Egon Fischer

Weilbach information

Genealogy

Fischer, Egon, *1935, billedhugger. *23.10.1935 i Kbh. Forældre: Forgylder Charles Fischer Nielsen og Karla Antorienette Petersen. ~3.3.1962 i Kbh. med Winnie Korsbæk, f. Gunnarsen, *18.9.1942 smst., datter af Birgit Korsbæk Gunnarsen.

Biography

Egon Fischers første konkrete metalrelieffer var påvirket af Flemming Rosenfalck. I 1961 begyndte han på Eks-skolen, hvor Paul Gernes underviste i svejsning. Mødet med skolens eksperimenterende holdning fik afgørende betydning for F.s kunstneriske udvikling. Fra 1963 deltog han på Sommerudstillingen, det første år med skulpturer, der, i overensstemmelse med Eks-skolens ideologi, blev destrueret efter udstillingen. De efterfølgende år udførte F. svejsede metalskulpturer med humoristiske titler som Besværlig tanke på sokkel og Ringe i jernet. Karakteristisk for de tidlige skulpturer er sammenstilling af variable formelementer, som i deres reference til både kendte og ukendte ting fik en overraskende, ofte humoristisk virkning. F.s skulpturer var placeret direkte på gulvet, eller han integrerede en sokkel som del af skulpturen. I udendørsudstillingen En udvidelse af et bymiljø 1967, deltog F. med Ølkasseskulptur og Ternet terning skulptur, en række skulpturer, hvor gentagelseselementet viser minimalistiske tendenser. 1970erne blev en periode, hvor et eksperimenterende og nyskabende skulpturelt udtryk resulterede i en række monumentale udsmykningsopgaver, som Blå pladeskulptur, Hanstholm og Skulptur-broen, der forbinder Birkerød Rådhus med biblioteket. Her anslog F. nye toner i arkitektonisk-skulpturel henseende, hvor funktion og udtryk blev løst ved at integrere udskårne delelementer og farvede blomster i broens bærende konstruktion. I de efterfølgende år fulgte adskillige udsmykningsopgaver som Herkules-søjlen, Ordrup, der i en enkel stramt formet bue udtrykker styrke, samt Et glimt af fremtiden, Ballerup, en pyramidisk opbygget form, der samler omgivelsernes komplekse virvar af S-banelinier og arkitektur omkring sig. F. arbejder i et formsprog, der er præget af fantasifuld originalitet med klar fornemmelse for rytmisk organisering. Hans tidlige skulpturer og relieffer er rige på kontraster. Organiske former veksler med elementer, der minder om maskindele, åbne former med lukkede og kasseagtige, med tynde metalwirer. I de senere år har F. bevæget sig mod en strammere, mere konkret form. Hans foretrukne materiale er jern og cortenstål, og et væsentlig led i det skulpturelle udtryk er bemalingen i klare rene farver, eller monokrom sort og grå, med meget blanke overflader.

Education

Eks-skolen, Kbh. 1961.

Travels

Det da. Inst., Rom 1972; Verona, Italien 1972; Paris 1975, 1980, 1981, 1983; Bali 1988; Marokko 1985, 1988; N.Y. 1989.

Occupations

Censor KE 1964, 1966-67; best.medl. Carl Nielsen og Anne- Marie Carl Nielsens Fond fra 1986; do. for Davids Saml. 1989- 92.

Scholarships

Stat. Kunstfond 1966, 1968, 1977, 1982, det 3-årige stip. 1969; J.R.Lund 1968; Ny Carlsbergfondets Romerstip. 1972; Zach. Jacobsen 1973, 1983; Kai Nielsen 1974; Kaufmann 1975; Eckersberg Med. 1975; Astrid Noack 1984; Kulturmin. livsvarige legat 1984; Carl Nielsen 1986; Thorvaldsens Med. 1992.

Exhibitions

KE 1962-1964; Sommerudst. 1963-67; Skulp. i Eventyrhaven, Odense 1965, 1975; Nord. Ungdomsbien., Louisiana 1966/67; Ungdomsbien., Paris 1967 (s.m. Arne Haugen Sørensen, Søren Hansen og Steffen Jørgensen); Foren. for ung da. kunst 1942-1967, Louisiana 1967; En udvidelse af et bymiljø, Århus 1967; Nio unga danskar, Konsthallen, Göteborg 1967; Anonymiteter, Lunds Konsthall 1968; Den frie Udst. 1968-73, 1975-76, 1978; Ariel 14, Gal. Ariel, Paris 1969; bien., Venezia 1970; Å-udst. 1972, 1977, 1982; Art Danois 1945-1973, Grand Palais, Paris 1973; Nogle da. kunstnere efter 1945, Kunstforen., Kbh. 1976; Vor tids Odsherredkunstnere, Pakhuset, Nyk. S. 1977; bien., Middelheim, Antwerpen 1979; Grønningen 1979 og årligt fra 1981; Skulp., Veksølund 1979, 1981-93; De Danske, Liljevalchs, Sth. 1985; The Danish Show, Yorkshire Sculp. Park, West Bretton 1986; Kunsten 89, Charl.borg 1989. Separatudstillinger: Trefoldigheden, Kbh. 1963; Gal. Birch, Kbh. 1968, 1971 (s.m. Hervé Télémaque); Tranegården, 1972; Bronzer fra Verona 1973-74, Court Gal., Kbh. 1974; Gal. Asbæk, Kbh. og Koldinghus 1977-78; Birkerød Rådhus 1980; Esbjerg Kunstpav. 1982; Gal. Nord, Randers 1983; Bikubens gård, Kbh. 1983; Sydslesvigs da. Kunstforen., Da. Centralbibl., Flensborg 1988 (s.m. Poul Agger); Gl. Holtegaard 1995.

Artworks

Kiste skulp. (1963, Randers Kunstmus.); Ringe i jernet (1963, smst.); Besværlig tanke på sokkel (1965); Relief (jern, 1966, Skårup Statssem.); Skulp. (1966, LO-højsk., Helsingør); Relief, jernskulp. (1967, Herning Kunstmus.); Med gullig tendens (bemalet jern, 1967, Fyns Kunstmus.); Studie i form og tern (bemalet jern, 1967, Ålborg Byråd); Mand der står og kigger på blomster (collage, 1968, Randers Kunstmus.); Hvidt vand med oval form (hvidmalet blik, 1968, Esbjerg Kunstmus.); Skulp. (jern, 1970, Herning Kunstmus.); Udkast I (model, jern 1971, Horsens Kunstmus. Lunden); Skulp., hvidt billede med ramme (assemblage, jern og lærred, 1950/1971, Herning Kunstmus.); Bemalet krydsskulp. med 8 vinkler (jern, 1972 Molkjærsk., Munkebo); Maskine med trappe (bronze, 1973, Aarhus Kunstmus.); Hullet i det runde rum (bronze, 1973, Esbjerg Kunstmus.); Bemalet krydsskulp. (metal, 1973, Nærumgårdssk.); Den syvende samurai (bronze, 1973, Roskilde Univ. Center); Tempelgudens andagt (bronze, 1973, smst.); Portalskulp. med gange (bronze, 1974, Herning Kunstmus.); Jordens ikoner med tegn i rummet (bemalet jernrelief, 1976/1977, Abildgaardsk., Fr.havn); Danseskulp. (jern, 1977, Esbjerg Kunstmus.); De fire årstider (bemalet jern, 1977, Kbh. Byret); Svævende skulp. med hvid maskine (jern, 1980, Sønderjyll. Kunstmus.); Brasiliansk samba (1982, Undervisningsmin.); 3 rørskulp. (1987, Nat.mus. Kbh.). Udsmykninger: Skulp., ved Kolding Slotssø (1972); Blå pladeskulp., Centertorvet, Hanstholm (1976); Bro-skulp., Birkerød Rådhus og Bibl. (1980); Væsen der skubber kasse, Sortedams Doss., Kbh. (1981); De 44 tavler, LO-højsk., Helsingør (1984); Vejle-fontænen, Vejle (1985); Blå skulp. (1986, Varde Stationspl.); Sort skulp., Hjørring (1986); Danm. længste udgravning, DONG, Hørsholm (1987); Blåskulp., Ellemarken, Køge (1987); Ellemarkfontænen, smst. (1987); Cirkel-vandkunst, Esbjerg Højsk. (1988); Blå kravle-skulp., Bredalsparken, Hvidovre (1988); Herkules-søjlen, Ordrup Plejehjem (1988); Et glimt af fremtiden, Ballerup Stationscenter (1989); Blå søjle-skulp., Hvid kravle-skulp., Sort granit-skulp., Nykøbing-Rørvig Komm. Kulturhus (1989); Vandkunst, Nyk. F. Torv (1990); Herkules-søjlen II, Helsinge Komm. (1990); Relief, Holbæk Bymidte (1993); 10 vægskulp., Panuminst., Kbh. (1994).

Literature

Berl. Tid 13.8.1967; Erik Thygesen: E.F., Gal. Birch, Kbh. 1968; Hans-Jørgen Nielsen i: Mobilia 167/168, 1969; Ejner Johansson i: Den frie Udst., kat. 1971; Bent Irve: Bronzer fra Verona, Court Gal. 1974; Jan Würtz Frandsen: Nogle da. kunstnere efter 1945, 1976; Grethe Gratwol i: North-Inf., 53, 1978; H.E. Nørregård-Nielsen i: Gal. Asbæk og Koldinghus, kat. 1977-78; samme i: Stof og saks, 6-7, 1979; Jørgen Broch: E.F. Kunstpav., Esbjerg 1982; Jyll.p. 11.3.1982; Henning Damgård Sørensen: Poul Agger og E.F., Sydslesv. da. kunstforen., Flensborg 1988; Leila Krogh: Kunst i rummet, 1989; Bente Scavenius: Den frie Udst. i 100 år, 1991; Gunnar Jespersen: Kunstnernes Stemmer, 1993, 156-62.

Author: Pia Kristine Münster (P.K.M.) Abbreviations Notice: The information comes from the 4th version of Weilbachs Kunstnerleksikon. The editing of the encyclopedia ended in 1994. The information is not continuously updated.