sk., Göteborg vinteren 1897-98; tegne- og malesk. Valand, Göteborg (Carl Wilhelmson) 1898-99, 1900-02; på Konstnärsförb. Sk., Sth. (Richard Bergh) efteråret 1899; autodidakt som billedhugger.
Travels
Sth. 1880-82, 1899, 1907, 1918, 1925; Kbh. 1882-94; Helsingborg 1894-96; Göteborg 1896-98, 1900-02, 1904; Ernest Thiels Kunstnerhjem, Neglinge 1900; Italien (Rom, Subiaco, Firenze) 1903; Paris 1904; Vik 1905-09; Kbh. 1905, 1908, bosat i Kbh. fra 1909; Värmland 1912; Italien 1920; London 1932.
Occupations
Ans. på Den kgl. Porcelainsfabrik okt. 1909-14, 1920-25; medl. af Akad.rådet 1937-38, 1964, 1966; af best. for Ny Carlsberg Mus. legat; af modstandsbevægelsens kunstneriske udv. 1945; af Den off. Kom. for Udst. af da. Kunst i Udlandet.
Scholarships
1. kl. med. på Salonen, Paris 1912 (porcelæn); Diplôme d'honneur, Paris 1925 (porcelæn); Honorable Mention ved Olympiaden i Los Angeles 1932 (Moderne pige); Ny Carlsbergfondet 1932 (s.m. Gerda Henning); udenlandsk medl. af Akad. i Sth. 1936; Thorvaldsens Med. 1937; Ancker 1939; Den frie Udst. æreslegat 1943; Winkel & Magnussen 1957.
Exhibitions
Göteborgs Konstfören. 1902, 1904-05; Kleis's Martsudst., Kbh. 1906; Kunstindustrimus. 1910; Dä. Ausst., Königliches Kunstgewerbe Mus., Berlin 1910-11; Exhib. of Works by Modern Da. Artists, Public Art Gal., Brighton 1912; Salonen, Paris 1912; Den baltiske Udst., Malmö 1914; Den svenske Udst., Charl.borg 1916; Retrosp. udst. av svensk grafik 1912-19, Sth. 1919; KE 1924; Sveriges Allmänna Konstfören. höstudst., Liljevalchs, Sth. 1925; verdensudst., Paris 1925; Da. Nat. Exhib., Brooklyn Mus. 1927; Den frie Udst. 1928, 1936-37, 1939, 1941, 1943, 1945, 1947, 1950, 1954, 1957, 1962, 1964, 1966, 1968 (mindeophængn.); Den frie Udst. tegnere 1946; Nord. Kunst, Kunsthalle Kiel 1929; Unionalen, Kbh. 1931; Olympiaden i Los Angeles 1932; Royal Scottish Acad., Edinburgh 1934; Deense Kunst, Stedelijk Mus., Amsterdam 1934; da. udst., Budapest, Riga, Bukarest, Beograd 1936-37; Bien., Venezia 1936, 1952; Nord. Konstutst., Mässhallen, Göteborg 1939; San Francisco og N.Y. 1939; Da. Kunst, Fyens Forum 1940; Tegneudst., Stat. Mus. for Kunst 1940-41; Sommerudst., smst. 1941; Da. dek. konst, Skånska Konstmus., Lund 1941; Da. Kunsthåndværk, Sth. 1942, Kbh. 1943; Den off. da. Kunstudst., Oslo 1946; 2. Bien., Mittelheimparken, Antwerpen 1953; Arte Nordica Contemporanea, Pal. delle Espo., Rom 1955; Expo. Internat. de Sculpture Contemporaine, Mus. Rodin, Paris 1956, 1961; Deense Beeldhouwkunst, Stadspark Groningen 1957; Skulptur i Eventyrhaven, Odense 1961; Da. konst från Skovgaard till Heerup, Vikingsbergs Konstmus., Hälsingborg 1970; Da. Kunst 1885-1915, Kunstforen., Kbh. 1976; Carl Gruvemans kunstsaml., Anneberg 1978; Erling Koefoeds saml., Nikolaj, Kbh. 1980; Scand. Modern, 1880-1980, Kunstindustrimus. 1984; Børn og unge i da. kunst, Hjørring Kunstmus. m.fl. 1985. Separatudstillinger: Göteborg, efterår 1902 (s.m. Ivar Arosenius), efterår 1908; Sth., efterår 1905 (s.m. samme og Oskar Bergman); Lund, forår 1908; Malmö Mus. 1932 (retrosp.); Glyptoteket, Kbh. 1940 (s.m. Karl Isakson); Akad., Sth. 1956 (s.m. Oluf Høst); Kunstforen., Kbh. 1978; Göteborgs Konstmus. 1980.
Artworks
Statuer: Danaë (bemalet gips, 1927, Stat. Mus. for Kunst, Göteborgs Konstmus., kunststen, Fyns Kunstmus., bronze, 1942, Nat.mus., Sth., bronze, 1964, Glostrup Amtssygehus, H.C. Andersenhaven, Odense); Stående pige, nøgen, Ingeborg (bremersandsten, 1928-29, Stat. Mus. for Kunst, kunststen, Göteborgs Konstmus., torso, gips, DR); Moderne pige (bronze, 1930, Glyptoteket, Nina Bangs Pl., Kbh., Nykøbinghallen, Nyk. F. m.fl., skitse, bronze, 1930, Sønderjyll. Kunstmus.); Pigen med pelsdyret (bladforgyldt bronze, 1933, A.C. Bangs Pelshus, Kbh.); Siddende pige (model, 1936, bremersandsten 1937-38, Glyptoteket, bronze, 1961, Kathedralsk., Nyk. F., kunststen, Göteborg Rådhus, Thorvaldsens Med. 1937); Pigen med gåsen, mindebrønd for C.W. Obel (gips, 1936, bronze, 1937, Ålborg); Stående pige, torso (modelleret 1936-37, bronze, 1963, Glyptoteket); Stående pige (gips, 1937, Randers Kunstmus.); Fåborgpigen (gips, 1941, bronze, 1941-42, opst. 1945, Fåborg Idrætspark); Stående pige med blomster (gips, 1942, cement 1943, Frydenlund, bronze, 1946, firmaet Asani, Viborg, 1947, Liseberg, Göteborg, statuette, bronze, 1933, Glyptoteket); Liggende kvinde (gips, 1941-43, Randers Kunstmus.); Liggende pige, nøgen (gips, 1943, bronze, 1945, Grønningen, Kbh., euvillekalksten, 1948-50, Glyptoteket, bronze, 1951, Asanifabr., Viborg, forarb., kvindetorso, halvt liggende, voks, 1913-14, Stat. Mus. for Kunst, udkast 1914, støbt 1920, smst.); Torso (bronze, 1948, Fyns Kunstmus.); Stående nøgen pige (omarb. af Fåborgpigen, bronze, 1948, Stat. Mus. for Kunst, forarb., ubrændt ler, 1941, smst.); Susanne (1962, bronze, 1964, Glostrup Amtssygehus, bronze, 1969, Odense, forstudie, ubrændt ler, ca. 1930, Glyptoteket). Statuetter og mindre skulpturer, enkeltfigurer: Salome (gips, 1907, Vestsjæll. Kunstmus.); Knælende kvinde (plastilina, 1912, Aarhus Kunstmus.); Liggende pige (lakeret voks, 1914, Fyns Kunstmus., brændt ler, Glyptoteket); Kvindetorso (plastilina, 1910-19, Aarhus Kunstmus.); Amor og Psyke (marmor, 1920-22, Glyptoteket); Liggende kvinde (1923, Horsens Kunstmus. Lunden); Siddende Leda uden svanen (bemalet gips, orig.model, 1923-24, Stat. Mus. for Kunst); Stående nøgen pige (1930, Sønderjyll. Kunstmus.); Balletdanserinden Elna Lassen (gips, orig.model, 1934, bronze, opst. 1935, Det kgl. Teater); Ung nøgen kvinde (1937, Storstrøms Kunstmus.); Liggende pige med sko og strømper (brændt ler, 1936, Nordjyll. Kunstmus.); Ung nøgen kvinde (1937, Storstrøms Kunstmus.); Siddende pige (brændt ler, 1938, Fyns Kunstmus.); Sonja, liggende pige, der ser på sin mave (ubrændt ler, 1941, bronze, Glyptoteket); Siddende pige (bronze, 1946, Aarhus Kunstmus.); Liggende kvindetorso (ubrændt ler og gips, Storstrøms Kunstmus.); Siddende pige, Leda (bronze, Aarhus Kunstmus.); Stående pige (gips, Fyns Kunstmus.); Liggende kvindetorso (gips, ubrændt ler, Storstrøms Kunstmus.); Liggende mandsfigur (ubrændt ler, Stat. Mus. for Kunst); Siddende nøgen pige, der bøjer sig forover (marmor, ufuldendt, smst.). Statuetter og relieffer, grupper: Nessus og Deianeira (lakeret voks, 1907, Fyns Kunstmus.); Amor og Psyke (bronze, 1914, Stat. Mus. for Kunst); Faun og nymfe (bronze, 1915, smst.); Pygmalion og Galathea (bronze, 1915, smst.); Pygmalion og Galathea (gips, orig.model, 1918, smst.); Kvinderov (voks, 1922, Fyns Kunstmus.); Paolo og Francesca (ubrændt ler, 1924, Stat. Mus. for Kunst); Bortførelsen (bronze, 1925, Sønderjyll. Kunstmus.); Pygmalion og Galathea (plastilina, 1929, Aarhus Kunstmus.); Badende piger (relief, ubrændt ler, 1935-39, Stat. Mus. for Kunst); To piger (relief, marmor, 1938-40, smst.); Elskovsgruppe (gips, Storstrøms Kunstmus.); Kærlighedsgruppe (ubrændt ler, Fyns Kunstmus.); To kvinder (gips, Vejle Kunstmus.); Elskovsgruppe (gips, Storstrøms Kunstmus.). Portrætter og hoveder: Portræt af ukendt kvinde (ubrændt ler, 1900, Vejle Kunstmus.); Leende faun (bronze, 1908, Stat. Mus. for Kunst); Aksel Henning, kunstnerens bror (brændt ler, 1910, Vejle Kunstmus.); Kinesi, lille pige (bronze, 1911, Stat. Mus. for Kunst); Pigehoved (bronze, 1929, Randers Kunstmus.); Pigehoved (bronze, 1938, Ribe Kunstmus.); Kvindehoved (plastilina, Aarhus Kunstmus.); Fru Svend Methling (gips, Vejle Kunstmus.); Pigehoved (gips, Randers Kunstmus.); endv. flere statuetter og skitser, både enkeltfigurer, grupper og hoveder på Stat. Mus. for Kunst; Glyptoteket; Vestsjæll. Kunstmus.; Skovgaard Mus.; Nat.mus., Sth.; Göteborgs Konstmus. Porcelænsfigurer: Nikkedukken (gipsmodel, 1907-08, porcelæn, 1909); Prinsessen på ærten (1910-11, 1. kl. med., Paris 1912); Eventyrserien (1912-14); Kinesergruppe (1922); 22 arb. i Den kgl. Porcelainsfabriks Mus.; endv. repr. med porcelæn på Stat. Mus. for Kunst; Nat.mus., Sth.; Sèvres Mus.; Metropolitan Mus., N.Y. Tegninger og akvareller: Kobberstiksaml.; Glyptoteket; Nat.mus., Sth.; Vestsjæll. Kunstmus.; Køge Skitsesaml.
Literature
Pol. 4.3.1906 (E. Hannover); 26.5.1930 (interv.); Axel L. Romdahl i: Hvar 8. Dag 15.6.1930; P. Hertz: Billedhuggeren G.H., 1931; Karl Asplund i: Ord och bild, 1932, 383-86; Fr. Dalgar i: Tilskueren, 1932, II, 97-102; Ragnar Hoppe smst., 279-91; H. Rostrup i: Samme, 1937, I, 157-69; Henrik Hahr i: Konstrevy, 1937, 183-85; H. Rostrup: G.H., 1939 (Vor Tids Kunst 30); Berl. Tid. 23.5.1940 (E. Mentze); H. Rostrup i: Konstrevy, 1940, 95; Nat.tid. 27.9.1940 (E. Kai Sass); Soc.dem. 11.10.1940 (Pr. Wilmann); Kjell Hjern i: Paletten, 2, Göteborg 1940; H. Rostrup i: Medd. fra Ny Carlsberg Glyptotek, I, 1944, 6f; II, 1945, 35f; E. Hultmark: Svenska kopparstickare och etsare, Uppsala 1944; H. Rostrup i: Danmark, 7-8, 1946, 156-62; samme i: Ord och bild, 1946, 353-59; Filip Wahlström i: Paletten, 4, 1948; H. Rostrup i: Kunsten idag, Oslo 1949, I, 23-39; Gösta Lilja i: Tidskr. för Konstvetenskap, XXIX, 1952, 131-51; samme: G.H.s etsningar, Malmö 1952; Ivar Arosenius, Ole Kruse, G.H., Minnesbilder nedtecknade av Signe Lagerlöv Sandell m.fl., Göteborg 1956; H. Rostrup i: G.H. og Oluf Høst, Sth. 1956; samme: G.H.s tegninger, 1959; samme i: Den frie Udst., kat. 1968; Kr. Jakobsen i: Fynske minder, 1968, 258-81; Hans H. Jacobsen: Statuer og skulpturer i Odense, 1971; J. Fr. Nørbæk i: Fra Himmerland og Kjær Herred, 1973; H.P. Jensen: Skulptur i det fri i Aalborg, 1978; Dyveke Helsted et al.: Albertina, 1979, 87; E. Andersen: Billedh.kunsten i Faaborg Komm., 1979; H. Rostrup: G.H., en mindebog, 1980 (bibliogr.); samme i: Gutenberghus Årsskr., 1980, 4-15; samme i: G.H., Göteborgs Konstmus. 1980; Mirjam Gelfer-Jørgensen: Da. kunsthåndv. fra 1850 til vor tid, 1982; Poul Harris: Århus i friluftskunst og mindesmærker, 1983; Bente Scavenius: Den frie Udst. i 100 år, 1991.
Breve (Det kgl. Bibl., Ny Carlsbergfondets arkiv, Univ.bibl. Göteborg, Stat. Kunstfonds arkiv i Rigsarkivet).
|