Genealogy
Lemmerz, Christian, *1959, billedhugger. *30.1.1959 i Karlsruhe. Forældre: Dir. Dieter L. og Lore Kautzmann.
Biography
Christian Lemmerz fik en klassisk billedhuggeruddannelse i Italien, hvilket blev et vigtigt grundlag for den dekonstruktion af skulpturens form, han siden har praktiseret. Hans arbejder kan karakteriseres som en afvisning af det formelle formsprog til fordel for undersøgelser af materialeæstetikken. Værktitlerne henviser ofte til sygdom og død med religiøse, filosofiske begreber på den ene side og sort humor og banaliteter på den anden. Konfrontationen mellem beskuer og værk i form af skulptur, installation, tegning eller bearbejdet fotografi har været væsentlig. Performances, film og video er opstået parallelt med de skulpturelle værker, siden L. i 1981 kom til København. Her blev han medlem af Værkstedet Værst, startet af Erik A. Frandsen, som han havde mødt i Carrara. Efter opløsningen af værkstedet i 1984 deltog han i performances med gruppen Værst, ofte i samarbejde med Michael Kvium. Værkerne hvilede på kropslig gestus, hvilket gav en stærk, direkte kommunikation med publikum i billedlig og mimisk tematisering af områder som det patologiske, pornografiske, klassiske, sociale og politiske. Skulpturgruppen Anamnesis 1-10 betegnede L.s gennembrud. De ti individuelle skulpturer fremstod i blandede materialer, hvor jernskeletter bar totter af hønsenet, kunststof eller ståluld holdt sammen af hæfteplaster og ståltråd og indsmurt i margarine, og de gav stærke associationer til eksistenser i forvandling og opløsning. Siden udførte L. en række store tematisk sammenkædede installationer og udstillinger, som kunne bestå af både to- og tredimensionelle værker, udført i mange materialer. Kroppens væsker og åbninger såvel som torsoen og de enkelte kropsdele blev billedliggjort som skulptur, i tegning eller fotografi i en undersøgelse af abstrakte begrebers hjemsted i kroppen som udgangspunkt for orientering i verden. L. har siden Anamnesis flere gange inddraget alle sanser som en del af værket, senest med installationerne Scene og White Shadow, hvor spejling i såvel overført som konkret forstand blev anvendt i en overskridelse af tabuer.
Education
Kunstakad., Carrara 1978-82; Kunstakad. Kbh. 1983- 88.
Travels
Længere ophold i Paris 1979-82; Barcelona 1986-91; Bruxelles 1992-93.
Occupations
Scholarships
Villiam H. Michaelsen 1986; Hafnias rejselegat 1986; Arthur Köpcke 1987; Da. Kunstkritikeres pr. 1994; The Golden Gate Award, San Francisco 1995 (for WoodooEuropa, s.m. Michael Kvium).
Exhibitions
Der Ring des Niebelungen, Værkstedet Værst, Kbh. 1982; Græsset malker koens ben, smst. 1983; Gud og Grammatik, Charl.borg 1984; Charl. Eft. 1985; Limelight, Charl.borg 1986; Villiam H. Michaelsens legat, Kobberstiksaml. 1986; Skulpturens Tid, Sophienholm, Lyngby 1987; De da. Vilde, Nordens Hus, Reykjavík m.fl. 1987; Inferno, Stat. Mus. for Kunst 1993. Separatudstillinger: Gal. Sub- Set, Kbh. 1983; Cordelia, Tranegården, Gent. 1984 (s.m. Erik A. Frandsen); Værst, Eks-sk. Forlag, Kbh. 1985 (s.m. Michael Kvium); Man skal ikke altid give folk en hjælpende hånd, Vesterbrog. 116C, Kbh. 1985 (s.m. Peter Bonde, E.A. Frandsen); La scultura moderna é sempre bella, Gal. Specta, Århus 1986; Afasi, Gal. Prag, Hell. 1987; Das Schweigen, Køge Skitsesaml. 1987; Requiem, Horsens Kunstmus. Lunden 1987; Psyke, Gal. Spekta, Århus 1987; Skrevet i vand, Århus Kunstmus. 1988; Wiederaufbereitung, London Bar, Barcelona 1988; Katharsis, Gal. Prag, Hell. 1988; Melancholia, smst. 1989; Limbo, Horsens Kunstmus. Lunden 1991; Franz Pedersens Kunsthdl., Horsens 1992, 1994; Abfall, Vestsjæll. Kunstmus. 1993; Geschlecht, Gal. Faurschou, Kbh. 1993; Lichtfall, Espace Enface, Bruxelles 1993; Scene, Esbjerg Kunstmus. 1994; Anatomi, Kobberstiksaml. 1994; White Shadow, DCA Gal., N.Y. 1994; Dio Cane, Gal. Faurschou, Kbh. 1995.
Artworks
Performances (tegneserie, 1985, Kobberstiksaml., s.m. M. Kvium); Fettbaby (1985, Horsens Kunstmus. Lunden); Afasi III (1986, smst.); Anamnesis 1-10 (1986, destrueret); Gedankenkoncentrat (1986, Aarhus Kunstmus.); Afasi (1986, Vestsjæll. Kunstmus.); Das Schweigen (1987/88, smst.); Requiem (1987, Horsens Kunstmus. Lunden); Katharsis (1987, smst.); Todesfigur (1987-88, smst.); Psyke 1-3 (1988, smst.); Sfinks II (1988-93, dep. Glyptoteket); Franki V (1992-93, Horsens Kunstmus. Lunden); Stilleben, Schwimmer (1992-93, Stat. Mus. for Kunst); Lebernebel (1993, Saatchi Coll., London); Mikado (1993, smst.); Scene (1994); White Shadow (1994). Film: Fut Fut SchatziFut (8mm, 1983, s.m. E.A. Frandsen); Grød (16mm, 1986, s.m. Værst); WoodooEuropa (35mm, 1994, s.m. M. Kvium). Performances: Cordelia I, Tranegården, Gent. 1984 (s.m. performancegruppen T'um); Nihil, Gal. Sub-Set, Kbh. 1984 (s.m. M. Kvium); Vi har intet at sige, men vi gør det så koncentreret som muligt, Café Krasnapolsky, Kbh. 1985 (s.m. performancegruppen Værst); Bjergbestigerne I dalen, Charl. Eft. 1985 (s.m. Værst); Hans, Holbæk Kunsthåndv.sk. m.fl. 1985 (s.m. Værst); Afasi, Sole, Stavanger 1986 (s.m. Værst); Tod, Sveaborg, Helsingfors 1986 (s.m. Sonny Tronborg); Afasi I, Café Kellerdirk, Kbh. 1987 (s.m. Værst); Afasi II, Sveaborg, Helsingfors 1987 (s.m. Værst); Legeme, Århus Festuge m.fl. 1989 (s.m. Værst). Scenografi: Brok (1994, Edisonscenen); Hair (1995, Betty Nansen Teater). Illustrationer: Georges Bataille: Historien om øjet, 1986; Samuel Beckett: Worstward Ho, 1994.
Literature
C.L.: Bibl. Burlesk, 10, 1983; Beth Laurin i: Paletten, 4, 1983, 4; Peter S. Meyer i: Atlas, 3, 1986 (interv.); C.L.: Das Zeug, Gal. Specta 1986; Pol. 27.2.86 (Hellen Lassen); 11.12.86 (Øystein Hjort); 2.5.89 (samme); 9.2.93 (Malene Vest Hansen); Inf. 17.12.86 (Preben Hygum); 29.11.88 (Peter Laugesen); 24.2.93 (Ann Lumbye Sørensen); 15.3.93 (Lars Grambye); 30.9.94 (Lars Movin); Ane Hejlskov Larsen i: Kunst og Mus., 1987, 74-76, 83; Peter S. Meyer i: C.L., skitser, Køge Skitsesaml. m.fl. 1987; C.L. i: Katharsis, Gal. Prag 1988; Lennart Gottlieb (red.) i: Skrevet i vand, Århus Kunstmus. 1988; Peter S. Meyer i: L., psyke, Gal. Specta, Århus 1988; Jyll.p. 17.11.88 (Ib Sinding); 12.12.89 (Anders Kold); Berl.Tid. 12.12.88 (Henrik Wivel); 17.5.91 (Ole Nørlyng); Weekendavisen 14-19.4.89 (Poul Erik Tøjner); 15- 21.10.93 (Jens Martin Eriksen og C.L.); 6-12.5.94 (Birgitte Kosovic); Chr. Gether og C. L. i: Abfall, Vestsjæll. Kunstmus. 1993; Hans Dam Christensen i: Kunst og Antikviteter, 6, 1994; Vibeke Knudsen i: Lommebog 63, Kobberstiksaml., 1994; Ann Lumbye Sørensen i: Øjeblikket, 20, 1994; Michael Hübl i: L., Gal. Faurschou, Kbh. 1994.
|