Henrik Have

Weilbach information

Genealogy

Have, Henrik, *1946, maler og forfatter. *14.3.1946 i Gladsaxe. Forældre: Overlaborant, gårdejer Helmer Andreas H. og laborant Carla Christine Bloch. Samliv fra 1989 med Anne Katrine Kokholm Nielsen, *11.6.1971 i Ålborg, datter af lærer Erik K. N. og Annemarte Nørgaard Knudsen.

Biography

Henrik Haves grundlag for sine kunstneriske aktiviteter er sprog og billede i videste betydning. Det foldes ud i et vidt spænd af udtryk: Tegning, maleri, bogobjekt, skulptur, keramiske værker samt performance, environement og skønlitterær virksomhed. Fluxus, konkretpoesi og attituderelativisme fik betydning for hans tidlige arbejde i 1960erne. Dengang arbejdede han konsekvent med sort og hvid og undtagelsesvis med kraplak, på papir eller lagen i en kombination af tekstfragment, abstraktion og fragment af figuration. Allerede i 1968 afviste han maleriet som et for entydigt kunstnerisk udsagn og indledte i stedet en produktion af bogobjekter, hvor billedets enkelte elementer samt tekst eksisterede som henvendelser på papirstykker. 1970erne var således præget af bogobjektet og en stigende skønlitterær virksomhed, hvor udstillingsaktiviteten ofte kombineredes til en performance, hvor kunstneren læste en koncentreret tekst op. Heri opstod dialog og dramatisering af hverdagens aktiviteter eller anvisninger på kunstneriske konstruktioner. Art & Language- gruppen fra England i særdeleshed var en afgørende inspirationskilde for det, H. har kaldt sin konceptuelle praksis i 1970erne, der sammenfattende kan betegnes som sproglige objekter. Det værk, der dannede grundlag for H.s eksperimenter i 70erne var bogobjektet Sun after Lunch, forlaget Unovis, 1971, hvorefter kunstneren startede sit eget forlag After Hand, der udgav egne værker samt danske og udenlandske kunstneres, bl.a. Per Højholt, Lawrence Weiner og Jochen Gerz. Da H. i de første år af 1980erne igen viede sin indsats til maleriet var det bl.a. inspireret af eksemplet fra det "vilde" maleri. 21 gotiske billeder var den første større udstilling af malerier i stærke farver, og hvis indramning havde objektkarakter: To tårne afsluttede rammen foroven, der til gengæld var afbrudt af en åbning forneden. Det var med malerier i 1980erne og 1990erne, at H. brugte en varieret palet og farven som ligeværdig middel i det kunstneriske udtryk sammen med fragmentariske kropsdele eller arkitektoniske brudstykker, kombineret med tekst. En særlig Havesk ikonografi opstod gennem disse år med en mangfoldighed af referencer til litteratur, kulturer, folkekunst og det kropsliges gestik. En sammensmeltning af intellekt og sanselighed er de senere års værker blevet karakteriseret. Tolkninger af det pluralistiske billedunivers er flertydige, hvor det erotiske og spirituelt-religiøse afløser og indflettes i hinanden.

Education

Den fri Lærersk., Ollerup 1965-71; autodidakt som kunstner.

Travels

Occupations

Lærer ved Den frie Lærersk., Ollerup 1966-71; medl. af best. for Da. Forfatterforen. 1986-87; fmd. for Arkiv for Ny Litteratur. Hald Hovedgård; medstifter af tidsskr. North 1976; ejer af og forlægger for forlaget Edition After Hand 1973-87 og fra 1993.

Scholarships

Irgens Bergh 1973; Villiam H. Michaelsen 1978; Stat. Kunstfond 1973, 3-årig (litt.) 1974, 1984, 1987, livsvarig ydelse 1990; Dronn. Margrethes og Prins Henriks Fond 1982; Zach. Jacobsen 1985; Anne Gretes Fond 1988; Kaj Munks Mindefond 1989; Benny Claudi-Pedersen 1989.

Exhibitions

SAK m.fl. 1967; Grand Central Station, N.Y. (Street Art) 1970; KP 1970; KE 1970; Papier aus Jütland, Bürgerhaus Giessen, Århus Kunstbygn. 1973; Nogle da. kunstnere efter 1945, Kunstforen., Kbh. 1976; Fængsel, Århus Kunstbygn. 1978; Blik på da. nutidskunst, Charl.borg 1981; Sonde 1983, 1985; Da. mixed media festival, Aarhus Kunstmus. 1983; Udvalgte billeder, Silkeborg Kunstmus. 1983; Atmosphere Controlled, Jomfru Ane teatret, Ålborg 1983; Gal. Sct. Agnes, Roskilde 1984; Da. kunst i 70'erne, Kunstforen. Khh. 1985; Et spil, Charl.borg 1985; Limelight, smst. 1986; Daily Airforce, Randers Kunstmus m.fl. 1986-87; Raderinger af da. kunstnere, Franz Pedersens Kunsthdl., Horsens 1986; Andre bøger Kunstnernes bøger, Randers Kunstmus. 1989; Decembristerne 1990; Herrens Mark, Mus. for Samtidskunst, Roskilde 1990; Lydbilleder, smst. 1993. Separatudstillinger: Broby-Johansens arbejdsværelse, Kbh. 1964; Gal. Åstrup, Fåborg 1968; Helios Teatret, Fåborg 1968; Den frie Lærersk., Ollerup 1968; Rådslokalerne, Charl.borg 1969; Møllegade, Odense, en gadeperformance 1971; Jysk Kunstgal. Kbh. 1971 (bogobjekt).; Tranegården, Gent., 1974; Gal. 38, Kbh. 1974, 1977; Gal. S:t Petri, Lund, 1974; Privat lejlighed, Vodroffsvej, Kbh. 1975 (P. Laugesen); Aarhus Kunstmus. 1978; Environments for The Internat. Year of the Child, Aarhus Kunstmus. m.fl.; Skive Mus. 1979-81; Gal. Sct. Agnes, Roskilde 1980, 1982, 1985, 1988; Rådhuset, Ringkøbing 1980; Åbenrå Mus. 1982; Fællesgal. Leifsg., Kbh. 1983; Gal. Riis & Givskov, Horsens 1983; Gal. Hrymfaxe, Tirstrup, 1984; Bibl. Sztuki, Sth. 1986; Gal. Stalke, Kbh. 1987; Franz Pedersens Kunsthdl., Horsens 1988; Kunstforen., Kbh. 1989; Gal. Asbæk, Horsens 1989; Gal. Asbæk, Kbh. 1991-94; Gal. NB, Viborg 1992; Jens Nielsen og Olivia Holm-Møller Mus. 1993; Gal. Gl. Lejre 1993; Circonvolutions, Det da. Hus, Paris 1994 (s.m. Sys Hindsbo).

Artworks

Tiggerens billede (1967, Silkeborg Kunstmus.); Så lad mig da rejse mig (1968); Stole, mixed media (1977); Pendant til båre (skulptur, 1978, Aarhus Kunstmus.); Islam/Polio (skulptur/konstruktion, 1985, Stat. Mus. for Kunst); 21 Gotiske Billeder (1985); Overfor digtet er man kvinde (Ole Sarvig) (skulptur, 1986, Sønderjyll. Kunstmus.); Hong Kong (maleri, 1987, Vejle Kunstmus.); Dronningen af Bremen (maleri, 1986, smst.); Uden titel (maleri, 1988, Horsens Kunstmus. Lunden); Brøndum (litografi, 1990, Herning Kunstmus.); Alice in Wonderland (maleri, 1991); Medea, serie på 7 billeder (1990). Udsmykninger: Så modig man nu kan være (1965, Schæffergården, Jægersborg); Noli-Oval (1968, smst.); Uden titel, 6 akvareller (1987, Jerslev, Sjæll., Ubby Fri- og eftersk.; Keramisk vandkunst (1991, Boltens Gård, Kbh.); Hezekiels skammel (1993, vartegn for Ringkøbing); portræt af Dronn. Margrethe II (1994, Scleroseforen., Dronn. Ferieby, Grenå).

Literature

Aviser: Inf. 12-13.6.1971 (Poul Gammelbo); 12.9.1983 (Peter Laugesen); Pol. 8.8.1988 (Peter Michael Hornung); Inf. 1.8.1989 (Bent Irve); 28.11.1989 (Preben Hygum); Fr.borg Amts Avis 5.12.1989 (Ann L. Sørensen); 24.10.1990 (samme); Jyll. p. 21.11.1989 (Anders Kold); Week-End Avisen 19.1.1990 (Poul Erik Tøjner); Pol. 28.3.1991 (Hans-Jørgen Nielsen); Jyll.p. 23.4.1993. Publikationer: H.H. i: North, nr. 2, 1976, 13-21; nr. 3, 1977; nr. 6, 1979; nr. 13, 1983; nr.1, 1989; Cras, XVIII, 1978, 107-15; XXVI, 1981, 79f; H.H. i: XLIII, 1985, 95f; Jens Jørgen Thorsen: Modernisme, 1987, 332f. Kataloger: North, nr. 16, 1987; H.H., Kunstforen., Kbh. 1989; H.H.: Karpen er mit hjem, Gal. Asbæk, Kbh. 1991; H.H.: Circonvolution/Contorsion, Det da. Hus, Paris 1994.

Author: Ann Lumbye Sørensen (A.L.S.) Abbreviations Notice: The information comes from the 4th version of Weilbachs Kunstnerleksikon. The editing of the encyclopedia ended in 1994. The information is not continuously updated.