Genealogy
Mickelborg, Finn, *1932, maler. *8.10.1932 i Kbh. Forældre: Porcelainsarb. Georg Andersen og skotøjsarb. Hertha Rigmor M. ~15.8.1970 i Kbh. med sygehjælper Tove Augusta Gram Hansen, *20.7.1933 smst., datter af repræsentant Helge Gram H. og Edith Hansen. Separeret 1994. Samliv fra 7.1.1990 med marskandiser Kirsten Larsen, *30.6.1947 i Kbh., datter af marskandiser Hans Peter L. og Else Edith Toftsø.
Biography
Finn Mickelborg fattede, med udgangspunkt i det københavnske kunstnermiljø i 1960erne, hvor han udfoldede sig som jazzmusiker og værtshusejer, interesse for surrealismen, som den blev dyrket i kredsen omkring Galerie Passepartout, med vægten lagt på perfektion og sciencefictionagtige, okkulte emner. Venskabet med Bamse Kragh-Jacobsen førte M. mod det konstruktive maleri, en interesse der blev uddybet gennem mødet i 1974 med Torben Ebbesen og den oprindelige kerne af Ny Abstraktion, som M., ligesom det havde været tilfældet med gruppen Gevind, var en ivrig initiativtager til. M. forfattede således udkastet til Ny Abstraktions manifest i 1976 og var en af drivkræfterne i gruppens hektiske udstillingsaktivitet i 1980erne. Det var i samme periode, M. opdagede mulighederne i maleri med sprøjtepistol, og med denne teknik har han perfektioneret sit maleri til en række arbejder, der alle udspringer af ideer om farvens modulation, men falder i 2 principielt forskellige hovedgrupper. Den ene er minimalistiske "sporbilleder", hvor vekslende, som oftest sorte og hvide, striber manipulerer med beskuerens øjne. Den anden gruppe kan karakteriseres som mørke "rumlandskaber", hvor modulerede spor af farve danner kompositionen og udspringer af tanker om dramatiske begivenheder i universet og lysets hastighed, fastfrosset i et glimt. M. har skriftligt formuleret egne teorier om modulation i maleri og skabt en række videoer og videoinstallationer udsprunget af beslægtede problemstillinger.
Education
Automekaniker; Kunsthåndv.sk. 1957-58; elev af Bamse Kragh-Jacobsen 1960-65.
Travels
Occupations
Professionel jazzmusiker 1956-68.
Stat. Kunstfonds kunstn. kons. i Ballerup 1987-93; fmd. for Grønningen fra 1990; medl. af Akad.rådet fra 1993; medl. af Kunstnersammenslutn. Samråd fra 1993.
Scholarships
Sødrings Pr. 1973; Stat. Kunstfond 1974-75, 1979, 1982, 1985, det 3-årige stip. 1988; Arne Petersen og hustrus legat 1983; Irgens-Bergh 1987; Eckersberg Med. 1988; LOs Kulturpr. 1990.
Exhibitions
Surrealisterne 1966-67, 1969; Charl. Forår 1969-75; KE 1969- 70; Gevind 1971-76; Ny Abstraktion 1976-86, 1988; Grønningen 1984, 1989-94; De Danske, Kulturhuset og Liljevalchs, Sth. 1984-85; Å-udst. 1985; Intericon, Charl.borg 1986; Norths 10 års jub.udst., Fyns Kunstmus. 1986; Bordic Video Art, Moderna Mus., Sth. 1991. Separatudstillinger: Gal. Per Sten, Kbh. 1976-79; Himmerlands Kunstmus. 1981; Trapholt 1983 (s.m. Niels Nedergård og Viera Collaro); Gal. Nørballe, Kbh. 1985; Den frie Udst. bygn. 1987, 1992; Sønderjyll. Kunstmus. 1987; Glyptoteket 1990; Det da. Hus, Paris m.fl. 1991 (s.m. Thomas Bang); Randers Kunstmus. 1992; Clausens Kunsthdl., Kbh. 1993; Gal. NB, Viborg 1993; Gal. Anesen, Hillerød 1993; Gal. 2112, Kbh. 1994; Rundetårn, Kbh. 1995 (s.m. Tonny Hørning).
Artworks
Den overordnede (1971, Herning Kunstmus.); Modulationer (1980, Stat. Mus. for Kunst); Uden titel (1982, Trapholt); Maleri nr. 674. Modulationer (1983, Herning Kunstmus.); Modulationer (6 gouacher, 1984, Fyns Kunstmus., Vejle Kunstmus.); Uden titel (1985, Trapholt); Maleri 727 (1987, Sønderjyll. Kunstmus.); Kors (1987); Uden titel (1993). Udsmykninger: Nakskov Udd.center (1981, s.m. Torben Ebbesen og Tonny Hørning); EU-salen, Udenrigsmin., Kbh. (1982); Specialarbejdersk. for Århus og Omegn (1985, s.m. Ny Abstraktion). Film og video: Modulation (eksperimentalfilm, 1976, s.m. Torben Ebbesen, Tonny Hørning, Klaus Hilligsøe); Synets åbning (videoinstall., Glyptoteket 1990); Interface (video til udst. Bordic Video Art, Moderna Mus., Sth. 1991). Skriftlige arbejder: Modulation III, 1987.
Literature
Claus Bojesen i: Hrymfaxe 3, 1978, 56-61 (samtale); North- Inf. 101, 1981; Ark.tur 5, 1982, 176-81; Lars Ole Knippel i: Herning Kunstmus. Bulletin nr. 3, 1986, 19-22; Claus Bojesen i: Hrymfaxe 1, 1987, 6-10; J.J. Thorsen: Modernisme i da. malerkunst, 1987; Leila Krogh: Kunst i rummet, 1989; Torben Weirup: Warp 5. Ind i F.M.s maleri, 1993; M. Barbusse og L. Olesen: De konkrete, 1995.
|