Genealogy
Kyhn, Knud Carl Edvard, 1880-1969, maler og keramiker. *17.3.1880 på Fr.berg, ?23.11.1969 i Farum, begr. smst. Forældre: Urmager Ludvig Johan K. og Marie Eline Ursin. ~1° 5.5.1905 i Kbh. med maleren Else Blume, *4.12.1881 på Pederstrup, ?25.1.1979 i Hillerød, datter af godsforvalter Niels Mauritz Sophus B. og Charlotte Frederikke Elisabeth Lützen. Ægteskabet opl. 1910. ~2° 1910 på Fr.berg med maleren Johanne (Jo) Valeur Bruun (se Kyhn, Jo Valeur), *30.5.1886 i Nyk. F., ?29.8.1959 i Kbh., datter af købmand Jørgen Emilius B. og Anna Charlotte Petrea Valeur. Ægteskabet opl. 1922. ~3° 18.12.1922 i Næstved med maleren Juliane (Julie, Lulu) Constance Vilhelmine Bloch, *19.1.1882 i Helsingør, ?15.6.1970 i Farum, datter af tegneren, fotograf Theodor Carl Christian B. og Juliane Nielsine Frederikke Møller.
Biography
Værker. Malerier og akvareller: Sortænder (1915, Stat. Mus. for Kunst); Hesteflok (1923, Kyhnmus., Farum); Badende nøgen pige med heste i baggrunden (1931, smst.); Svaneflok (1931, Stat. Mus. for Kunst); Hvinænder i stormvejr (1933, Sønderjyll. Kunstmus.); Havørn jager blishøns (1944, Storstrøms Kunstmus.); Vandrefalken jager (1945, Stat. Mus. for Kunst); Svaner og måger (1947, Kyhnmus., Farum); Fugleflokke, efterår (1950, Nordjyll. Kunstmus.). Figurer i stentøj: Kæmpende leoparder (1915, Fyns Kunstmus.); Pingvin (1930, Stat. Mus. for Kunst); Sælhundeunge (1934-37, Ribe Kunstmus.); Den blå abe (1936, Kyhnmus., Farum). Keramiske udsmykninger: København ved Øresund (1931, Illum, Kbh.); Odin på Sleipner med ravnene efter sig (1939, Håndv.sk., Sønderborg); De fem svaner (1942, Nord. Kollegium, Kbh.). Bogillustrationer: St. St. Blicher: Trækfuglene, 1918; Achton Friis: Arktiske jagter, 1925; Detleff Boolsen: Bogen om Lasse og Dyrene, 1941; Tscherning Sørensen: Bonden og hans dyr, 1942.
Knud Kyhn er, ved siden af Johannes Larsen, den vigtigste dyreskildrer i dette århundredes danske kunst. Allerede som barn begyndte han at tegne fuglene på markerne nær Frederiksberg og dyrene i Zoologisk Have. I 1918 tilbragte han for første gang sommeren ved strandengene i Sydvestsjælland. Den høje himmel med fugleflokkene og de små øer med løsgående heste og kreaturer blev det Danmark, K. gennem et langt liv valgte at fastholde, især i akvareller og malerier. Påvirket af den samtidige vitalistiske strømning, digteren Johannes V. Jensen og billedhuggerne Kai Nielsen og Gerhard Henning skildrede han f.eks. jagende rovfugle og, i tegninger og keramiske figurer, ligeledes aber, bjørne og de andre rovdyr. Menneskeskildringer og symbolske fremstillinger indtager en lille, men vigtig plads i K.s produktion. De understreger de stilistiske og indholdsmæssige forskelle fra Johannes Larsen og Theodor Philipsen, der er de danske kunstnere, K. ellers er mest i slægt med. Som kolorist står K. de malere nær, han udstillede sammen med i de tidlige år på Grønningen. Han blev populær og anerkendt i sin samtid i kraft af de overordentligt livfulde, keramiske dyrestudier foruden børnebogsillustrationerne. I tidens danske keramik er K. en hovedfigur. Iøjnefaldende er desuden hans store produktivitet og sjældent svigtende evne til at finde ny inspiration i det sete.
Education
Første undervisn. i sk. af tegnelærer Bodil Müller; efter anbefaling fra Vilhelm K. elev af Harald Foss; Kunstakad. Kbh. (Otto Bache m.fl.), 4 semestre fra maj 1900; Kunstnernes frie Studiesk. vintrene 1902-03 og 1903- 04.
Travels
Tyskland (de zoologiske haver i Hamburg og Berlin) og Paris 1910; Lapland 1927; Thule 1934.
Occupations
Eget keramisk værksted i hjemmet i Farum fra 1934, hvor K. arbejdede sammen med Julie Bloch K., sønnen Kristen Bloch og datteren Bodil K.
Tilknyttet Den kgl. Porcelainsfabrik 1904-10, 1924/25-32 og fra 1936; Herman A. Kähler, Næstved 1920-24/25; Bing & Grøndahl særligt i årene 1908-15 og 1933-35.
Scholarships
Hielmstierne-Rosencrone 1908-09; Bielke 1908-09, 1915; Ronge 1913; Kaufmann 1916; Akad. 1919; Kunstakad. Aarsmed. 1 1919; Benny Claudi-Pedersen 1922; guldmed., Paris 1925 (keramik); P.A. Schou 1940.
Exhibitions
De afvistes Udst., Kbh. 1905; Charl. Forår 1906-07; KE 1908; Den frie Udst. 1908-14, 1922, 1924-32, 1943-48, 1950, 1952-60, 1970 (mindeophængn.); Ung da. Kunst, Den frie Udst. bygn. 1910; Dä. Ausst., Kunstgewerbe Mus., Berlin 1910-11; Exhib. of Works by Modern Da. Artists, Public Art Gal., Brighton 1912; Exhib. of Contemp. Scand. Art, N.Y. 1912; Grønningen 1915-17; Da. Udst., Liljevalchs, Sth. 1918; Nyere da. Kunst, smst. 1919; verdensudst., Paris 1925, 1937; Da. Nat. Exhib., Brooklyn Mus. 1927; Det da. Kunststævne, Forum 1929; Da. Painting, Sculpture and Applied Art, Toronto 1929; Frie jyske Malere 1933; Da. Udst., Amsterdam 1934; Den fynske Forårsudst. 1934; Rundskueudst. 1936; Da. Udst., Bukarest, Beograd 1936-37; Da.-Norsk Billedh.sammenslutn., Kunstnernes Hus, Oslo 1938; Da. Kunst, Fyens Forum 1940; Tegneudst., Stat. Mus. for Kunst 1940-41; Sommerudst., smst. 1941; Nord. Udst., Århus 1941; Da., islandsk, svensk konst, Göteborg 1941; Da. Kunsthaandv., Nat.mus., Sth. 1942; Den off. da. Kunstudst., Oslo 1946; Da. Art Treasures, Victoria and Albert Mus., London 1948; Rådhushallen, Århus 1952; Da. Illustratorer, Fr.berg Rådhus 1960; Århus Kunst Gal. 1960; Farver på papir, Lolland-Falsters Kunstmus. 1976; Menneskeopfattelser, Vejle Kunstmus. 1977; Skulptur i mørke, Nordjyll. Kunstmus. 1983; Hundrede år med Aluminia, Kunstforen., Kbh. 1990; Fugle i kunsten, Nivaagaard 1991. Separatudstillinger: Kunstforen., Kbh. 1917, 1919-21, 1923, 1928, 1932; Den frie Udst. bygn. 1933; Kunstindustrimus. 1935, 1938, 1941; Kunsthallen, Kbh. 1938; Haagen-Müllers Kunsthdl., Kbh. 1960, 1967; Den kgl. Porcelainsfabrik, Kbh. 1964; Brdr. Christensens Kunstsalon, Næstved 1971; Paltholmcentret, Farum 1992.
Artworks
Literature
Pol. 6.10.1921 (Sig. Swane); 25.10.1933 (K. Pontoppidan); 3.12.1938 (samme); Berl. Tid. 8.3.1923 (Kai Flor); 17.11.1928 (samme); 23.10.1933 (samme); 1.11.1941 (samme); 6.3.1960 (interv.); Sig. Schultz: Nyere da. Billedhuggerkunst, 1929, 16, 80; Dag. Nyh. 23.10.1933 (Sig. Schultz); Xenius Rostock: Den kgl. Porcelainsfabrik, 1938, 55f; Svend Rindholt: K.K., 1939; Merete Bodelsen i: Da. Kunsthaandv., Nat.mus., Sth. 1942; Lorenz Ferdinand: Fuglene i landskabet, større da. fuglelokaliteter, II, 1980; Mirjam Gelfer-Jørgensen: Da. kunsthåndv. fra 1850 til vor tid, 1982, 137, 186; Lennart Gottlieb og Hanne Abildgaard i: Grønningen, de tidlige år, Glyptoteket 1990; Lorenz Ferdinand og Mog. Hoff i: Fugle i kunsten, Nivaagaard 1991; Erik Mortensen: K.K. 1880-1969, maler, tegner og keramiker, 1994.
|