Wilhelm Freddie

Biography

Wilhelm Freddie fik, gennem faderens arbejde som laboratoriemester på Patologisk Institut på Københavns Universitet, kendskab til den anatomiske samling, som inspirerede ham i senere værker. Han var tidligt velorienteret om nye kunstretninger som kubisme og futurisme og kendte ligeledes tidsskriftet La révolution surréaliste. F. malede i slutningen af 1920rne sine første abstrakt- geometriske billeder og eksperimenterede samtidig med objekter og assemblager, inspireret af Vilh. Lundstrøms pakkassebilleder. Med maleriet Frihed, lighed og broderskab introducerede F. på KE 1930 surrealismen i Danmark, hvor han siden har været den mest forkætrede og markante repræsentant for denne kunstretning. Fra første færd fulgte skandalerne i F.s kølvand. Udstillinger blev lukket og værker beslaglagt som utugtige, fordi de satte spørgsmålstegn ved vedtagne moralnormer. I 1937 blev udstillingen Træk gaflen ud af øjet på sommerfuglen. Sex-surreal lukket, en række værker, bl.a. objektet Sex-paralysappeal, beslaglagt, og F. afsonede en hæftestraf for pornografi. Et andet værk, Meditation over den antinazistiske kærlighed indbragte ham indrejseforbud i Tyskland. Da F. i 1961 udstillede kopier af 3 tidligere beslaglagte værker, blev disse igen beslaglagt, men en retsag resulterede 1963 i frifindelse. I 1944 måtte F. flygte til Sverige, hvor han blev boende til 1950 i et mere forstående klima. Ud over arbejdet med maleri og objekt, skabte F. bl.a. balletten Kærlighedens Triumf i 1940, designede kjoler til Carli Gry i 1944 og omskabte et butiksvindue til "surrealistisk intervention" i Stockholm 1945. Samtidig lavede F. surrealistiske kortfilm sammen med Jørgen Roos og arbejdede 1947-49 som udstillingsarkitekt og designer i København med bl.a. vinduesinstallation i Magasin du Nord 1947. Med den erotiske tone som gennemgående træk, kan F.s produktion inddeles i forskellige faser: I perioden 1934-46 er de illusionistiske maleriers bløde, kødelige former beslægtet med Salvador Dalis "kadavermaleri", men også med kunstnere som Max Ernst og de Chirico. Den esoteriske periode 1947-53 er præget af bl.a. okkultiske overvejelser og af maskinformer i samspil med sol, måne og ild. Denne fase afløstes 1954 af en mere ekspressiv sanselighed, hvor drama, humor, og enkelte konkrete genstande kendetegner billederne. Fra 1975 bliver formsproget forenklet og fladebetonet, og den kvindelige anatomi kombineres med geometriske elementer. F.s egentlige gennembrud i Danmark fandt først sted i 1965, da Statens Kunstfond købte maleriet Venetiansk rock'n roll. I 1972 fulgte udsmykningen af Egholmskolen i Vallensbæk og i 1992 det 17 meter høje murmaleri i Boltens Gård. I 1986 erhvervede Statens Museum for Kunst endelig sit første maleri af F. og fulgte det i 1989 op med en stor retrospektiv udstilling af denne frontløber inden for dansk kunst.

Author: Birgit Hessellund (B.He.) Abbreviations Notice: The information comes from the 4th version of Weilbachs Kunstnerleksikon. The editing of the encyclopedia ended in 1994. The information is not continuously updated.