Genealogy
Rex, Jytte Maria, *1942, maler og filminstruktør. *19.3.1942 på Fr.berg. Forældre: Regissør Svend Knud R. og bogholder Elfriede Maria Mathilde Hütter. Samliv 1975-97 med filminstruktør, forfatter Christian Braad Thomsen, *10.12.1940 i Bjertrup, søn af husmand Thøger Braad T. og Sara Pedersen.
Biography
Jytte Rex var i de helt unge år i særlig grad optaget af kunstnere som Erik Hoppe, Edvard Weie, Niels Lergaard og senere gennem besøg i Rusland, Grækenland og Rom af den byzantinske kunst samt renæssancens store mestre. Mødet med Joseph Beuys' kunst i 1969 fik væsentlig betydning og fulgtes af en revurdering af R.s tidligere arbejder og en pause i maleriet på 4 år. Dette tidsrum blev brugt inden for andre udtryksformer som film, happenings og bøger. R. genoptog maleriet i midten af 1970erne og arbejdede fra 1977 i en frugtbar vekslen mellem filmmediet og billedkunsten. Væsentlige inspirationskilder er billedhuggeres arbejder, musik og ikke mindst litteratur. Den argentinske forfatter Jorge Luis Borges' betydning er markant. I 1985 baserede R. sin film Den erindrende på to af Borges' noveller, en film hun modtog filmkritikernes Bodil for. R. har skrevet om de fælles fascinationspunkter med Borges: ... fordi han færdes i spændingsfeltet mellem det absolut endelige og det absolut uendelige ..., et felt hun selv færdes i, hvad enten mediet er tegning, maleri, fotografi eller film. Skikkelserne og rummene er de motiver, der kredses om. Det er dybe, ladede billeder, der synes at række ind i uendelige tidsrum eller nagle nuet. I R.s film både saboteres og fremkaldes de drømmeagtige og sansningsmættede billeder af det absurde, de skæve vinkler, den erotiske underliggende strøm og en skarp, ironisk dialog. Med sit billedsprog undersøger R. grænserne for de enkelte mediers muligheder, senest i en serie emulsions-fotografier, der sammensmelter maleri og fotografi. Bag det gråhvide lys dukker konturerne af det dunkle og uklare frem i et transparent ingenmandsland og bliver afsæt for forvandling, hvor brudstykker af handlinger, myter og erindringer fremkaldes i glimt.
Education
Tresproglig korrespondent 1962; Kunstakad. Kbh. (Niels Lergaard, Dan Sterup-Hansen og Palle Nielsen) 1963 69.
Travels
Spanien 1962; Rusland 1963; Italien 1967, 1973, 1985, 1987, 1991-92, 1994, 1996; Skotland 1975, 1977; Australien 1984; Færøerne, Japan 1989; Island 1991.
Occupations
Scholarships
Stat. Kunstfond 1976, 1983-84; Frankls kunstnerlegat 1973; Villiam H. Michaelsen 1982; Vilhelm Thaning 1983; Knud Højgaards fond 1984; San Cataldo 1985, 1987, 1992, 1994; Filmkritikernes Bodil 1986; Anne Marie Telmanyi 1994; Nationalbankens Jub.fond 1996.
Exhibitions
Charl. Forår 1965-67, 1975; KE 1966, 1968; I lyst og nød, Huset, Kbh. 1977; Elleve unge kunstnere, Sophienholm 1978; Glasbjerget, Glyptoteket 1980; Å-udst. 1981; Blik på da. nutidskunst, Charl.borg 1981; Billedkunst. Hvordan ..., Vejle Kunstmus. m.fl. 1982-83; Arteder, Bilbao, Spanien 1982; Tegnelegat, Kobberstiksaml. 1982; bien., Sydney, Australien 1984; Charl. Eft. 1985; Torneå Foto Festival, Finland 1987; Ord og billede, Randers Kunstmus. 1989; Da. billedkunstnere fotograferer, Mus. for Fotokunst, Brandts Klædefabrik 1989; Herrens mark, Palæet, Roskilde 1990; Spejlbilleder, Fr.borg Mus. 1992; Zebra 1994: Kammeraterne 1995-97. Separatudstillinger: Danergal., Kbh. m.fl. 1973; Gal. S:t Petri, Lund 1974; Tranegården, Gent. Kunstbibl. 1974 (s.m. Inge Eriksen); Kvindegal., Århus m.fl. 1980; Gal. Sct. Agnes, Roskilde 1982, 1989; Brøndby Rådhus 1984; Kulturhuset, Haderslev 1984; Fotografisk Atelier, Århus 1984; Gal. Basilisk, Kbh. 1985; Eks-sk. Forlag, Kbh. m.fl. 1986; Brandts Pakhus, Kbh. 1987; Gal. Stadshill, Kbh. 1988; Gent. Kunstbibl. 1989; Clausens Kunsthdl., Kbh. 1992, 1994, 1996; Kulturhuset Toldkammeret, Helsingør 1993; Fotografisk Center, Kbh. 1996.
Artworks
Jeg har ikke lukket et øje, billedroman (1978); Anna (tegn., 1980, Vejle Kunstmus.); tegn. og gouache (1980-86, Kobberstiksaml.); Bjælken i øjet (tegn. og mal. i bogform, 1982); Stamtavler (bearbejdet fotografi, 1987); Figur og rum (tegn. og mal. i bogform, 1989); Selvportræt (tegn., 1987, Stat. Kunstfond); uden titel (mal., 1987, Herning Tekn. Sk.); uden titel (tegn., 1986, Århus Kunstmus.); uden titel (tegn., 1987, Ny Carlsbergfondet); uden titel (2 tegn., 1988, Kunstmus. Borås, Sverige); Eden River Not Navigable (mal., 1994); Moseskygger (mal., 1997, Ny Carlsbergfondet); endv. fotografier i Mus. for Fotokunst, Brandts Klædefabrik). Udsmykninger: Realkredit, Kbh. (5 mal., 1990-92); Erhvervsmin. (mal., 1992-96); Verdenshjørne. Parløb. Syllabisk Passage (3 mal., 1996, Teolog. Fakultet, Kbh. Univ.). Film: Tornerose var et vakkert barn (kortfilm, 1972, s.m. Kirsten Justesen); Veronicas svededug (spillefilm, 1977); Achilleshælen er mit våben (spillefilm, 1979); Belladonna (spillefilm, 1981); Den erindrende (kortfilm, 1985); Isolde (spillefilm, 1989); Planetens spejle (spillefilm, 1992). Illustrationer: Federico Garcia Lorca: Divn del Tamarit, 1980; Vita Andersen: Næste kærlighed, 1978; Miguelangel Asturias: Legender fra Guatemala, 1987. Skriftlige arbejder: Kvindernes bog, 1972; Kællinger i Danmark, 1975 (s.m. Inge Eriksen); Det nødvendige billede, i: Billedet som kampmiddel, 1977, 90-96; En dør der åbnedes i 68, i: Kritik, 45, 1978; For at den stadige strøm ikke skal hindre nogen, i: HUG 28, 1981; Enten er jeg stum, i: Billedkunst. Hvordan ..., Vejle Kunstmus. 1982; Brudstykker af noget uudsigeligt, i: Forum for Kvindeforskn., 3, 1986; Man kan ikke bade i den samme flod to gange, i: Cras 1986; Aske, tid og ild, 1995.
Literature
Birthe Friis og Kirsten Mark i: Bidrag, 15, 1982; Christian Braad Thomsen i: Kat., Da. film, Sophienholm 1981; Henning Pryds: Billeder læst og påskrevet, 1983; Anne Jerslev: Belladonna: Billeder i bevægelse, Dansklærerforen., 1984; Helge Krarup og Carl Nørrested: Eksperimentalfilm i Danm., 1986; Jette Lundbo Levy: Det usynlige i det synlige, 1992; Per Aage Brandt i: J.R. Malerier. Tegninger, 1995; Ole Nørlyng i: Samme; Marianne Bech i: Samme; Lars Schwander i: Kat., Billedet bag billedet, Fotografisk Center, Kbh. 1996.
Portrætudsendelse, DR 22.2.1992 (Hanne Møller og Anne Jerslev); DR TV 22.02.1992; Billedjagt, DR TV 1996 (Niels Barfoed).
|