Victor Isbrand

Weilbach information

Genealogy

Isbrand, Victor Bagley, 1897-1989, maler. *6.7.1897 i Kbh., ?5.3.1989 smst., begravet smst. (Bispebjerg Kgrd., De ukendtes Grav). Forældre: Guldsmed Adolf Frederik I. og Jenny Charlotte Bagley. ~1° 30.5.1931 i Vedbæk med maleren Oda Lauritsen, *21.7.1904 i Kbh., ?20.1.1987, datter af grosserer Laurits Peter L. og Laura Hansen. Ægteskabet opl. ~2° 22.12.1937 i Kbh. med Grete Storch-Nielsen, *6.9.1911 smst., datter af fuldmægtig Waldemar Christian Emil S.-N. og Marie Antoinette Helene Larsen.

Biography

Victor Isbrand var kun 20 år gammel, da han 1917 fik afgang fra Kunstakademiet, men allerede 2 år tidligere havde han haft sin debut i udstillingslivet. Flere af I.s tidlige arbejder havde et kantet, let fragmenteret, kubistisk præg, f.eks. Trioen stemmer instrumenterne fra 1918, men med en række billeder fra det følgende år lagde I. grunden til den udtryksform, han skulle udvikle i mellemkrigstiden. Guldmedaljearbejdet Afrodite og Eros fra 1919 forenede modernismens fladebetoning og frie forhold til den menneskelige anatomi med et raffinement i stillinger og omridstegning, der havde rødder i den florentinske renæssance. På baggrund af sin tidlige succes skaffede I. sig rejsemulighed med ØKs skibe og tog til Østen, hvor han bl.a. opholdt sig i længere tid på Java, i nærheden af templet i Borobudur, som fascinerede mange af tidens unge kunstnere i deres søgen efter en tabt enkelhed i liv og kunst. På Java fandt I. både landskabs- og figurmotiver, som han bearbejdede i flere år efter hjemkomsten i en form, der bevægede sig mod det mere saglige og realistiske. Han blev antagelig bestyrket i denne udvikling under et par ophold i 1920rnes Paris. Et hovedværk fra disse år er Croquisskole i Paris, hvor han har indfanget den farverige, internationale sammenstimlen i en af metropolens kunstskoler i en præcis, let karikeret udtryksform. I. rejste meget, og i 1930rne fandt han i Nordgrønland en ny motivverden, der gennem længere tid inspirerede til klare, lysfyldte billeder af såvel naturen som af den grønlandske befolkning og dens gøremål. I 1930rne erhvervede I. en grund i Ramløse nær Arresø, og han har gennem årene malet en række landskaber herfra. I 37 år var I. en højt værdsat lærer på Kunsthåndværkerskolen, og hans tid til egne arbejder var noget begrænset, men han udførte ikke desto mindre en række karakterfulde portrætter og en stribe bybilleder og opstillinger, der ofte blev til under sommerophold i Sydeuropa. De bedste heraf er inspirerede, atmosfærefyldte og farvestærke arbejder, der efterhånden fjernede sig ganske meget fra mellemkrigstidens saglighed. I. fik et usædvanligt langt, aktivt kunstnerliv. I 1987, 70-året for hans debut på Charlottenborgs Forårsudstilling, opnåede han at komme i Guinness' Rekordbog for længste udstillingsperiode.

Education

Tekn. Sk., Kbh. (Hakon Thorsen) 1911; Kunstakad. Kbh. (Jul. Paulsen, P. Rostrup Bøyesen) okt. 1913-dec. 1917, lille guldmed. 1919.

Travels

London 1919; Java, Siam, Malacca, Kina og Japan (med støtte fra ØK) juni 1920-okt. 1921; Paris 1922 (s.m. Jul. Paulsen), 1925; Norge, Færøerne, Scotland 1926; Spanien 1928, 1931; Grønland 1935; talrige senere rejser, bl.a. til Italien og Frankrig; Færøerne 1973, 1975.

Occupations

Tegnelærer ved Kunsthåndv.sk. 1930- 67.

Scholarships

Ronge 1917; Akad. 1919-20; Stat. Kunstfond 1978-88; Lorange 1973-88.

Exhibitions

KE 1915-16, 1918, 1935; Charl. Forår 1916-39, 1942-87; Charl. Eft. 1922, 1928, 1939, 1945; Kunstnere ved Søborg Mose, Thorasminde, Bagsværd 1980; Klange i da. kunst, Nikolaj, Kbh. 1981; Amnesty III, smst. 1981; Kunstnere for fred, Charl.borg 1983. Separatudstillinger: Kiertzners Kunsthdl., Kbh. 1922, 1925; Vejle Mus. 1929; Samlerens Kunsthdl., Kbh. 1936 (s.m. Oda I.); Næstved Kunstforen. 1946; Charl.borg 1975 (retrosp.); Gal. Gl. Strand, Kbh. 1983.

Artworks

Fra Orlogsværftet (1915); En gummiplante (1917); Trioen stemmer instrumenterne (1918); Foyer des soldats (1919); Salvationisterne holder friluftsmøde (1919); Afrodite og Eros (1919, lille guldmed.); Fornem javanesisk pige (1921); Siddende javaneserinde (1921, Storstrøms Kunstmus.); Pont Neuf (1922); Indisk danserinde (1923); Skriftkloge og farisæere fører en synderinde frem (udst. 1924); Sacré-Coeur (1925); Croquisskole i Paris (Acad. de la Grande Chaumière) (1925); Fra en gartnerhave (1925, Nordjyll. Kunstmus.); Ung javanesisk mor med barn (1926); Portræt af stående kvinde, Oda Lauritsen (1928); Kvinde på æsel, Pamplona (1928); Bro med mennesker, Pamplona (1928); Udsigt over Vejle fra Møllebakken (1929, Vejle Kunstmus.); Pige fra Java (statuette, 1931, buste, 1935); Ung dame sætter håret (1932); Julius Paulsen (1932, Fr.borgmus.); Gadeparti fra Gudhjem (1934, Bornholms Kunstmus.); Kvinde i landskab, Upernavik (1935); Sværdfisken ved Upernavik (1935); Fra Dansehuset i Upernavik (1936-37); Landskab, Ramløse Bakker (1944); Ole Cavling (1954, Ekstrabl.); Ole Bjørn Kraft (1954, Chr.borg); Place Jussieu, Paris (1956); St. Louis, Menton (1965); Solpladsen, Roquebrune (1975); Jytte Thompson (1980); endv. landskabsakvareller, keramik, sølv, kattuntryk, arb. i ætset el. sandblæst glas samt dek. arb. til udst. i Köln, Antwerpen og Bruxelles; repr. på mus. i Reykjavík og Upernavik.

Literature

Berl. Tid. 21.2.1922; 8.3.1989 (nekr.); B.T. 25.2.1922 (interv.); 2.3.1922; Pol. 27.2.1922 (K. Pontoppidan); Dag. Nyh. 31.3.1936 (Sig. Schultz); samme: V.I., 1937; Bent Irve et al.: V.I., maler og pædagog, 1987.

Author: Hanne Abildgaard (H.A.) Abbreviations Notice: The information comes from the 4th version of Weilbachs Kunstnerleksikon. The editing of the encyclopedia ended in 1994. The information is not continuously updated.