Paul Prieur

Biography

Paul Prieur var en banebryder inden for den kunstart, han helligede sig, og som var opfundet i Frankrig omkring 10 år før hans første, daterede emalje. Han er den tidligste udøver af denne kunst i Danmark. P.s fortjeneste er ikke hans evner som portrætskildrer, for han malede altid efter fremmede forlæg (herhjemme bl.a. Karel van Mander og A. Wuchters), men derimod hans enestående tekniske dygtighed, hans viden om emaljens farve, kemi og ideelle brænding. Hans store emaljer af Frederik III (1663, Rosenborgsamlingen), der måler 23 x 18 cm, og Frederik IIIs 5 ældste børn (1671, samme sted) er præstationer uden sidestykke i samtidens europæiske kunst. 2 andre store emaljer forestillende Christian V og dronning Charlotte Amalie er gået til grunde 1794. De fleste af hans kongeportrætter er af beskednere mål, malet på en guldplade og beregnet til at give bort af kongen som udmærkelsestegn. 16 næsten ens Frederik III-emaljer findes på Rosenborg, dateret mellem 1666 og 1669. De mange små portrætter er måske ikke blevet givet bort på grund af kongens død. Portrætterne af Frederik III udviser meget lille variation over det samme portræt af van Mander. Kongen er i rustning og vist som brystbillede en face til højre. Også i 1670erne blev P. meget benyttet af sønnen, Christian V, emaljerne blev her udført efter forlæg af Abraham Wuchters. Karakteristisk for P. er kraftige farver, især en lyseblå, der ofte bruges som portrætbaggrund eller på emaljens bagside, hvor signatur og datering i reglen er placeret.

Author: Torben Holck Colding (T.H.C.) Abbreviations Notice: The information comes from the 4th version of Weilbachs Kunstnerleksikon. The editing of the encyclopedia ended in 1994. The information is not continuously updated.