Thomas Bang

Weilbach information

Genealogy

Bang, Thomas, *1938, billedhugger. *6.9.1938 i Kbh. Forældre: Elektroingeniør Mogens Wiel B. og Inge Merete Selchau. Samliv med Grete Barder, *20.4.1940 på Fr.berg.

Biography

Thomas Bang kom til USA i 1958, hvor han efter sin uddannelse hurtigt blev en del af den amerikanske eksperimenterende kunst, der i begyndelsen af 1960erne var præget af minimalisme, koncept- og popkunst. B. mødte og udstillede sammen med pionerer som Carl André, Richard Serra, Jasper Johns, Frank Stella, Sol LeWitt, Bruce Nauman m.fl. B. tog dog afstand fra de formalistiske aspekter ved sin samtids kunst. For ham gjaldt det ikke en diskussion om kunst versus kunst, men en visualisering af erfarede tilværelsestemaer. Hertil kunne han anvende minimalismens materialevalg og reduktion af det subjektive aftryk på værket og konceptkunstens krav om materialisering af en idé. Det er kendetegnende for hele B.s værk, at han arbejder med ydmyge og associationsfattige materialer, og at han visualiserer en eksistentialistisk grundholdning. Fragmentet er et tilbagevendende tema, og centrale begreber er konstruktion, destruktion, åben, lukket, afdækning, tildækning, struktur og proces. Bortset fra de tidlige, tidstypiske malerier i en bearbejdet dekorativ konstruktivisme, har B.s arbejder været en undersøgelse af objektets muligheder, materialeæstetisk og erkendelsesmæssigt. De tredimensionelle objekter fra slutningen af 1960erne kan betegnes som overgange fra maleriet til de senere fritstående værker. De havde karakter af tredimensionelle, maleriske tegninger, ophængt på væggen og udført i stof, gummi og metal. Materialernes vægt var bestemmende for strukturernes forløb. Med udgangspunkt i den sokkelløse, minimalistiske skulptur, udført i formstøbte, industrielle materialer tilførte B. objektet en processuel dimension, idet han arbejdede med at synliggøre midlertidigheden og forandringen som et eksistentielt grundvilkår. Heraf opstod i begyndelsen af 1970erne en række asketiske, stærkt reduktive og kompakte gulvobjekter. Det var lange, firkantede stænger eller cirkler, udført i formstøbt gips, gennembrudt i varierende grad, hvorved en gennemløbende ståltrådsrulle blev helt eller delvis afdækket. Derefter fulgte væg- og gulvobjekter med en udvidelse af værkets territorium. Kunstneren lod ståltråd og drivremme løbe ud fra gipsformen eller mod gipsobjektet. Åbningen mod det omgivende rum understregede en tomhed omkring objektet, forstærkede objektets fremmedhed og midlertidighed. Kompleksiteten blev markant i 1980erne, hvor arbejderne ofte blev til visuelle metaforer for energi og forvandling. I starten af 1990erne har B. arbejdet med store formater sideløbende med små gulv- og vægobjekter. Træ er således blevet det dominerende materiale, bøjet i ovale former og med en gennemført finish, sammensat med metal, voks og bemaling. Tilføjelser i form af plastic- og tøjstrimler supplerer de karakteristiske indhug og fragmenter og har gjort B.s værk mere og mere malerisk og komplekst. De komplekse værker er karakteristiske ved en stor associationsrigdom, fra aggressivitet til indadvendt fordybelse. B. har gennem sin undervisning og udstillingsaktivitet haft stor betydning for den yngre kunstnergeneration.

Education

Univ. of Cincinnati, Ohio 1958-59; Cleveland Inst. of Art, Ohio 1959-61; Yale Univ., Connecticut 1961-62; Univ. of Southern California, Los Angeles 1962-64.

Travels

Bosat i USA 1958-80, afbrudt af oph. i Vesttyskland 1964-65; bosat halvdelen af året i USA, den anden halvdel i Danmark 1980-90; bosat i Danmark fra 1990.

Occupations

Prof., Univ. of Rochester, N.Y. 1970-92; gæstelærer, Kunstakad. Kbh., billedhuggersk. 1983; lærer, Jyske Kunstakad., Århus fra 1989.

Scholarships

Nat. Endowment for the Arts Grant 1981; Zach. Jacobsen 1985; Stat. Kunstfond, det 3-årige stip. 1988; C.L. David 1988; Eckersberg Med. 1990; Pacht 1990; Viggo Jarl 1991; Carl Nielsen 1992.

Exhibitions

California Paintings and Sculpture, San Diego Mus. of Contemp. Art 1962; Bien. Exhib. of Contemp. Painting, Whitney Mus. of Art, N.Y. 1967; Soft Art, New Jersey State Mus., Trenton 1969; Between Object and Environment, Sculptures in an Extended Format, Inst. of Contemp. Art, Philadelphia, Pennsylvania 1969; When Attitudes become Form, Kunsthalle Bern m.fl. 1969-70; New Materials New Procedure, Austin Arts Center, Trinity Coll., Hatford, Connecticut 1970; Bien. Exhib. of Contemp. Art in the U.S.A., Whitney Mus. of Art, N.Y. 1973; Drawings by Sculptors, Fine Arts Building, N.Y. 1976; Sculptural Perspectives Small Sculptures of the Seventies, Mus. of Art, Univ. of California, S. Barbara 1979; Material Matters, Norton Mus. of Art, Florida og The Clocktower, N.Y. 1980; Concrete Proposals, Spoleto Festival, U.S.A. m.fl.1980; Blik på da. nutidskunst, Charl.borg 1981; Den frie Udst. 1981, 1983-84, 1987, 1991-92; Im Toten Winkel, Hamburg Kunstverein og Kunsthaus Hamburg 1984; Dänische Skulptur im 20. Jahrh., Wilh. Lehmbruck Mus., Duisburg m.fl. 1985; Sculptors' Drawings, Sculpture Center, N.Y. 1985; Workshop Experiments: Clay, Paper, Fabric, Glass, Wellesley Coll. Mus. of Art, Massachusets m.fl. 1986; Cast Glass Sculpture, Visual Arts Center, California State Univ. 1986; Skulptur i Leifsgade 22, Kbh. 1987; Både/Och, Sveaborg, Helsingfors 1988; Tendenser i dansk skulptur små arbejder, Århus Kunstbygn. 1989; Wo liegt Dänemark?/Positioner i da. nutidskunst, Obere Gal. im Haus am Lützowplatz, Berlin m.fl. 1990; Triumf det ubeboelige, Charl.borg og Kunsthal. Mücsarnok, Budapest 1990; Veksølund Skulpturudst. 1990; Diverse Representations, The Morris Mus., Morristown, N.J. 1990. Separatudstillinger: Esther Robles Gal., L. A., California 1967, 1969; Rice Univ., Houston, Texas 1968; O.K. Harris Gal., N.Y. 1970, 1974, 1978-79; Gal. Sct. Agnes, Roskilde 1978, 1981; Gal. Punkt, Kbh. 1978; Gal. Nemo, Eckernförde 1981, 1983; Bergens Kunstforen. 1981; Harm Bouckaert Gal., N.Y. 1982-83; Gal. Per Sten, Kbh. 1983; Gal. Asbæk, Kbh. 1984, 1986, 1992, Horsens 1991; Gal. Brigitte March, Stuttgart 1985; Husets Gal., Kbh. 1986; Ruth Siegel Gal.,N.Y. 1988, 1991; Gal. Stalke, Kbh. 1989-90; Århus Kunstbygn. 1990 (s.m. Henrik Have); Det danske Hus, Paris m.fl. 1991-92 (s.m. Finn Mickelborg).

Artworks

F 11 (1973, The Memorial Art Gal., Rochester); Uden titel ("Tre hjørner", 1978); Kuffert-objekt IV (1987); Fra sted til sted ... Samler VII (1988, Stat. Mus. for Kunst); Instrument no. 4 (1981, Newark Mus. of Art, N.J.); Intruder no. 5 (1981, Inst. of Contemp. Art, Chicago); Track Instrument no. 4 (1982, Kunsthalle zu Kiel); Sort Samler (1987, Horsens Kunstmus. Lunden); Object for Survival (1988, Nordjyll. Kunstmus.); Ohne Worte, (1989, Aarhus Kunstmus.); Ventende (1989).

Literature

Kenneth Baker i: Artforum Mag., N.Y. dec. 1971; Carter Ratcliff smst., april 1976; Tiffany Bell smst., maj 1978; Peter Frank i: T.B., O.K. Harris Gal., N.Y. 1978; Marjorie Welish i: Art in America Mag., maj/juni 1978; Phyllis Plous: Sculptural Perspectives Small sculptures of the seventies, Santa Barbara 1979; Joseph Masheck i: Artforum Mag., N.Y. maj 1979; Ulrich Bischoff: Bildwerke aus dem Besitz der Kunsthalle zu Kiel, Kiel 1982; Holland Cotter i: Arts Mag., N.Y. febr. 1982; Joseph Masheck i: Artforum Mag., N.Y. nov. 1982; Ulrich Bischoff i: T.B., Gal. Nemo, Eckernförde 1983; David Carrier, Hellen Lassen og Bent Petersen i: North Mag. nr. 14, 1984; David Carrier i: Art in America Mag., okt. 1984; Hellen Lassen i: Dänische Skulptur im 20. Jahrh., Wilhelm Lembruck Mus., Duisburg 1985; Pol. 27.01.1986 (Hellen Lassen); Donald Kuspit i: Cast Glass Sculpture, California State Univ. 1986; Robert C. Morgan i: Arts Mag., maj 1988; John Yau i: Både/Och, Helsinki 1988; Hellen Lassen i: North Inf., nr. 153, 1988; Ann Lumbye Sørensen: Tilstande-Proces-Forvandling, Køge Kunstforen. 1989; John Yau i: T.B., Gal.Stalke, Kbh. 1989; Peter S. Meyer i: T.B., Gal.Stalke, Kbh. 1990; Ann Lumbye Sørensen i: T.B., Århus Kunstbygn. 1990; Lars Grambye i: T.B., Det da. Hus, Paris 1991, Randers Kunstmus. 1992.

Author: Ann Lumbye Sørensen (A.L.S.) Abbreviations Notice: The information comes from the 4th version of Weilbachs Kunstnerleksikon. The editing of the encyclopedia ended in 1994. The information is not continuously updated.