Henning Damgård-Sørensen

Weilbach information

Genealogy

Damgård-Sørensen, Henning, *1928, maler, billedhugger og grafiker. *4.4.1928 i Ålborg. Forældre: Bagersv., senere bagerm. Christian Sørensen og Camilla Damgård. ~28.11.1953 i Kbh. med overlærer Lis Pedersen, *9.7.1934 smst., datter af maskinarb. Ingvard Marinus P. og fabriksarb. Ketty Nikoline Louise Madsen.

Biography

Henning Damgård-Sørensen debuterede i begyndelsen af 1950erne med landskabsbilleder, men bevægede sig hurtigt i retning af et geometrisk abstrakt maleri med stærke, klare farver. D.-S. har ydet sin hovedindsats inden for en lang række, ofte omfattende, udsmykningsopgaver og har gennem hele sin løbebane været stærkt engageret i kunstens integration i hverdagen på arbejdspladser, stationer, svømmehaller, skoler. Få danske kunstnere har arbejdet så intenst med relieffets inkorporering i arkitektoniske bygningselementer. Materialet kan være træ eller metal og ofte anvendes et modul, der drejes og vendes, så der opnås en urolig og dynamisk bevægelse af fladen. Når man passerer forbi, skifter farvetone og rytme. D. arbejder med optiske problemer i sine nonfigurative, farvestrålende og rytmiske relieffer. Han har endvidere engageret sig stærkt i kunstlivet som administrator og som politiker. Han er en varm fortaler for samspillet mellem arkitekter og billedkunstnere og en engageret debattør med en stadig polemisk holdning over for tidens kulturpolitik.

Education

Murer; som kunstner autodidakt.

Travels

Talrige rejser i Europa.

Occupations

Censor for KE 1964-65; fmd. for Grønningen 1967-89; censor for KP 1970; medl. af Stat. Kunstfonds udsmykn.udv. 1978-81; fmd. for Udst.bygn. Charl.borg fra 1987.

Scholarships

Akad. 1963-65; Stat. Kunstfonds 3-årige stip. 1965; Eckersberg Med. 1979; Pacht 1986.

Exhibitions

KE 1950-51, 1958-59, 1961-63; KP 1961, 1963-64; Charl. Forår 1964; Grønningen 1966-72, 1974-77, 1979, 1981-82, 1984-94; Å-udst. 1965, 1967, 1969, 1972, 1974, 1982; Vrå-udst. 1966, 1974-76, 1978, 1983-86; Østersøbien., Rostock 1967; Da. nutidskunst, Ateneum, Helsingfors 1968; Den blå citron 1970, 1972, 1974, 1975, 1978; Charl. Eft. 1971; 11 da. kunstnere, Århus Kunstforen. af 1947, 1971; Art Danois 1945-1973, Gal. Nat. du Grand Palais, Paris 1973; Fire fra Grønningen, Nordjyll. Kunstmus. 1974; Huset som billede, Louisiana 1981; Malere og deres udsmykninger, Vejen Kunstmus. 1982; Kunstnere for fred, Charl.borg 1983; Focus 3, Gl. Holtegaard 1985; Ny da. glaskunst, Centre Internat. du Vitrail, Chartres m.fl. 1988. Separatudstillinger: Trefoldigheden, Kbh. 1961; Gal. Hybler, Kbh. 1964-65; Århus Permanente 1965; Gal. Birch, Kbh. 1968; Det da. Hus, Paris 1969; Modellen, Tranegården m.fl. 1970-72; Tranegården 1978; Koldinghus 1978; Skagens Mus. 1980; Nikolaj, Kbh. 1990 (retrosp.); endv. en række udst. i udlandet, bl.a. Norge, Sverige, Finland, Polen, Tyskland, Israel, England. Holland, Frankrig.

Artworks

Kinetisk artist (1966, Esbjerg Kunstmus.); Relief II (1968, Nordjyll. Kunstmus.); Uden titel (1969, Trapholt); Den blå bølge (1970, Nordjyll. Kunstmus.); Relief (1973, smst.); Relief (1973, smst.); Uden titel (1979, Trapholt); Uden titel (billede i 3 dele, 1979, smst.); Maleri (1983, Stat. Mus. for Kunst). Udsmykninger: Ikast Centralsk. (1967); Dyrup & Co., Gladsaxe (skærm af acryllameller og panelvæg, 1968); Thune Centralsk. (1969); LO-sk., Helsingør (1969- 87, bl.a. kantineskillevæg 1969 og 1978, loft i konferencesal 1975, trappe 1976, panoptikonskulptur og -gulv 1987); Svømmehallen, Haraldslund, Ålborg (1970); Kildeskovshallen, Gent. (dek. fliser i soppebasin 1970, murrelief 1973); Roskilde Katedralsk. (1971); Roskilde Univ. Center (farvesætn., 1972-73); Gjellerupcentret, Århus (1973); Haderslev Rådhus (trappetårn, 1974); Svaneapoteket, Hjørring (1974); relief på Codanhus, Hjørring (1974); Skærbækværket (1974); Specialarbejdersk., Ålborg (1974); Kolding Eksportslagteri (1976); Husumsk., Kbh. (aulaloft, 1976); DFDS' Scandinavia (1977); Illum, Kbh. (1977); Fr.havn Rådhus (1978); Bornholmerfærgen Jens Kofoed (1979); Gori Værk, Kolding (1981); Greve Bibl. (1983); Høje Tåstrup Station (1984-85); intercitytog, DSB (1992); Sukkertoppen Mediecenter, Valby (glas, 1992); Nesa, Vangede (glas, 1993); endv. DSB-plakater (1982) og en række artikler om kolleger samt indlæg i kunstdebatten, bl.a. i Grønningens kataloger.

Literature

Poul Erik Skriver i: H.D.-S., 1990; Ole Schwalbe i: H.D.-S. Malerier og relieffer, Gal. Hybler, Kbh. 1965; Ark. nr. 21, 1970, 515f (Dyrup); nr. 2, 1972, 42 (LO-sk.); nr. 7, 1976, 280-84 (samme); Jyll.p. 14.1.1971 (Ib Sinding); 3.4.1980 (H.P.Jensen); 17.12.1981; 13.11.1982 (H.P.Jensen); 30.12.1986 (samme); 24.2.1990 (samme); Johan Møller Nielsen i: H.D.-S., Koldinghus 1978; samme i: F 15 Kontakt 2, 1978, 12-15; Ekstrabl. 30.3.1978 (Alex Steen); 15.12.1983; Johan Møller Nielsen i: Cras, XXVII, 1981, 90-94; Pol. 25.1.1982 (Hasse Havgaard); 19.3.1990 (Peter M. Hornung); Berl. Tid. 9.7.1984 (samme); 3.8.1987 (samme); 28.2.1990 (Ole Nørlyng); Jens Jørgen Thorsen: Modernisme, 1987; Leila Krogh: Kunst i rummet, 1989; Cras, 1991 (interv.).

Author: Hanne Pedersen (H.Pe.) Abbreviations Notice: The information comes from the 4th version of Weilbachs Kunstnerleksikon. The editing of the encyclopedia ended in 1994. The information is not continuously updated.