Hans Henrik Lerfeldt

Weilbach information

Genealogy

Lerfeldt, Hans Henrik, 1946-1989, maler og grafiker. *16.8.1946 i Århus, ?27.7.1989 i Kbh., begr. smst. (De ukendtes Grav, Bispebjerg). Adoptivforældre: Provst Erik L. og faglærer Kirsten Wilkenschildt. Ugift.

Biography

Hans Henrik Lerfeldt blev adopteret ind i et meget religiøst hjem. Hans adoptivfader, som var præst, overlod ham til forskellige børnehjem. Moralske fordomme og fortrængninger satte dybe spor i hans underbevidsthed. Han blev fra begyndelsen af 1970erne stærkt inspireret af surrealismen med Wilhelm Freddie som et væsentligt forbillede. Kvinden blev hans foretrukne motiv. I disse år dukker alle de elementer op, der i de følgende år kom til at kendetegne hans maleri: Dameben med strømpebånd, højhælede sko, kønsorganer, piske og insekter. Han dyrkede det provokerende og frastødende med stærk vægt på det erotiske. Han malede med en ekstrem præcision, som var med til at skabe distance og give en illusion af virkelighed. Fra 1980erne stammer en række malerier fra Berlin, hvor han har ladet sig inspirere af gamle fotografier, bl.a. af sig selv som barn. Disse billeder har den samme præcision og kølige distance til motivet som hans erotiske billeder. Hans store interesse for jazz inspirerede ham til en række plakater og malerier, bl.a. af Chet Baker.

Education

Kunstakad. Kbh., grafisk sk. (Palle Nielsen m.fl.) 1965- 70.

Travels

Bosat i Berlin som barn; Tyskland, Belgien 1970erne; England, Holland.

Occupations

Medl. af cens.kom. for KE 1970-71.

Scholarships

Hammann 1970; J.R. Lund 1970; Villiam H. Michaelsen 1975; Stat. Kunstfond, det 3-årige stip. 1985.

Exhibitions

Charl. Forår 1968-70; KE 1968-69; Corner 1970-75; Charl. Eft. 1971; bien. der Ostseeländer, Rostock 1971; Farver på papir, Storstrøms Kunstmus. 1977; Profiler i da. grafik, Gal. Asbæk, Kbh. 1977; Påskeudst., Gal. Clemens, Århus 1978; Å-udst. 1979; Frokost i det Grønne, Ordrupgaard 1982; Nat af bly og aske, Charl.borg 1984; Fra figenblad til krinoline, Nikolaj, Kbh. 1984; Holberg 1984, Gal. Asbæk, Kbh. 1984; Portrætter, Gal. Asbæk m.fl., Kbh. 1985. Separatudstillinger: Gal. Nyboder, Kbh. 1966; Grafisk Gal., Århus 1967; Aarhus Permanente 1969; Gal. Alliance, Kbh. 1970; Gal. 38, Kbh. 1973; Gal. Clemens, Århus 1975-76, 1980; Gal. Passepartout, Kbh. 1976; Haderslev Mus. 1976; Gal. Asbæk, Kbh. 1978, 1980-81, 1985; Gal. 1+1, Helsingborg 1979; Surrealisme, Ribe Kunstmus. 1981; Vin & Grafik, Århus 1984; Erotisk symbolisme i Danm., Sønderjyll. Kunstmus. 1985; Kunstforen., Kbh. 1990; Kulturhuset Toldkammeret, Helsingør 1993.

Artworks

Landskab (1970, Varde by og oplands Handelssk.); Landskab med kugler (1971, Ringkøbing Sk.); Landskab med kugler (1971, Rigsforen. til gigtens bekæmpelse, plejehjem, Fr.havn); Landskab med kugler og monolitter (1971, Sønderjyll. Kunstmus.); Naturen vågner efter regnen (1974); Freudlandskab (1978); Blindebuk (akvarel, 1979); Moonglow (akvarel, 1980); Einer der Auszug das Fürchten zu lernen III (1981); Brazilian delight (akvarel, 1981-82); Potsdamer Platz, Berlin (1982); Chet Baker in Italian Flashlight (1983); Karen Blixen (plakat, 1985, Da. Bogtjeneste); Ledestjerne (tegn., 1986); Distortion and Disorder (1987); Copenhagen Jazz Festival (plakat, 1987); endv. repr. i Kobberstiksaml.; Kastrupgårdsaml. Bøger: From the Blue World, 1985. Skriftlige arbejder: Kaj Ejstrup Nytryk 1969, i: Corner 1969; Magritte, virkelighedens mysterier, i: Grafik 5, 1972.

Literature

Knud Holten i: Kunst, 2, 1970, 27-29; Virtus Schade i: Samme, 42-44, 46; samme i: Kunst, 4, 1970, 90f; samme: 20 profiler i da. grafik, 1977, 80-84; Jens Jørgen Thorsen: H.H. L., 1981; Ole Lindboe i: Kunstavisen, 6, 1982, 6; Eva Suszkiewicz i: Levende billeder, 16.1.1984, 14-19; Ove Mogensen: H.H. L., 1985; Torben Weirup i: Kunstavisen 5, 1985, 15; Pol. 5.10.1990 (Anders Rou Jensen). Per Mossin: Der er altid en slange i paradiset. Portrætuds., DR TV 27.10.1986; Torben Skjødt Jensen (instr.): It's a Blue world, film om kunstneren, 1990.

Author: Marianne Barbusse Mariager (M.B.M.) Abbreviations Notice: The information comes from the 4th version of Weilbachs Kunstnerleksikon. The editing of the encyclopedia ended in 1994. The information is not continuously updated.