Tomas Lahoda

Weilbach information

Genealogy

Lahoda, Tomas, *1954, maler. *30.4.1954 i Prag. Forældre: Ambassadør Tomas L. og sekr. Jana Fifkova. ~7.8.1982 i Hvidovre med psykolog Marianne Thurø Juhl, *24.6.1953 i Kbh., datter af lagerforvalter Pauli Mattesen J. og sygehjælper Henni Thurø Christoffersen.

Biography

Tomas Lahoda arbejder i en koncepttradition af internationalt tilsnit. Udviklingen går fra de tidlige værker, hvor han fremsatte teser, sentenser om antagelser i vores kultur, på store lærreder af en optisk, næsten fotografisk klarhed som titler på en serie bogrygge eller som tekster læst ind i en anden visuel kontekst. Det overleverede kulturgods, såvel det litterære som det visuelle, spiller en stor rolle i L.s billedværker. Med parafraser og citater udfordrer han vor opfattelse af den overleverede kunst som ikoner med postkortpopularitet og provokerer specielt negligeringen af værkernes egentlige udsagn. Han skærper vore sanser, især for modernismens malerkunst fra 1900-tallets begyndelse og for barokkens allegoritradition, som bl.a. opleves i hans brug af putti i skarpe farveholdninger med dobbelt- og trippeloptrukne konturer. En senere teknik er opsætningen af matterede plexiglasplader foran billederne, der således sløres. Parafrasen er imidlertid ikke dækkende som betegnelse for L.s billedpraksis, skønt fænomenet fungerer optimalt i hans univers. Han arbejder med den visuelle perception med det mål at skærpe vores vante måde at se og opfatte. Således i serien af såkaldte boudoirbilleder, der gengiver spejle i forskellige former og størrelser, opmalet med tegneserietraditionens enkelthed, hvorved de antager anonymitetens karakter. Et vigtigt element i L.s arbejde ligger inden for performancerelateret kunst, hvor tredimensionale objekter, sammen med idé- og konceptudvikling, udgør hans bidrag til en kollektiv proces, der ligesom hans arbejde inden for videomediet accentuerer vores måde at se.

Education

Kunstakad. i Prag som maler og malerikonservator 1973- 79

Travels

Bosat i Kbh. siden 1983.

Occupations

Malerikonservator ved Stat. Mus. for Kunst 1983, 1986-88; lærer i maleri, Jyske Kunstakad. fra 1993.

Scholarships

UNESCO pr., Paris 1992 (videoen Paraperspektiver).

Exhibitions

Camera Obscura, Brandts Klædefabrik 1987; Triumf, Charl.borg og Budapest 1990; Charl. Forår 1991; Charl. Eft. 1991; Landschappen, Mus. Dhondt Dhaenens, Deurle, Belgien 1993; Seda Cihla, Klatovy, Tjekkiet 1994. Separatudstillinger: Recommended Gal., London 1980; Xmas on the Gallery, B&W, Kbh. 1988; Mute, On Gal. Kbh. 1989; IBM, Kbh. 1989; Gal. Paradise Regained, Rotterdam 1989; Domestic, Overgaden, Kbh. 1989; Gal. OKO, Amsterdam 1989; Gal. Pelin, Helsingfors 1990; Gal. de Buck, Gent, Belgien 1990, 1993; Nord. Konstcentrum, Sveaborg, Helsingfors 1991; Kunsthalle, Tallin 1991; Gal. V. Spaly, Prag 1992; Tranegården 1992; Gal. Béhémot, Prag 1993; Gal. North, Kbh. 1994; Vanitas, Rampen, Kbh. 1994; Mus. for Samtidskunst, Roskilde 1994; Gal. Bie & Vadstrup, Fr.berg 1994; Kunstnernes Hus, Århus 1995.

Artworks

Virtuality (maleri, 1991, Esbjerg Kunstmus.); maleri, del af scenografi fra Fact-Arte-Fact (1991, Vestsjæll. Kunstmus.). Grafik: Language (serigrafi/akryl, 1992, Gent. Kunstbibl.); The Truth (som forannævnte). Performances: (S.m. Hotel Pro Forma): Radio for the Village, Nat.mus., Kbh. 1988; Hvorfor bli'r det nat, mor, Handelshøjsk., Kbh. og Århus Rådhus 1989; Fact-Arte-Fact, Stat. Mus. for Kunst 1991; Den sene eftermiddags gåde, Glyptoteket 1992. Video: Paraperspektiver (1990, Stat. Filmcentral, pr.).

Literature

Lars Morell i: Siksi, 3/1988; Peter S. Meyer i: Samme 1/1992; samme i: Kat. Triumf, Charl.borg 1990; Poul Erik Tøjner i: Paraperspektiver, Stat. Filmcentral 1990; Peter S. Meyer i: T.L., Nord. Kontcentrum, 1991; Jan Middeldorp, i: Landscappen, Mus. Dhondt Dhaenens, Deurle 1992.

Author: Claus Lynge (C.L.) Abbreviations Notice: The information comes from the 4th version of Weilbachs Kunstnerleksikon. The editing of the encyclopedia ended in 1994. The information is not continuously updated.