Vera Myhre

Weilbach information

Genealogy

Myhre, Vera, *1920, grafiker og maler. *25.7.1920 i Kbh. Forældre: Købmand, senere vinhdl. Oskar Eliasen og Eva Barham. ~11.7.1943 i Søllerød med ark. Gert Peter Roseler Myhre, *4.7.1919 i Kbh., ?2.4.1994, søn af teknisk tegner, senere ing. Johan Peter Christian M. og Therese Vilhelmine Caroline Roseler.

Biography

Vera Myhre uddannede sig først som maler, men det blev tiden hos Holger J. Jensen på grafisk skole, der fik størst betydning for hende. Siden sin debut i 1947 har hun deltaget i en lang række udstillinger i Danmark og i udlandet, og har fra 1964 været medlem af kunstnersammenslutningen Kammeraterne. M. er først og fremmest grafiker. Hun arbejder med forskellige teknikker, træsnit, serigrafi og litografi. Hun har også lavet collager med revet og klippet papir og med film. Det første større værk er Græsk suite fra 1959 med 8 farvetræsnit, der blev udgivet sammen med digte af Uffe Harder. I 1980 vandt hun en prisopgave Byen her og nu, der var udskrevet af Kunstakademiet i København. Motiverne til dette arbejde er, ligesom til størsteparten af M.s produktion, hentet fra storbyen og blandt dens mennesker. Hun synliggør det abstrakte formsprog i de kendte, måske oversete, hverdagselementer, gader med fortovsfliser og fodgængerovergange, lyskegler fra biler og gadelygter, ventesales bænke og mennesker, aviser med og uden læsere, flaksende fugle i parken og lyse romerske parasoller. De enkelte temaer gennemarbejdes, og variationer i perspektiv og afskæringer fremhæver rytmer og bevægelser, lys og skygge. En serie farveserigrafier Mor og barn fra 1992 har hentet inspiration fra østasiatiske træsnit og papirbilleder. Mor og barn-motivet blev også anvendt til udsmykningen af IC3-toget Mathilde Fibiger. M. har haft talrige faglige tillidshverv, og herigennem fået stor betydning. Hun var den første kvinde, der blev formand for Malende Kunstneres Sammenslutning (1966), og den første kvindelige præsident for Kunstakademiet (1975).

Education

Kunstakad. Kbh. (Aksel Jørgensen) 1941-42, (Vilh. Lundstrøm) 1943-44, (samme) 1947-49, (Holger J. Jensen) 1951- 55.

Travels

Paris 1947; Grækenland 1954; N.Y., Canada, Mexico, Island 1964; Grønland 1976; Thailand, Bali 1978; Kenya 1980; Japan 1985.

Occupations

Fmd. for Malende Kunstneres Sammenslutn. 1966-68; medl. af Akad.rådet 1974-90; fmd. og præsident for Kunstakad. Kbh. 1975-77; fmd. for malerfaggruppen, smst. 1977-79, 1985; medl. af Udv. for kirkekunst, smst. 1968-81; af repr.skabet for Stat. Kunstfond 1977-85; af best. for Kunst på Arb.pl. 1987-93; undervist i grafik på på Konservatorsk., Kunstakad. Kbh., 1981-86, på grafisk sk. smst. 1986.

Scholarships

Gerda Iversen 1946, 1949; Stat. Kunstfond 1972; Ancker 1976: Akad. Årspr. 1979; Eckersberg Med. 1981; Tagea Brandt 1983; årlig statsydelse fra 1984; LOs Kulturpr. 1985; Vilh. Pacht 1986; J.V. Andersen 1987; Henry Heerup 1987, 1989, 1991; Lavrens Bogtman Fonden 1988; Godfred Eickhoff 1989; Ole Haslund 1993; Anne Marie Telmányi 1995.

Exhibitions

KE 1947, 1953-54, 1959; Charl. Eft. (s.m. Grafisk Kunstnersamf.) 1949-56, 195960, 1971; Nord. Grafik Union, Finland 1951, Sth. 1960, Bergen 1975; Da. grafik, Fyns Stiftsmus. 1952; Grafisk Kunstnersamf., Angola 1952, N.Y. 1955, Carrara 1957, Biel 1958, Ljubljana 1963, Kunstforen., Kbh. 1963, Lugano 1966, Como 1968, Krakow 1976, Koszalin 1978; Charl. Forår 1953-54, 1957; KP 1953- 54, 1959, 1961-62; Vrå-udst. 1961; Med Dannebrogen i topp, Liljevalchs Konsthall, Sth. 1961; Kammeraterne 1963-94; Kvindel. Kunstneres Samf., Paris 1958, Åbo 1961; Å-udst. 1975-76, 1979, 1982; Pol. grafiske særtryk, Kunstindustrimus. 1976; Grafik gennem 150 år, Nordjyll. Kunstmus. 1976; Sætstykker af en virkelighed, Kastrupgaardsaml. 1979; Da. grafikere 1980, 1983-84, 1987-88; Bien. der Ostseeländer, Rostock 1981; Blik på da. nutidskunst, Charl.borg 1981; Kunstnere for fred, smst. 1983; Tagea Brandts kunstnere, Brandts Klædefabrik 1987. Separatudstillinger: Kunstkredsen for grafik og skulptur, Fr.berg 1959; Gal. Gl. Strand, Kbh. 1968, 1970, 1978; Sønderjyll. Kunstmus. 1972; Kunstnernes Hus, Oslo 1972; Pol. Hus, forhallen 1974; Gal. Torso, Odense 1975; Holbæk Mus. 1976 (s.m. Tove Olafsson); Gal. Mensch, Hamburg 1977; Gal. Hummeluhre, Århus 1979, 1989; Vejen Mus. 1980 (s.m. Gutte Eriksen og Jane Muus); Aabenraa Mus. 1980 (s.m. samme); Skovhuset, Værløse 1980; Det da. Selskab, Edinburgh m.fl. 1981 (s.m. Vibeke Mencke-Nielsen); Billedværkstedet, Fosdalen, Brovst 1986-87; Kunstforen., Kbh. 1987; Jens Nielsen og Olivia Holm-Møller Mus. 1992-93.

Artworks

Østre Anlæg (udst. 1947); Toscanalandskab ved Firenze (udst. 1953); Gadebillede, Kgs. Nytorv (udst. 1953); Mor og 2 børn (collage, 1986, Løgstør Sygehus); Solsejl og parasoller (collage, Fjerritslev Rådhus); Portræt af 3 drenge (collage, 1989); portræt (tegn., 1993). Grafikmapper: Græsk suite (8 farvetræsnit, 1959); Byen her og nu (12 stentryk, 1980); Jernbanehjul (5 stentryk, 1984); Mor og barn (6 farveserigrafier, 1992). Illustrationer: Hvedekorn, 1952-59; Vild Hvede; Ordsprogenes bog, 1963; Arb.miljøfondets årsberetn., 1980; Handelsbankens årsregnskab, 1980 (15 tegn. af Erichsens Palæ); Da. grafik gennem 25 år, 1985. Bogomslag: Hvedekorn, 1945, 1956, 1959; Vild Hvede, 1951; Martin Andersen Nexø: Ann Mari's rejse, 1975; Drude Nielsen: Rejse i tid, 1975; Massekommunikation og offentlighed, 1980; Undervisn.minist. (udg.): Uddannelse, 10 numre, 1981. Udsmykninger: Portræt af en avis, Fr.berg Rådhus (3 collager, 1979); Rytmer og spændinger (7 collager og 12 stentryk, 1981, Bikuben, Silkeg., Kbh.); Jernbanehjul (4 tegn., 1984, for DSB, placeret i lyntog); Byen her og nu (13 stentryk, 1985, Østre Landsret); Mor og børn, Lokomotiv (plastfolie, 1992, opsat på 20 gavle i IC3-toget Mathilde Fibiger); repr. i Kobberstiksaml., Kastrupgaardsaml.; Kbh. Bymus.; Fyns Kunstmus.; Holbæk Mus; Nordjyll. Kunstmus.; Skive Mus.; Skovgaard Mus.; Vestsjæll. Kunstmus.; Storstrøms Kunstmus.; Svendborg Mus.; Tønder Mus.; Aabenraa Mus.; Vejen Kunstmus.; Vejle Kunstmus.; Kupferstichkabinett, Veste Coburg; Riverside Drive Mus., N.Y.; Wolfgang Gurlitt Mus., Linz; Victoria and Albert Mus., London. Skriftlige arbejder: Sådan bliver det til, Kunst, sept. 1969; Virkeligheden og visionen, Grafik 1971; Hvad er grafik?, kat., Å-udst. 1979; Parasoller og solsejl, kat., Å-udst. 1982; flere artikler i kat., Kammeraterne; radioforedrag om udst., grafik m.m.

Literature

Pierre Lübecker: Forord til græsk suite, 1959; Per Jølting: Omkring en kunstner, 1968; Ole Seyffart Sørensen i: Fagbl., 1973; samme i: Grafik, nr. 5, 1974, 9-11; Ulla Holst: 30 kvindelige da. grafikere, 1983; Hanne Abildgaard i: Kunstklubben, 50, 1983; Esther Nyholm: Tagea Brandts kunstnere, 1987; Vivi Myhre Morell i: kat. Kunstforen., Kbh. 1987; Gertrud Købke Sutton: V.M.s billedverden, De unges Kunstkreds 1991. Aviser: Soc.Dem. 22.11.1954; Berl. Tid. 28.2.1959; 25.7.1970; 3.8.1970; 20.12.1978; 1.3.1980; 24.7.1980; 21.10.1987; Inf. 5.3.1959; 13.10.1987; 16.3.1989; Dag. Nyh. 8.3.1959; Pol. 12.3.1959; 30.4.1964 (interv.); 26.7.1970 (interv.); 4.8.1974; 2.3.1980; 21.2.1987; 8.10.1987; 24.7. 1990; Berl. Aften 2.5.1964; 22.2.1968; 13.6.1975 (interv.); Kristligt Dagbl. 7.3.1968. Portrætuds., En grafiker, V.M. (20.12.1978 og 1.8.1987, DR TV, Annemarie Noltenius).

Author: Kirsten Olesen (Ki.O.) Abbreviations Notice: The information comes from the 4th version of Weilbachs Kunstnerleksikon. The editing of the encyclopedia ended in 1994. The information is not continuously updated.