Edith Willumsen

Biography

Edith Willumsen startede som kunsthåndværker, først som porcelænsmaler på Bing og Grøndahl, senere som modellør og emaljør. I 1899 rejste hun til USA, hvor hun bl.a. modellerede lamper til Louis Tiffany i New York, og et par år senere var hun i Paris og udførte emaljearbejder for Sigfried Bings firma Art Nouveau, der ligesom Tiffany var datidens førende inden for dekorationskunst. Først efter ægteskabet med J.F.W. kastede hun sig for alvor over skulpturen. Hendes værk består især af buster, statuetter og mindre figurer. Selvom hun har arbejdet både i bronze, træ og marmor, var hendes foretrukne materiale farvet voks, som med stærke farvemodsætninger gav mulighed for realistiske og bizarre virkninger, der gjorde værket både mere effektfuldt og dramatisk. Motivvalget bestod som oftest af kvinder og børn eller lidt særprægede typer, inspireret af familiens ophold i Syden. Buster som Spansk sigøjnerske og Spansk barn afspejler tydeligt samtidens store interesse for florentinsk ungrenæssance, hvor bl.a. Lucca della Robbias fremstillinger af børn var uhyre populære. Men W. yndede også modsætningerne og fortællingen heri, f.eks. i gruppen Livet, der kommer og går, hvor den nøgne livskraftige dreng i sin voldsomme bevægelse danner en effektfuld modsætning til den ældede, sortklædte og indadvendte kvinde. Drengen har desuden en vis lighed med børnene fra J.F.s store maleri af Badende børn, ligesom hendes statuetter af arabiske typer har paralleller i hendes mands malerier med samme motiver. W.s karakterfulde ansigt kendes fra flere af J.F.W.s hovedværker som Bjergbestigersken fra 1904 og Aftensuppen fra 1918.

Author: Anette Sørensen (A.Sø.) Abbreviations Notice: The information comes from the 4th version of Weilbachs Kunstnerleksikon. The editing of the encyclopedia ended in 1994. The information is not continuously updated.